Bromsad vs obromsad: Har du bara några hundra kilo på kroken spelar det ingen roll. Jag har ingen känsla av att mitt släp bromsar när jag kör det tomt (500kg) och det kan jag inte säga att jag saknar heller (påskjutsbromsens dämpare är hård för att funka rätt med fullastat släp). Däremot skulle jag verkligen inte vilja vara utan broms om man har ett ton till på kroken eller mer. Konstigare än så är väl inte detta med broms vs obroms.

Om du ska köra mycket som kräver låsning och väderskydd kanske en skåpbil är ett bättre alternativ. Släp med bra längd för brädor blir fruktansvärt dyra om dom ska ha kåpa också - och som du säger öppnas dom flesta bakåt. Tror aldrig jag sett någon annan variant.

Ja det finns högbyggda med tipp. Vill du tippa för att köra upp saker eller tippa för att bli av med något? Tipp som faktiskt tömmer släpet på tex grus kostar oerhört i tjänstevikt och är inte värt det om man inte använder detta väldigt ofta.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Bromsad vs obromsad: Har du bara några hundra kilo på kroken spelar det ingen roll. Jag har ingen känsla av att mitt släp bromsar när jag kör det tomt (500kg) och det kan jag inte säga att jag saknar heller (påskjutsbromsens dämpare är hård för att funka rätt med fullastat släp). Däremot skulle jag verkligen inte vilja vara utan broms om man har ett ton till på kroken eller mer.

Ja det finns högbyggda med tipp. Vill du tippa för att köra upp saker eller tippa för att bli av med något? Tipp som faktiskt tömmer släpet på tex grus kostar oerhört i tjänstevikt och är inte värt det om man inte använder detta väldigt ofta.
Instämmer att bromsen inte används mycket i normalkörning eftersom man normalt kör lite lugnare med släpet bakom än utan. Dock är det en stor skillnad när du får bromsa rejält pga av något oförutsett händer framför dig, då vill man absolut ha ett bromsat släp.

Mitt nerreggade 2t släp med elpump till tippen väger 720 kg i tjänstevikt och är värt det alla dagar i veckan när man använder det till att köra jord och grus på. Fast det beror givetvis vad man har att dra med samt körkortbehörigheter om man kan utnyttja det full ut. (Går fint även med ett par ton på)
 
Jag kanske ska backa ett steg och förklara vad jag vill uppnå.

släpmatris.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tipp är nog ett mindre prioriterat önskemål om jag tänker efter, att skotta av ett ton jord eller grus går hyfsat snabbt med en bra skyffel.

De flesta familjekombis får väl dra omkring 1200-1300 kg med B-körkort. Min nuvarande klarar 1350 med B eller 1600 kg med B96, men jag vill helst inte ha ett släp som kräver B96 eftersom varken jag eller hustrun har det. Och även om jag tar B96 eller BE så vill jag att hon ska få köra släpet. Jag vill inte heller behöva byta släp om man byter bil, eller bli låst av släpets totalvikt när jag byter bil.
 
Redigerat:
  • Gilla
sapel och 2 till
  • Laddar…
A
Största problemet med min lilla obromsade båttrailer är att det inte enkelt går att ställa av i en backe. Mitt flaksläp har handbroms som gör det problemet obefintligt. I övrigt är skillnaden som påpekats tidigare att litet lätt obromsat släp märks knappt ändå, men med tyngre grejor är det trevligt att det har egna bromsar.
 
Och om man ska börja med kompromisserna..

Byggmaterial kan oftast köpas på nära håll, dvs det är oftast OK att åka flera varv om det handlar om mycket virke

Matjordspriser här: (1 kubik = 1 ton)
Säck på byggmax: 500 kr/ton, 2 ton = 1000 kr
Hämta på återvinningcentralen: 400 kr/ton, 2 ton = 800 kr
Hemkört från sidab: 120 kr/ton + 600 kr frakt, 2 ton = 840 kr.
Så det är ju tveksamt om man tjänar så mycket på att hämta själv. Är det mindre mängder och andra material så gör man nog det, typ 1 ton singel. Ett vanligt 750-släp klarar ett halvt ton, så om man accepterar lite sämre materialekonomi vid mindre anläggningsprojekt så går ett vanligt EU-släp bra där.

