Elektrikern på semester och jag vi är ense om att jag ska dra VP-rör...
Men direkt stöter jag på patrull. Jag ska dra en slinga till spottar i taket, men vet inte hur jag ska göra för att effektivast få med mig strömbrytaren.
A är elskåpet, därifrån slingan kommer att utgå.
B är strömbrytaren som jag vill använda för att tända
C, D, E, F osv, är spottar i taket. Ska jag dra från A-C, runt hela taket och avsluta vid B, eller ska jag dra från A-B och därefter till alla spottar i taket? Spelar det någon roll, vad är enklast, hur hade proffsen gjort? Det är enklare att dra till eluttagen, det löser jag.
Tack på förhand!!
Men direkt stöter jag på patrull. Jag ska dra en slinga till spottar i taket, men vet inte hur jag ska göra för att effektivast få med mig strömbrytaren.
A är elskåpet, därifrån slingan kommer att utgå.
B är strömbrytaren som jag vill använda för att tända
C, D, E, F osv, är spottar i taket. Ska jag dra från A-C, runt hela taket och avsluta vid B, eller ska jag dra från A-B och därefter till alla spottar i taket? Spelar det någon roll, vad är enklast, hur hade proffsen gjort? Det är enklare att dra till eluttagen, det löser jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand!!
Från centralen, till strömbrytaren och sen till spotlightsen. Det förutsätter att du sätter drivdon vid varje spotlight, men det är normalt nuförtiden.
Edit: Glömde besvara några av dina frågor. Men ja, så hade proffsen gjort. Att dra från centralen till första spotlighten och avsluta vid strömbrytaren blir oftast inget bra.
Edit: Glömde besvara några av dina frågor. Men ja, så hade proffsen gjort. Att dra från centralen till första spotlighten och avsluta vid strömbrytaren blir oftast inget bra.
Tack! Jag kommer köpa spottar med inbyggda drivdon, som bara är att köra 230 rätt in i, utan separata don.J Johan456 skrev:Från centralen, till strömbrytaren och sen till spotlightsen. Det förutsätter att du sätter drivdon vid varje spotlight, men det är normalt nuförtiden.
Jag frågade elektrikern om kopplingsdosor, han sade att 3x10 meter som byggnaden är, så behövs det inte, bättre att dra allt från centralen, förutom där flera uttag ska dela på samma grupp, där kan man dra vidare mellan dem.J Johan456 skrev:Från centralen, till strömbrytaren och sen till spotlightsen. Det förutsätter att du sätter drivdon vid varje spotlight, men det är normalt nuförtiden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Vill du kunna dimra dem också? Det kan blir svårt och dyrt att hitta en dimmer som fungerar mot X antal spottar med egna dimbara drivdon.
Den här hade jag tänkt mig. Jag har 6 st i badrummet och tolkar det som det skulle gå att köra 12 om man vill, eller missar jag något?Bo.Siltberg skrev:
https://www.bauhaus.se/downlight-ecolite-bianca-dimbar-3-pack
Edit: I kombination med typ en sån här dimmer:
https://www.hornbach.se/shop/Dimmer-LED-ROTH-LANGE-Plus-150W-silver/6642541/artikel-detaljer.html
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Om du inte kan hitta information där någon har provat exakt denna kombination med detta antal downlights så finns ingen garanti för att dimringen kommer att fungera felfritt, dvs utan flimmer, surr och dåligt reglerområde. Just saying... Om du köper både downlight och dimmer från samma butik kanske du kan övertala dem att prova kombon åt dig innan du köper. Men det kan vara svårt att uppfatta flimmer och surr i butiken. Produkterna idag är nog bättre på detta, men risken finns ändå.
Klicka här för att svara