R Ryssi skrev:
Htc 550 maskin med htc diamanter. Körde 7 olika uppsättningar diamanter enl deras platinum koncept.
Kanterna slipades med en flex samt htc skivor.

Htc stain protection som ytförsegling. Suger inte åt sig olja osv om man spiller
Tack. Detta Stain protection ska jag kolla upp. Antar att det är övermålningsbart. För övrigt så tycker jag nog att du gjort ett bra jobb. Hoppas jag fixar något liknande :D

R
N northernlight65 skrev:
Tack. Detta Stain protection ska jag kolla upp. Antar att det är övermålningsbart. För övrigt så tycker jag nog att du gjort ett bra jobb. Hoppas jag fixar något liknande :D
Måla över?! Tack så mycket :D

Jag ska gjuta betonggolv 50kvm den 3 november som ska slipas enligt HTC Bronze av fackman. Det kommer bli ett permanentboende.

Betonggolvet kommer alltså bli synligt och jag vill ju ha det så snyggt som det bara går.

Betongkvalitet:
C28/35 16 S5 VCT 0.6

Några synpunkter på betongval?

Hur ska glätning samt rivning gå till för bästa resultat? Kör man med helikopter?

Membranhärdare eller folie efter gjutning?

Sprickanvisning?

Tack!

Nedrivet rum under renovering med armeringsnät på golvet klart för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du ska egentligen inte fråga här då alla har olika idéer om vad som är rätt brukar bli minst problem om firman som ska slipa får bestämma det men min egen önskan är att golvet ska glättas med helikopter (utan skiva) "lagom" mycket för att ett bronze kommer visa allt som du missat i gjutningen eftersom man polerar på befintlig yta man slipar alltså inte ner något nämnvärt

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Du ska egentligen inte fråga här då alla har olika idéer om vad som är rätt brukar bli minst problem om firman som ska slipa får bestämma det men min egen önskan är att golvet ska glättas med helikopter (utan skiva) "lagom" mycket för att ett bronze kommer visa allt som du missat i gjutningen eftersom man polerar på befintlig yta man slipar alltså inte ner något nämnvärt
Så Bronze slipar man så pass lite. Det innebär att ytan måste vara helt perfekt då?

Ja det är korrekt ytan måste vara perfekt

Slipföretaget tar 250kr/kvm exkl moms.
Ponera underlaget inte blir perfekt. Behöver man överväga silver då?

G Gabsson skrev:
Slipföretaget tar 250kr/kvm exkl moms.
Ponera underlaget inte blir perfekt. Behöver man överväga silver då?
Nej det är inte blankt utan då är det Gold eller platinum som gäller

Nej det är inte blankt utan då är det Gold eller platinum som gäller
Ok. Jag vill helst inte se ballasten så mycket, det var därför jag tänkte Bronze skulle bli bäst.

Isåfall måste man vara extremt noggrann med gjutningen och glättning

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Isåfall måste man vara extremt noggrann med gjutningen och glättning
Har du några andra bra tips jag ska tänka på? Framförallt kring själva gjutningen.

Inget stress och va beredd att byta gjutdag om vädret inte är med er

@Andreas_kalmar

Hur ser prisbilden (kr/kvm exkl moms) generellt ut för de olika behandlingarna? (om man antar stora öppna ytor)
Bronze
Silver
Guld
Platinum

Bytt jobb men när jag slutade 2017
Så kostade bronze typ 300+moms och platinum uppåt 1000+moms när vi pratar om villaplattor typ140-200m²

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Mitt hantverkare tar 750kr/h exkl moms. Han bedömer mitt golv på 55 kvm tar ca 18-25h beroende på hur bra gjutningen blir.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.