Hej! Ska koppla på en led slinga till befintlig fasadbelysning. Ser ut såhär i dagsläget.
Hur bör man göra denna skarvning? Jag antar att jag bör ha en till wago mellan de befintliga faserna och även en mellan nollorna. Den nya skarvningen är alltså den som går uppåt i bild.
Det blir en transformator på 24V ut till LED slingan.
Hur bör man göra denna skarvning? Jag antar att jag bör ha en till wago mellan de befintliga faserna och även en mellan nollorna. Den nya skarvningen är alltså den som går uppåt i bild.
Det blir en transformator på 24V ut till LED slingan.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 767 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 767 inlägg
Hantverket är undermåligt och behöver göras om. Det ska finnas betydligt längre kablar inne i dosan samt att man absolut inte ska skala mer än vad som når in i kopplingarna. Ingen koppar får vara synlig.
Ja det såg ju inge vidare ut.
Klipp ner synlig koppar till ca 10-11mm, klipp sedan till kopplingstråd som räcker till att skarva internt i dosan, inte optimalt men det funkar.
Klipp ner synlig koppar till ca 10-11mm, klipp sedan till kopplingstråd som räcker till att skarva internt i dosan, inte optimalt men det funkar.
Moderator
· Stockholm
· 57 609 inlägg
Som sagt det ser bedrövligt ut. Men även den gamla kabeln som tydligen klippts av. Vad är det för kabel, ser ut som tvåledare utan jord. De enda tvåledare utan jord jag har hört talas om är Kulo kablar som inte är godkända för utomhus installation. Och vad är det för lampor de går till i nuläget, ojordade utomhuslampor (sådana finns iofs. men det är ändå fel kabeltyp).
Regnvatten kan rinna ner längs den vertikala kabeln och in i kopplingsdosan. Bäst att dra in alla sladdar underifrån om dosan sitter utomhus.
Även om den använda dosan är godkänd för utomhusbruk är den inte vattentät och gummit kommer torka med tiden. Bättre att köpa en IP66 klassad dosa som håller bättre över tid.
Om du har tur finns lite slack på de gamla kablarna som du kan hämta in, men annars får du byta alla kablar så längderna blir rätt.
Även om den använda dosan är godkänd för utomhusbruk är den inte vattentät och gummit kommer torka med tiden. Bättre att köpa en IP66 klassad dosa som håller bättre över tid.
Om du har tur finns lite slack på de gamla kablarna som du kan hämta in, men annars får du byta alla kablar så längderna blir rätt.
Klicka här för att svara