Hej

Dethär är säkert jättelätt att fixa.

Såg att väggramen för duschväggen satt löst så silconfogen gått sönder.

Nu när jag tagit loss denna så har de som monterat använt för smal skruv mot pluggen. Man har även siliconat fast ramen mot kalelväggen gör man så?

Vad kan se som fördel är att man får en springa mellan ram och vägg så att det trycks in mera fog när man fogar kanterna.

Jag tänkte skrapa loss allt och foga nytt. Räcker det att bara skruva dit ramen och sen foga kanterna eller är det praxis att även foga fast ramen mot kaklet.

• Lös silikonfog och kakelvägg i badrum med borttagen duschväggsram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschväggsram monterad på kakelvägg med vita och blå plattor, visar skruv och lös fog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Praxis är att följa monteringsanvisningen för duschväggen. Nu kanske du inte har kvar den, så jag kan bara utgå från vad som gäller våra duschdörrar och det är att när man skruvar fast profilen i väggen har man inte silikon mellan väggen och profilen. Däremot när allt är monterat och klart sätter man en smal silikonfog som bara täcker springan mellan väggen och profilen, och då bara sidan som är inuti duschen.

Finns ingen anledning att ha silikon hela vägen bakom profilen som jag ser det. Däremot ska det ju vara silikon i hålet för plugg och skruv, se här: https://www.gvk.se/branschregler/infastning-i-vatrum

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.