Byggahus.se

Lackat grangolv - slipa sen skura??

1. Byggtrixx
    Renoverare · Stockholm · 106 inlägg

Byggtrixx

Renoverare
    Hej detta blir mitt första inlägg efter många tjyvläsningar ;)

Har i sommartorpet lackade grangolv som vi vill göra om till skurgolv. Vi måste ju tyvärr slipa golvet för att få bort lacken, men hur hår vi vidare sen? Har lusläst alla tråda jag kunnat hitta innom detta med blir fortfarande inte riktigt klok på hur vi ska göra. Vissa säger att det är bra att såpa golven först så man mättar golven på såpa, medans andra säger att det bara är att skura på. Vad skulle Du rekommendera på ett nyslipat grangolv??

Jag själv tänkte skura med hög konc av linoljesåpavatten några gånger innan vi sätter in möbler igen, men ska man skölja bort såpan mellan? Alltså min plan var att enbart använda såpavatten skura, låta torka, skura igen med såpavatten, låta torka osv mellan 5-10 gånger för att sista gången skölja av med sköljvatten, tänkte att detta skulle skynda på att få till skurgolvet. vad tror ni??

Tar tacksamt emot tips och förslag!! :)

2. M
    Medlem · Uppsala · 566 inlägg

Macarus

Medlem
    Välkommen!

Har inte gjort detta själv än men det finns på att-göra-listan. Vi har ett stycke kilsågat golv som någon tidigare ägare har fått för sig att lacka :(. Vad jag kunnat läsa mig till så är det slipning med lite grövre papper som gäller och sen skurning. Tyvärr lär ju slipning mjuka upp ytan på träet så det tar lite tid att få till en "skuryta" men slipning är ju det ända realistiska alternativet för att få bort lacken (även om jag funderat på att plocka upp planken och hyvla dem...).

Jag tror inte alls på att låta skurvattnet torka in. Jag tror det betyder risk för missfärgningar. Om man får tro Gysinge så gulnar golvet då (http://www.gysinge.nu/vanliga-fragor/golv-tak/hur-skurar-jag-golven-med-linoljesapa). Efter att någon gång varit oförsiktig med koncentrerad såpa på torrt trä och fått ett par fläckar på ett av våra skurgolv är jag nu rätt försiktig. Jag skulle skölja noga och torka upp skurvattnet. Vad jag hört och läst tror jag tyvärr inte det finns några genvägar annat än upprepad skurning.

Att mätta golvet med såpa är en annan behandling än såpskurning och inget jag skulle köra med. Vad jag förstår vräker man då på såpa ungefär som olja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.