Det kommer knappast att vara några långtransporter med mycket tung last.
 
Kolla på ett 4P släp med alukåpa. Kåpan lyfter du av på två pers om det behövs och är låsbart. Har skruvtipp vilket är smidigt om du ska lasta en skoter tex. Enda problemet med kåpa är om du ska köra virke, då är det för kort så lasten sticker ut bak. Vet ej vilken budget du har för ett släpköp dock.
Jag är inne på min tredje vagn från dom och är riktigt nöjd. Att jag bytt släp flera gånger beror på att jag uppgraderat storleken varje gång. Kom ihåg att en släpvagn aldrig kan bli för stor :-)
 
Vilken budget Pelpet har vet han nog inte själv tror jag. Jag uppfattar att den ungefär 10-dubblats på någon vecka. Från fulsläp till något riktigt användbart.....:)
 
Budgeten är inte satt, utan jag driver en tankeprocess här då jag vänder och vrider olika aspekter av det hela där jag med hjälp av er andras samlade visdom försöker klura ut hur olika typer av vagn matchar mina behov. Det brukar också fungera så att om man beskriver sina funderingar på ett sånt sätt att andra begriper dem så kommer man på lösningen själv.

Vi får se var det landar, men troligen kommer utgången att styras av vad som dyker upp på blocket till rätt pris. Kan bli en vagn för 1500:- eller 15000:-.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
När du behöver en funktion du inte har så minns du denna tråden...
 
Oavsett hur du än tänker och vrider på detta så är det ett släp med broms som gäller då du ska lasta tungt.
Du kan inte lasta mer än 450-550kg på ett obromsat släp (lagligt).
Ska du köra last som väger 1000kg är bromsar att rekomendera och ett måste om du ska vara laglig i trafiken.
Nöjer du dig att lasta max 500kg så går det lika bra med obromsat.
 
För 15000:- blir det inte mycket till kåpvagn. Måste nog till det dubbla.
 
A
Ska man ha kåpsläp ska man se till att kåpan enkelt går att ta av. Det är nog ingen höjdare att stå på grustaget med kåpsläp och skyffla på materialet eftersom hjullastarna har svårt att få in skopan under kåpan för att lasta.
 
Det finns ju massor av funktioner jag vill ha som jag inte ens har nämnt. Hyudralkran finns ju till släp, även om det också verkar finnas enklare modeller (och lokalt också! Hoppsan!). Batteri och arbetsbelysning vore trevligt. Boggi har jag inte ens pratat om. Reservhjul. Vad kan man mer vilja ha för lull-lull? Fordonsramp? Aluminiumvagn?

Jag tror inte att jag vill lägga mycket mer än 15k just nu, men det går att få kåpvagnar som nått tonåren för de pengarna. Kanske inte en 4p med alukåpa, men plast eller glasfiber borde funka.

Tyvärr har jag kommit på en stor nackdel med både kapell och kåpa, och det är att vagnen syns oerhört mycket mer. Vilket är en nackdel, då den kommer att stå relativt synligt på vår lilla tomt. Så jag funderar på om det går att komma på någon kreativ lösning med presenningar, eller kapell som bara läggs på då det behövs.

Jag har inga planer på att köra med överlast, möjligen att det kan bli några undantag på kortare sträckor och då i makligt tempo. Ska jag köra långt med tung last vill jag ha fungerande broms, korrekt lastsäkring och gärna också någon form av barriär i fronen på släpet så att det inte flyger grejor på bilen om det skulle gå åt helvete på något sätt. Trafiksäkerhet ligger högst på priolistan.
 
Redigerat:
Jula hade visst kapell också. Borde funka om man har last som inte sticker upp så mycket.
 
Om du skaffar ett släp med gallergrindar så borde det inte vara så svårt att sätta 2st tillfälliga förstärkningar längst upp om du vill trä en presenning över.
Skaffar du en riktig presenning som bönder har till sina säd vagnar så kan du med lite tålamod skära/klippa till den som ett kapell själv.
Detta kan du då sätta utanpå galler ramarna vid dåligt väder och spänna fast med gummistroppar.
Det finns även kapellmakare som kan göra detta år dig bara du lämnar måtten åt dom
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.