En platt tröskel är ju lätt rundad på kanterna att lägga på en tröskel till blir ju inte så där jättesnyggt med en onödigt stor och synlig skarv. Hade man istället tagit en planhyvlad virkesbit och limmat ihop med tröskeln hade det blivit osynligt. Att kapa en dörr är inget ovanligt och inget konstigt med det.

Det ska väl i vilket fall vara nån list som döljer skarven mellan golvet i hallen och tröskeln. Då får man ta till den lite högre.

Men det blir ju en hög ful tröskel ut mot hallen om man har lagt två trösklar ovanpå varandra. Normalt höjer man väl bara högdelen på tröskeln inåt toaletten.
Men om man inte har mer än hammare och spik så kanske man inte kan limma på en bit trä på befintlig tröskel.

tank77 skrev:
Tror du att snickaren kan trolla eller? Självklart måste dörren kapas i nederkant och det är inget du kommer att märka. Om snickaren hade gjort det utan att tala om det för dig hade du i alla fall inte märkt det.:cool:
Är du säker på det?

2013-09-20 14.52.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-09-20 14.52.27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

andersmc skrev:
Det ska väl i vilket fall vara nån list som döljer skarven mellan golvet i hallen och tröskeln. Då får man ta till den lite högre.
Varför behöver man en list om man gör det rätt från början?

oceanis skrev:
Men det blir ju en hög ful tröskel ut mot hallen om man har lagt två trösklar ovanpå varandra. Normalt höjer man väl bara högdelen på tröskeln inåt toaletten.
Men om man inte har mer än hammare och spik så kanske man inte kan limma på en bit trä på befintlig tröskel.
Det hade varit mer logiskt för mig :)

verktygsgurun skrev:
En platt tröskel är ju lätt rundad på kanterna att lägga på en tröskel till blir ju inte så där jättesnyggt med en onödigt stor och synlig skarv. Hade man istället tagit en planhyvlad virkesbit och limmat ihop med tröskeln hade det blivit osynligt. Att kapa en dörr är inget ovanligt och inget konstigt med det.
Också mer logiskt än att sätta en vanlig tröskel under. Som du säger, och som du ser på bilderna inget snyggt resultat med en stack av trösklar...

nino skrev:
Förmodligen är karmen isatt, plattis har flytspacklat golvet. Snickaren har lagt först en platt tröskel och sen vanliga våtrumströskeln på den platta.

på badrumssidan så ska det ju tätat med uppvik så där bör det inte synas, ut mot andra rummet, en hall kan man förmoda, där syns det kanske. Är det golvet redan lagt så kommer skarven synas...
Plattis flytspacklade innan karmen var på plats... hrm :)

Redbull-vodka... mmmmmmmmm :)

Äntligen bilder så att man kan se katastrofen.....
Vill man inte ha det så där är det väl bara att ta bort bef tröskel och låta ett snickeri tillverka en hel...

Själv tycker jag det ser helt okej ut...skulle bara låtit snickaren sågat av dörren och somnat om.....

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Det är inte bara att ta ur tröskel och få en ny gjord eftersom det är tätskiktat mot den.

Då borde dom lagt dubblatrösklar för att få till ett skapligt uppvik mot tröskeln, hur mycket sticker kanten ovanför klinkern?
Snickaren borde kanske ha vänt tröskelplattan upp och ner så rundningen hade kommit neråt eller beställt en helt ny, eller iaf frågat TS.

Men jag tycker inte heller att det stör, det är nog just nu du ser det, sen blir man hemmablind :)

T
Gnälla för det där? Nu vet jag varför vi har såkallade "i-landsproblem":rolleyes:

• Gilla
torbeno och 1 till
  • Laddar…
Sätt en smyglist och tacka snickaren för att han sparade in några kronor till dig...

Sen anser jag ju att man stör sig mer på städningen utanför tröskeln och på tröskeln.:thumbup:

Smyglist på kanten på tröskeln, hyvla dörren några mm och sen om några veckor har du glömt bort det.

Jag tycker inte heller det stör. Det finns utfyllnadssilikon i träfärg som kanske kan hjälpa skarven. Men jag undrar, kommer försäkringsbolaget gilla lösningen? Anledningen till hög tröskel är väl att inget vatten skal rinna ut...om skarven finns även in mot badrum (syns inte på bild) så lär vatten kunna sippra mellan....vatten tar sig ju igenom små glipor...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.