Nej Det är att ha last överhuvudtaget som jag förstått.M Mergasar skrev:Hej! En fråga gällande obromsad släp och max hastighet:
"Om släpvagnen är lastad är högsta tillåtna hastighet 40 km/h och om släpvagnen inte är lastad är högsta tillåtna hastighet 80 km/h."
Är det maxlast som gäller denna regel? Exempelvis om jag inte lastar den max kan jag ändå köra i 80km/h med den?
Det som är "fällan" man kan gå i med obromsade släp om man har "fel" bil.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Jag kan lasta max på mitt obromsade 750kg släp och får köra 80 km/h. Mina bilar har mer än 1500 kg i tjänstevikt, dvs 750 kg är mindre än halva släpvagnsvikt en, så har du en bil som inte har en tjänstevikt över 1500 kg ska du antingen har ett 650 kg släp eller gå på obromsat.M Mergasar skrev:Hej! En fråga gällande obromsad släp och max hastighet:
"Om släpvagnen är lastad är högsta tillåtna hastighet 40 km/h och om släpvagnen inte är lastad är högsta tillåtna hastighet 80 km/h."
Är det maxlast som gäller denna regel? Exempelvis om jag inte lastar den max kan jag ändå köra i 80km/h med den?
Länk till informationen.
Jag har en sån vagn från Brännans Smide, samma årsmodell tror jag. Det är ett gediget bygge med 960kg totalvikt, lastar 740kg. Köpte det för några år sen för 7000:-. Fick byta handske och bromsar sen har det rullat på bra. Skulle aldrig byta det mot nåt smäck från Bauhaus.
Jag kör ett obromsat danskt Variant, mer stål än i Fogelsta och Humbaur och hyfsat stor yta för att lasta byggskivor. Vet minst tre vanliga villaägare som kör byggmaterial, drar grejer till torpet och kör ris och annat som ledsnat på att det bromsade jävlas när man inte har tid eller lust att bråka med kärvande bromsar. Och besiktning varannat eller är det varje år?
Har det där med 60 cm gallergrindar. Gillar inte jättehöga grindar då man inte når nånting från utsidan då.
https://trailercenter.se/produkt/slapvagn-variant-715s3t/
Har det där med 60 cm gallergrindar. Gillar inte jättehöga grindar då man inte når nånting från utsidan då.
https://trailercenter.se/produkt/slapvagn-variant-715s3t/
Klicka här för att svara