31 877 läst ·
34 svar
32k läst
34 svar
Slipa innan målning av betonggolv
Jag fyllde en och en halv 20L grovdammsugarpåse när jag nyss handslipade mina 9kvm i pannrummet. Som en jämförelse.O OSTRUNE skrev:Slutade med att jag körde med ABS-slip med grovt (26) slippapper. Det tog verkligen bara det översta ytan. Körde ytan 2ggr och och det blev ett finmalet damm, ca 3-4dl. Så något slipades bort. Jag ritade ett blyertsstreck som referens och det lyckades jag inte slipa bort.
Så frågan är om det var tillräckligt, samtidigt så blev det inga slipmärken som jag var orolig för. Antar att jag märker efter något år om färgen sitter eller ej.
[bild]
Så här mycket damm blev det på ca 25kvm
[bild]
Färdig med slipningen.
Hej
Fortsätter denna tråd eftersom jag ska nu göra samma sak, nämligen måla ett betonggolv i källaren. Detta källarrum ska jag använda till min verkstad. Inget garage.
Här kommer en bild på nuvarande golvet:
Mitt golv är till största delen redan målat två omgångar. Den första målningen gjordes med en sån där färg med svarta "flingor" (säkert från när huset byggdes på 60-talet), som ses till vänster i bilden ovan (grönt).
Senare, många år senare, målade förra ägaren största delen av golvet gråblått.
För ett par dagar sedan bilade jag bort en betongklack (där oljetanken stod) och gjöt ny betong i 'hålet' (2 x 1 m). Se upp till höger i bild. Där finns alltså ingen färg.
Hela mitt källargolv vill jag alltså måla på nytt. Jag har inga strora krav på jämnhet då det som sagt ska vara ett verkstadsgolv. T.o.m. en fördel att det inte är för halt/glatt.
När jag ringde Flugger Färg nämnde de att jag på det redan målade golvet behövde "rugga upp" ytan innan målning - för att den skulle fästa. Dessutom, på det nygjutna betonggolvet (2 kvm) ville de jag skulle bli av med den sk. "betonghuden" innan målning.
Vad behöver jag göra med ytan innan målning?
En tanke jag har är att hyra en ABS-slip med slippapper och slipa hela golvet.
Dock vet jag inte om det räcker?
Kommer en sån ta bort "betonghuden" på den nya betongen?
Kommer den kunna rugga upp de gamla färglagren tillräckligt för ny målning?
Behöver jag avvakta genomhärdning av den nygjutna betingen innan slipning?
Tack på förhand.
mvh Martin
Fortsätter denna tråd eftersom jag ska nu göra samma sak, nämligen måla ett betonggolv i källaren. Detta källarrum ska jag använda till min verkstad. Inget garage.
Här kommer en bild på nuvarande golvet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt golv är till största delen redan målat två omgångar. Den första målningen gjordes med en sån där färg med svarta "flingor" (säkert från när huset byggdes på 60-talet), som ses till vänster i bilden ovan (grönt).
Senare, många år senare, målade förra ägaren största delen av golvet gråblått.
För ett par dagar sedan bilade jag bort en betongklack (där oljetanken stod) och gjöt ny betong i 'hålet' (2 x 1 m). Se upp till höger i bild. Där finns alltså ingen färg.
Hela mitt källargolv vill jag alltså måla på nytt. Jag har inga strora krav på jämnhet då det som sagt ska vara ett verkstadsgolv. T.o.m. en fördel att det inte är för halt/glatt.
När jag ringde Flugger Färg nämnde de att jag på det redan målade golvet behövde "rugga upp" ytan innan målning - för att den skulle fästa. Dessutom, på det nygjutna betonggolvet (2 kvm) ville de jag skulle bli av med den sk. "betonghuden" innan målning.
Vad behöver jag göra med ytan innan målning?
En tanke jag har är att hyra en ABS-slip med slippapper och slipa hela golvet.
Dock vet jag inte om det räcker?
Kommer en sån ta bort "betonghuden" på den nya betongen?
Kommer den kunna rugga upp de gamla färglagren tillräckligt för ny målning?
Behöver jag avvakta genomhärdning av den nygjutna betingen innan slipning?
Tack på förhand.
mvh Martin
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Det bästa är att slipa bort befintlig färg och avakta ett par dagar med att måla så det nygjutna torkar ut
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Nej inte en abs är man stadig på handen tar man en typ hilti dg150 annars typ en scan500 eller en HTC 420 med diamantsegment
OK, men jag ska ju inte ta bort ngt mer än färglager + betonghud på det nya. Jag vill helst inte, novis som jag är på detta med betongsliping, behöva köra med kraftigare maskiner än vad som tar bort just färglager + betonghud.
/Martin
/Martin
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Bättre förarbete ger bättre slutresultat finns inga genvägar funkar med abs om man vill blir sämre resultat och det är svårare att köra en abs än en htc420 om det är första gången
OK, jag är rädd att skapa hack i golvet - att jag inte lyckas hantera maskinen.
Har HTC420 en diamantslipskiva?
Hur mkt bör man slipa bort? 0,5 - 1 mm?
Kan jag köra exvis en HTC420 även på min nygjutna (och omålade) yta redan nu? Ytan är väl 5-6 dagar gammal nu.
/Martin
Har HTC420 en diamantslipskiva?
Hur mkt bör man slipa bort? 0,5 - 1 mm?
Kan jag köra exvis en HTC420 även på min nygjutna (och omålade) yta redan nu? Ytan är väl 5-6 dagar gammal nu.
/Martin
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Det är ingen risk att du gräver stora hål med en 420 det man ska tänka på är verktygssvalet på mjuk betong som din orginalplatta troligtvis är borde segmentet heta s3 och vara grå sen när färgen är borta kan man köra med s5 som är svarta då har du en bra yta för målning
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Japp
Medlem
· Västerbottens län
· 18 049 inlägg
Du ska vara väldigt försiktig med det nygjutna, stor skillnad mellan 5 dagar och 5 år.
Ingen stor risk att man gör hack i härdad betong, när man slipat slätt så liksom slutar det ta så mycket.
Protte
Ingen stor risk att man gör hack i härdad betong, när man slipat slätt så liksom slutar det ta så mycket.
Protte