Då har jag ert svar på min egen fråga. Hettich heter märket, finns på Hornbach. Hålen i delen som sitter i dörren lirar inte med Ikeas mått, det medföljer skruvar som får göra nya hål i dörren. Delen som fästs i garderoben fungerar däremot perfekt. Jag fick ta bort den vita distansbrickan för att djupet skulle stämma.
https://www.hornbach.se/p/gangjarn-hettich-o35mm-for-inbyggnad-av-kylskap-2-pack/8222453/
Hoppas att någon har nytta av denna info! 😊
https://www.hornbach.se/p/gangjarn-hettich-o35mm-for-inbyggnad-av-kylskap-2-pack/8222453/
Hoppas att någon har nytta av denna info! 😊
Har gjort samma i alla nya garderober vi har satt upp. Riktigt trist att jag inte kände till de här gångjärnen innan. Då hade jag byggt inredningen på ett annat sätt.O olofh skrev:
Jag hittade denna tråden då jag håller på att bygga egna dörrar till min pax och vill ha lådor hela vägen ner. Dock märkte jag att hettich-gångjärnen inte riktigt har samma öppningsrörelse och mindre öppningsvinkel vilket gör att det spänner i dörren/stommen och blir ganska snett och skevt, särskilt om man ska sätta täcksidor. Ett alternativ jag funderar på är om det går att fräsa ur sidan på lådan istället och använda originalgångjärnen från IKEA. Någon som har testat något liknande?
Jag satte bara ett Hettch längst ner, original de övriga. Har inga problem.H Henric Berner skrev:Jag hittade denna tråden då jag håller på att bygga egna dörrar till min pax och vill ha lådor hela vägen ner. Dock märkte jag att hettich-gångjärnen inte riktigt har samma öppningsrörelse och mindre öppningsvinkel vilket gör att det spänner i dörren/stommen och blir ganska snett och skevt, särskilt om man ska sätta täcksidor. Ett alternativ jag funderar på är om det går att fräsa ur sidan på lådan istället och använda originalgångjärnen från IKEA. Någon som har testat något liknande?
Tyvärr är ju Ikeas lådor gjorda av fnöske. Du kan fräsa ur, men resultatet kommer inte bli snyggt. Det kommer att flisa.
Toppen, exakt denna lösning jag letade efter, så tusen tack för tipset! 😊Carb120 skrev:
Då har jag ert svar på min egen fråga. Hettich heter märket, finns på Hornbach. Hålen i delen som sitter i dörren lirar inte med Ikeas mått, det medföljer skruvar som får göra nya hål i dörren. Delen som fästs i garderoben fungerar däremot perfekt. Jag fick ta bort den vita distansbrickan för att djupet skulle stämma.
[länk]
Hoppas att någon har nytta av denna info! 😊
Men så jag förstår dig rätt, själva delen man trycker in i garderobsdörren (de ursvarvade större hålen) passar och att det endast är skruvarna på sidan om metalldelen som buktar in i dörren som man behöver göra nya hål för?
Precis så! Och de medföljande skruvarna hade vass spets, så det behövde inte förborras eller nåt sånt. Jag bytte de nedersta gångjärnen medan dörren satt på plats.S Sandra T skrev:
Tror ni att ikeas egna gångjärn för inbyggnadskyl kan passa pax garderob?Carb120 skrev:
Då har jag ert svar på min egen fråga. Hettich heter märket, finns på Hornbach. Hålen i delen som sitter i dörren lirar inte med Ikeas mått, det medföljer skruvar som får göra nya hål i dörren. Delen som fästs i garderoben fungerar däremot perfekt. Jag fick ta bort den vita distansbrickan för att djupet skulle stämma.
[länk]
Hoppas att någon har nytta av denna info! 😊
Produkter som diskuteras: "pax passad"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Tjena! Räckte det med att du bara bytte det längst ner eller behövde du byta alla?Carb120 skrev:
Då har jag ert svar på min egen fråga. Hettich heter märket, finns på Hornbach. Hålen i delen som sitter i dörren lirar inte med Ikeas mått, det medföljer skruvar som får göra nya hål i dörren. Delen som fästs i garderoben fungerar däremot perfekt. Jag fick ta bort den vita distansbrickan för att djupet skulle stämma.
[länk]
Hoppas att någon har nytta av denna info! 😊




