1 309 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Slår i vedpannan
Har en köksspis med självcirkulation som driver 6st radiatorer I huset på 2 våningar.
Första jag gör innan eldning är att gylla på systemet tills kärlet på vinden spottar ut vatten, sedan tänder jag kaminen.
Men ibland så kan det börja banka i pannan?
Då får jag öppna påfyllningen igen och kyla ner, det bankar och slår med någon sekunds mellanrum.
Någon som vet vad det är dom händer?
Vedpannsn är en Norrahammar 300 från 64.
Första jag gör innan eldning är att gylla på systemet tills kärlet på vinden spottar ut vatten, sedan tänder jag kaminen.
Men ibland så kan det börja banka i pannan?
Då får jag öppna påfyllningen igen och kyla ner, det bankar och slår med någon sekunds mellanrum.
Någon som vet vad det är dom händer?
Vedpannsn är en Norrahammar 300 från 64.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Läcker systemet, eller varför måste du fylla på vatten varje gång du ska elda?
När det bankar i värmesystemet kokar det, då har du eldat för hårt. Har du ingen termometer någonstans så du kan se temperaturen i värmesystemet?
När det bankar i värmesystemet kokar det, då har du eldat för hårt. Har du ingen termometer någonstans så du kan se temperaturen i värmesystemet?
Mycket olämpligt att fylla nytt vatten hela tiden, varje gång tillför du nytt fritt syre i vattnet som bidrar till konstant korrosion.
Ett system som är tätt behöver nästan aldrig fyllas på, det lilla som ångar av genom ett öppet kärl på vinden är närmast försumbart så länge man inte kokar systemet.
Där jag tidigare var fastighetschef hade vi en hyresgäst som gjorde likadant med penetrerande korrosion som resultat...
Har du en läcka, åtgärda den först!
Att det slår betyder att du är på gränsen till kokning med ångblåsor i systemet.
Lär dig systemet eller fråga någon som har koll.
Ett system som är tätt behöver nästan aldrig fyllas på, det lilla som ångar av genom ett öppet kärl på vinden är närmast försumbart så länge man inte kokar systemet.
Där jag tidigare var fastighetschef hade vi en hyresgäst som gjorde likadant med penetrerande korrosion som resultat...
Har du en läcka, åtgärda den först!
Att det slår betyder att du är på gränsen till kokning med ångblåsor i systemet.
Lär dig systemet eller fråga någon som har koll.
Klicka här för att svara