Hej

Håller på att bygga garage (igentligen förråd med garageport) och har tänkt att måla betonggolvet. Plattan är ca 1 år. Har kollat så den är torr genom att täcka ca 1m2 med plast. Ytan är väldigt slät och fin.

I instruktionen för färgen står det att nya golv bör slipas innan målning. Hur gör man det? Funkar det med vanliga slippapper eller behöver man någon form av maskin? Etersom den redan är slät och fin antar jag att det bara behövs "ruggas" upp och bli av med ytersta ytan. Jag vill inte gå på med någon maskin som riskerar att göra märken.:thinking:

.

L
Golvet har legat 1 år då finns det lite skitrester från skor och annat
Det med slipning är för att ytan på betongen oxiderar , du kan slipa med en grov slipsten
en sådan här , och dammsuga ordentligt innan målning

www.bauhaus.se/handslipsten-75x160mm.html

• Gilla
Mbyggg
  • Laddar…
H
har med gott resultat använt diamantslipskiva. med handslipsten kommer ta en lång tid men det funkar

Anledningen till att man slipar är att man vill bli av med betonghuden, betonghuden är såvitt jag förstått slagg som lägger sig på ytan vid gjutning och har sämre hållfasthet.

Antigen slipar man bort med maskin, eller så fräter man bort med saltsyra.

13th Marine 13th Marine skrev:
Anledningen till att man slipar är att man vill bli av med betonghuden, betonghuden är såvitt jag förstått slagg som lägger sig på ytan vid gjutning och har sämre hållfasthet.

Antigen slipar man bort med maskin, eller så fräter man bort med saltsyra.
Vilken typ av maskin?

Beror på slutresultat.

Många firmor rekommenderar en "ABS-slip", jag använde en sådan i ett rum jag skulle spackla efteråt och jag tyckte inte att det gav ett resultat man bara kan måla på. Jag skulle rekommendera en större slip, typ HTC 500, blir lite dyrare hyra men bättre resultat.

Ett nyslipat betonggolv utan synliga ojämnheter längs en vit vägg med rulle på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt min mening är golvet väldigt fint. Finns inga ojämnheter eller liknande. Vet inte om det framgår riktigt bra av bilden. Är det det översta här som är betonghud?

13th Marine 13th Marine skrev:
Beror på slutresultat.

Många firmor rekommenderar en "ABS-slip", jag använde en sådan i ett rum jag skulle spackla efteråt och jag tyckte inte att det gav ett resultat man bara kan måla på. Jag skulle rekommendera en större slip, typ HTC 500, blir lite dyrare hyra men bättre resultat.
Var det ojämnheter av slipningen som gjorde att du behövde spackla efteråt? eller varför blev resultatet dåligt?

L Liteavvarje skrev:
Golvet har legat 1 år då finns det lite skitrester från skor och annat
Det med slipning är för att ytan på betongen oxiderar , du kan slipa med en grov slipsten
en sådan här , och dammsuga ordentligt innan målning

www.bauhaus.se/handslipsten-75x160mm.html
Ja detta liknar mer det jag tänkt mig. Dvs bara "rugga" upp ytan och få bort den översta filmen av smuts. Men funkar det mot betonghud?

henke_benke skrev:
har med gott resultat använt diamantslipskiva. med handslipsten kommer ta en lång tid men det funkar
Är det inte stor risk att man skapar ojämnheter då. Använde en sådan en gång på ett gammalt badrumsgolv då vi byte från matta till klinker för att skapa bra fäste. Det blev väldigt mycket hack och ojämnheter?

• Gilla
Dellbrant
  • Laddar…
Jag skulle syratvätta, dammar inte.
Gjorde det i mitt garage innan målning.
Blanda ut saltsyran häll ut lite och borsta med en borste på skaft (ha mask och skyddsglasögon och gummihandskar på dig)
Skölj sedan bort när det slutat ”bubbla”

• Gilla
Dellbrant
  • Laddar…
Jag behövde spackla oavsett, hade tre mindre betongplattor med olika höjd där jag skulle ha av lim från plastmatta för att kunna spackla.
Resultatet från min slipning skulle jag inte målat på.

Jag hade egentligen tänkt slipa mitt garagegolv själv, men det blev en saneringsfirma då vi hade limrester från asbestinnehållande svartlim. Där fick jag betala extra för att de skulle använda en maskin där resultatet blev så att jag kunde måla direkt.

Syratvättning skulle som sagts nog kunna vara ett alternativ i ditt fall.

H
beror på vad du slipper med tycker jag. slipper jag med en grov och slarvigt blir ojämnt.
med fin och noggrant. så blir det fint

Slipa med en HTC500 ta två uppsättningar verktyg m2-m4 eller h3-h5 vilket nu funkar bäst på ditt golv behöver slipas till ca 100 grit för att bli snyggt med en tunn färg

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Förstår jag rätt att slipning bara är för att få det snyggare om det är ojämnt?
Jag menar om man kör med syra tvätt så tar väll det bara den översta tunna filmen?

L
Det gäller att bort översta skiktet , det är det som oxiderar och blir som damm när det slits lite
samt den skit du dragit in med skorna ,
Att slipa för att få bort något kosmetisk kan bli mycket slipa , då gäller bara maskin
Att syra är lättare , men tar bara ytan
Det är vad som behövs för att betongfärg ska fästa bra och inte ligga som ett flak ovanpå

Slutade med att jag körde med ABS-slip med grovt (26) slippapper. Det tog verkligen bara det översta ytan. Körde ytan 2ggr och och det blev ett finmalet damm, ca 3-4dl. Så något slipades bort. Jag ritade ett blyertsstreck som referens och det lyckades jag inte slipa bort.
Så frågan är om det var tillräckligt, samtidigt så blev det inga slipmärken som jag var orolig för. Antar att jag märker efter något år om färgen sitter eller ej.

Slipdamm samlad i en hög på en betongyta med ett måttstock placerat ovanpå för skala.
Skapa konto

Så här mycket damm blev det på ca 25kvm

Betonggolv efter slipning med ABS-slipmaskin och gult dammsugare i ett oinrett rum med oslipat blyertsstreck.
Skapa konto

Färdig med slipningen.

O OSTRUNE skrev:
Slutade med att jag körde med ABS-slip med grovt (26) slippapper. Det tog verkligen bara det översta ytan. Körde ytan 2ggr och och det blev ett finmalet damm, ca 3-4dl. Så något slipades bort. Jag ritade ett blyertsstreck som referens och det lyckades jag inte slipa bort.
Så frågan är om det var tillräckligt, samtidigt så blev det inga slipmärken som jag var orolig för. Antar att jag märker efter något år om färgen sitter eller ej.

[bild]
Så här mycket damm blev det på ca 25kvm

[bild]
Färdig med slipningen.
Så. Hur blev det? =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.