Hej!
Jag är i tankarna att skaffa mig släpvagn.
Har en granne som har en bromsad släpvagn årsmodell 1985, Brännans Smide BS-95, besiktad och skattad samt nyligen bytt Axel och kulhandske.
Är det en sån som jag kan ha utan problem flera år framåt? Bättre än de nya obromsade från t.ex Jula/Bauhaus?
Hur mycket är den värd? Är axeln den kostsamma delen på släpvagn?
Tacksam för all tips och råd!

Redigerat:
Kolla om bilen får dra ett obromsat släp på 750 kg och om du får köra 80 med last på det.

Jag hade satsat på ett äldre 'riktigt' släp istället för de tunna plåtkonstruktioner som säljs på byggladorna. Men allt beror ju på förutsättningarna...

useless useless skrev:
Kolla om bilen får dra ett obromsat släp på 750 kg och om du får köra 80 med last på det.

Jag hade satsat på ett äldre 'riktigt' släp istället för de tunna plåtkonstruktioner som säljs på byggladorna. Men allt beror ju på förutsättningarna...
Tack. Så det ät bättre att köpa grannens? Vad mer kan vara kostsam om det skulle gå sönder på denna släpvagn?

Det finns normalt sett inte så dyra delar på en släpvagn. Det som kan krångla är bromsarna (Både påskjutsmekanismen i draget och ute vid hjulen) - Framför allt om vagnen används lite och står förvarad utomhus. Men är man någorlunda händig så är det inte så svårt att underhålla och reparera själv.

Den nya axeln och kulhandsken kommer att hålla i 30 år.

Fairlane
En fråga är ju vad du ska ha släpet till. Ska du bara köra lite ris till tippen så fungerar de flesta vagnar. Ska du dra hem grus på 1000 kg plus så kommer det i ett annat läge. Ska det vara en öppen kärra, gallersläp, kåpa, kapell etc?

useless useless skrev:
Det finns normalt sett inte så dyra delar på en släpvagn. Det som kan krångla är bromsarna (Både påskjutsmekanismen i draget och ute vid hjulen) - Framför allt om vagnen används lite och står förvarad utomhus. Men är man någorlunda händig så är det inte så svårt att underhålla och reparera själv.

Den nya axeln och kulhandsken kommer att hålla i 30 år.
Tack så mycket!

Fairlane Fairlane skrev:
En fråga är ju vad du ska ha släpet till. Ska du bara köra lite ris till tippen så fungerar de flesta vagnar. Ska du dra hem grus på 1000 kg plus så kommer det i ett annat läge. Ska det vara en öppen kärra, gallersläp, kåpa, kapell etc?
Det blir mest att köra ris till tippen och lasta på ved faktiskt.

Kolla, som sagt var, vad din bil får dra obromsat innan du bestämmer dig för att köpa ett obromsat. Det är ju tråkigt att behöva kuska runt i 40 eller bara kunna använda halva lastkapaciteten för att det står 500 kg som max obromsad släpvagnsvikt. Förvånansvärt få bilar får dra 750 kg obromsat.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Kan du köpa ett sånt pass fixat bromsat släp så gå på den än ett obromsat och det inte skiljer nått pris.
Dom obromsade släpen är billiga men som sagt, alla bilar får inte dra obromsat i 80kmh med last.

T TheGame skrev:
Kan du köpa ett sånt pass fixat bromsat släp så gå på den än ett obromsat och det inte skiljer nått pris.
Dom obromsade släpen är billiga men som sagt, alla bilar får inte dra obromsat i 80kmh med last.
Tack. Jag skickade ett pm till dig.

useless useless skrev:
Kolla, som sagt var, vad din bil får dra obromsat innan du bestämmer dig. Det är ju tråkigt att behöva kuska runt i 40 eller bara kunna använda halva lastkapaciteten för att det står 500 kg som max obromsad släpvagnsvikt. Förvånansvärt få bilar får dra 750 kg obromsat.
Den gamla är bromsad. Absolut inte roligt att köra i 40km

Fairlane
M Mergasar skrev:
Det blir mest att köra ris till tippen och lasta på ved faktiskt.
Ris till tippen kan du köra med vilket släp som helst, gärna gallersläp. Ved är tyngre. Jag kör ved och obromsad kärra, dock inte en billig variant från Bauhaus utan något mer rejält. Jag får lasta 500 kg, så man får tänka till.

När jag köpte.min kärra för 3-4 år sedan valde jag mellan bromsad och obromsad, ny och begagnad. På Blocket hittade jag begagnade, bromsade kärror, 15 år gamla, för nästan samma pris som jag betalade för mitt släp. De hade samma maxlast då det var 750-släp. Skulle jag köpa bromsar så ville jag ha ett 1400-släp eller så, men då var det en helt annan prisbild.

• Gilla
Mergasar
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Hej! En fråga gällande obromsad släp och max hastighet:

"Om släpvagnen är lastad är högsta tillåtna hastighet 40 km/h och om släpvagnen inte är lastad är högsta tillåtna hastighet 80 km/h."
Är det maxlast som gäller denna regel? Exempelvis om jag inte lastar den max kan jag ändå köra i 80km/h med den?

HogeN HogeN skrev:
[länk]
Existerar inte svaret på min fråga där. Har kollat och läst på hemsidan noga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.