Finns det gångjärn som funkar till Pax som inte är lika breda som Ikeas så att man kan ha lådor hela vägen ner i garderoben?
Bytte nyss från skjutdörrar till gångjärnsdörrar och nedersta lådan skrapar i gångjärnet.
Jag har googlat mig blå, men ni i forumet brukar vara finurliga!
 
Då har jag ert svar på min egen fråga. Hettich heter märket, finns på Hornbach. Hålen i delen som sitter i dörren lirar inte med Ikeas mått, det medföljer skruvar som får göra nya hål i dörren. Delen som fästs i garderoben fungerar däremot perfekt. Jag fick ta bort den vita distansbrickan för att djupet skulle stämma.

https://www.hornbach.se/p/gangjarn-hettich-o35mm-for-inbyggnad-av-kylskap-2-pack/8222453/

Hoppas att någon har nytta av denna info! 😊
 
  • Förpackade Hettich gångjärn på träbord, för inbyggnad av kylskåp, 35mm storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning av Hettich kylskåpshingar med monteringsanvisning och flerspråkig produktbeskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångjärn från märket Hettich på en träyta utan distansbricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet Hettich-gångjärn mot en träbakgrund, avsett för inbyggnad av kylskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KarinC och 2 till
  • Laddar…
Tack för bra spaning! Har fått sätta trådkorgar längst ner alt Ikeas utdragsplatta. Störigt att lådorna inte funkar men detta var ju finurligt
 
  • Gilla
Carb120
  • Laddar…
O olofh skrev:
Tack för bra spaning! Har fått sätta trådkorgar längst ner alt Ikeas utdragsplatta. Störigt att lådorna inte funkar men detta var ju finurligt
Har gjort samma i alla nya garderober vi har satt upp. Riktigt trist att jag inte kände till de här gångjärnen innan. Då hade jag byggt inredningen på ett annat sätt.
 
Tack för bra tips! Antar att du bara körde dessa gångjärn längst ner och hade IKEA:s egna gångjärn i övrigt?
 
  • Gilla
Carb120
  • Laddar…
E Eric Hale skrev:
Tack för bra tips! Antar att du bara körde dessa gångjärn längst ner och hade IKEA:s egna gångjärn i övrigt?
Precis!
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Carb120 Carb120 skrev:
Precis!
Tack! Allt gott!
 
Jag hittade denna tråden då jag håller på att bygga egna dörrar till min pax och vill ha lådor hela vägen ner. Dock märkte jag att hettich-gångjärnen inte riktigt har samma öppningsrörelse och mindre öppningsvinkel vilket gör att det spänner i dörren/stommen och blir ganska snett och skevt, särskilt om man ska sätta täcksidor. Ett alternativ jag funderar på är om det går att fräsa ur sidan på lådan istället och använda originalgångjärnen från IKEA. Någon som har testat något liknande?
 
  • Vit låda med linjer markerade för urfräsning, del av projekt för att använda IKEA-gångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Henric Berner skrev:
Jag hittade denna tråden då jag håller på att bygga egna dörrar till min pax och vill ha lådor hela vägen ner. Dock märkte jag att hettich-gångjärnen inte riktigt har samma öppningsrörelse och mindre öppningsvinkel vilket gör att det spänner i dörren/stommen och blir ganska snett och skevt, särskilt om man ska sätta täcksidor. Ett alternativ jag funderar på är om det går att fräsa ur sidan på lådan istället och använda originalgångjärnen från IKEA. Någon som har testat något liknande?
Jag satte bara ett Hettch längst ner, original de övriga. Har inga problem.
Tyvärr är ju Ikeas lådor gjorda av fnöske. Du kan fräsa ur, men resultatet kommer inte bli snyggt. Det kommer att flisa.
 
Carb120 Carb120 skrev:
Då har jag ert svar på min egen fråga. Hettich heter märket, finns på Hornbach. Hålen i delen som sitter i dörren lirar inte med Ikeas mått, det medföljer skruvar som får göra nya hål i dörren. Delen som fästs i garderoben fungerar däremot perfekt. Jag fick ta bort den vita distansbrickan för att djupet skulle stämma.

[länk]

Hoppas att någon har nytta av denna info! 😊
Toppen, exakt denna lösning jag letade efter, så tusen tack för tipset! 😊

Men så jag förstår dig rätt, själva delen man trycker in i garderobsdörren (de ursvarvade större hålen) passar och att det endast är skruvarna på sidan om metalldelen som buktar in i dörren som man behöver göra nya hål för?
 
S Sandra T skrev:
Toppen, exakt denna lösning jag letade efter, så tusen tack för tipset! 😊

Men så jag förstår dig rätt, själva delen man trycker in i garderobsdörren (de ursvarvade större hålen) passar och att det endast är skruvarna på sidan om metalldelen som buktar in i dörren som man behöver göra nya hål för?
Precis så! Och de medföljande skruvarna hade vass spets, så det behövde inte förborras eller nåt sånt. Jag bytte de nedersta gångjärnen medan dörren satt på plats.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Carb120 Carb120 skrev:
Då har jag ert svar på min egen fråga. Hettich heter märket, finns på Hornbach. Hålen i delen som sitter i dörren lirar inte med Ikeas mått, det medföljer skruvar som får göra nya hål i dörren. Delen som fästs i garderoben fungerar däremot perfekt. Jag fick ta bort den vita distansbrickan för att djupet skulle stämma.

[länk]

Hoppas att någon har nytta av denna info! 😊
Tror ni att ikeas egna gångjärn för inbyggnadskyl kan passa pax garderob?
 
P Pandorasask skrev:
Tror ni att ikeas egna gångjärn för inbyggnadskyl kan passa pax garderob?
Ingen aning. Om du har ett par liggande kan du väl testa och skriva i tråden om hur det funkar! 😊
 
Carb120 Carb120 skrev:
Då har jag ert svar på min egen fråga. Hettich heter märket, finns på Hornbach. Hålen i delen som sitter i dörren lirar inte med Ikeas mått, det medföljer skruvar som får göra nya hål i dörren. Delen som fästs i garderoben fungerar däremot perfekt. Jag fick ta bort den vita distansbrickan för att djupet skulle stämma.

[länk]

Hoppas att någon har nytta av denna info! 😊
Tjena! Räckte det med att du bara bytte det längst ner eller behövde du byta alla?
 
A Albin Östberg skrev:
Tjena! Räckte det med att du bara bytte det längst ner eller behövde du byta alla?
Bara det längst ner!
 
  • Gilla
Albin Östberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.