Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Blir du nöjd ?
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Det bra ut tycker jag 
När det gäller slutbehandling av golvet så rekommenderar företaget att använda en produkt som heter Gipeco Lino.
https://www.gipeco.se/sv/Produkter/Golvvardsmedel/Golvpolish/Lino/
Har ni erfarenhet av denna betongimpregnering? Enligt sliparen ska det räcka att moppa in vätskan men enligt datablad ska den kallskuras med rondellmaskin och brun rondell. Och torrslipas för att ytan ska bli ren för en golvpolish/vax.
https://www.gipeco.se/sv/Produkter/Golvvardsmedel/Golvpolish/Lino/
Har ni erfarenhet av denna betongimpregnering? Enligt sliparen ska det räcka att moppa in vätskan men enligt datablad ska den kallskuras med rondellmaskin och brun rondell. Och torrslipas för att ytan ska bli ren för en golvpolish/vax.
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Ja men det är helt fel produkt för ditt golv HTC stain protector eller HTC cleaner är bättre
@Andreas_kalmar
Spännande. Varför är Lino fel produkt i detta fall?
Det verkar dock finnas tre produkter av Stain Protection.
HTC Stain Protection
HTC Stain Protection Primer
HTC Stain Protection Pore Primer
Ska dessa poleras in med rondell?
Spännande. Varför är Lino fel produkt i detta fall?
Det verkar dock finnas tre produkter av Stain Protection.
HTC Stain Protection
HTC Stain Protection Primer
HTC Stain Protection Pore Primer
Ska dessa poleras in med rondell?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Lino är en dammbinder lägga på den på ett polerat golv är lite som att penselmåla en ny bil
jag tycker att stain protection ger en tråkig yta så hemma hade det bara blivit cleaner (såpa) men det ger inget bra skydd mot spill då
Ja sliparen har sagt samma sak att Stain Protection ger tråkig yta, därav rekommenderar han Lino. Men du menar alltså att Lino också ger en tråkig yta?
Vad tycker du om stenoljor som poleras in med rondell?
Kan tillägga att huset kommer vara delvis för uthyrning så någon typ av skydd kommer behövas. Kan förvisso lägga mattor också.
Vad tycker du om stenoljor som poleras in med rondell?
Kan tillägga att huset kommer vara delvis för uthyrning så någon typ av skydd kommer behövas. Kan förvisso lägga mattor också.
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Vill du ha ett bra skydd så är det stain protection som gäller vill man ha en naturlig känsla så använder man cleaner. Oljor skulle jag inte rekommendera lino är för garageytor
Jag fick en halv dunk Lino Gipeco av firman som jag ska testa på en liten yta som inte kommer synas.
Sliparen har tydligen väldigt bra erfarenhet av produkten. Ska testa att applicera den koncentrerad samt testa en 50/50 blandning med vatten. Applicering med mikrofiberduk.
Det är dock bara 3 grader så frågan är om jag ska vänta med den stora behandlingen av hela ytan till februari när golvvärmen är inkopplad.
Sliparen har tydligen väldigt bra erfarenhet av produkten. Ska testa att applicera den koncentrerad samt testa en 50/50 blandning med vatten. Applicering med mikrofiberduk.
Det är dock bara 3 grader så frågan är om jag ska vänta med den stora behandlingen av hela ytan till februari när golvvärmen är inkopplad.
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Ja det är bra om det är varmt typ 15 grader iaf
Nu är slipningen avslutad.
Man kan säga slutresultatet blev en blandning av Bronze och Silver.
Slipning: Big Block Grit 150 + Fenix Grit 150 samt kantslipning med handmaskin.
Total kostnad: 9500 kr inkl moms. 50 kvm.
Slutbehandling med antingen såpa eller Lino görs nästa år när golvvärmen är igång.
Man kan säga slutresultatet blev en blandning av Bronze och Silver.
Slipning: Big Block Grit 150 + Fenix Grit 150 samt kantslipning med handmaskin.
Total kostnad: 9500 kr inkl moms. 50 kvm.
Slutbehandling med antingen såpa eller Lino görs nästa år när golvvärmen är igång.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Går det att slipa en platta som ska vara utomhus?
Tänkte ev gjuta en altan, istället för trall, och prova slipa den för att ev våga ge mig på en hel lägenhet.
Hur nära kommer man med stora maskinen? Alla väggar ska reglas ut med en 45a och sen osb och gips, kommer det täcka eller måste man kantslipa?
Inga innerväggar finns än, tänkte sätta upp dom efter
Tänkte ev gjuta en altan, istället för trall, och prova slipa den för att ev våga ge mig på en hel lägenhet.
Hur nära kommer man med stora maskinen? Alla väggar ska reglas ut med en 45a och sen osb och gips, kommer det täcka eller måste man kantslipa?
Ja, det går bra men tänk på att normal betong har rätt stora stenar så de blir ju synliga...nino skrev:
Går det att slipa en platta som ska vara utomhus?
Det blir rejält halt på vintern också. Jag kör med sånt saltfritt tö-salt (vad det nu heter) och det har inte lämnat några fläckar/märken i betongen nu på typ 5 år...