67 429 läst ·
89 svar
67k läst
89 svar
Släpvagn? -Köpråd?
Allvetare
· Härifrån
· 787 inlägg
Och på min Saab 9000 -91 är det max 500kg obromsat som gäller :'( Tjänstevikten på den är 1560kgskogstomten skrev:Tänk också på att det är eb missuppfattning att ALLA bilar ALLTID får dra 750kg som det ofta är tal om med lätta släp.
I regbeviset kan det stå annat. Som tex på min Passat Variant TDI 2002 den får bara dra 650kg om det är obromsat släp. Det står under fliken "dispenser" på regbeviset.
Jobbar själv inom bilbraschen och det är måååånga som tror att man alltid får haka på en 750kg obromsat släp bakom vad som helst!
Antagligen är det bilens bromsar som sätter begränsningen och eftersom Saab 9000 har underdimensionerade bromsar blir det bara 500kg
Nej, det beror på att din bil är äldre och inte helbilsgodkänd enligt EU-reglerna.Ubbe skrev:
Det har bara att göra med de nya obromsade EU-släparna inte fanns när de äldre bilarna godkändes.
Så förklarade försäljaren när jag skulle köpa en ny släp i alla fall.
(Jag har själv en gammal bil som får dra 1990kg bromsat släp men bara 500kg obromsat.....konstig logik....)
Så förklarade försäljaren när jag skulle köpa en ny släp i alla fall.
(Jag har själv en gammal bil som får dra 1990kg bromsat släp men bara 500kg obromsat.....konstig logik....)
Hmm, verkar konstigt ... men det är väl inte det enda som blivit konstigt med EU :Jesca_j skrev:
Men visst är det väl så att 500kg gränsen enbart gäller om man vill köra 80 kmh? Om man nöjer sig med 20kmh får man väl dra tyngre ?
Jag var i kontakt med Vägverket i dag.
De sa att den enda skillnaden beträffande obromsad och bromsad släpvagn är att med den obromsade får man längre bromssträcka. (Logiskt eller hur?
)
Om man får dra en obromsad efter sin personbil innebär detta (under förutsättning att den enda skillnaden är obromsat/bromsat.
För släpvagnen
- samma påfrestning på släpvagnen. Egentligen ligger det en påskjutande kraft som bromsarna tar upp men den betyder inte så mycket för vagnens konstruktion.
För dragbilen
- större påfrestning på dragbilens bromsar men eftersom dessa är konstruerade för att hålla så betyder det inte så mycket. Dessutom är det så lite som man bromsar och om man kör försiktigt så bromsar man mindre än "blådåren" utan släpvagn.
Detta måste väl innebära att det är en fördel att köpa en obromsad släpvagn eftersom en sådan är både billigare i inköp och kommande besiktningar samt att bromsarna inte kan krångla vilket är den vanligaste felorsaken vid besiktningen.
Lycka till!

De sa att den enda skillnaden beträffande obromsad och bromsad släpvagn är att med den obromsade får man längre bromssträcka. (Logiskt eller hur?
Om man får dra en obromsad efter sin personbil innebär detta (under förutsättning att den enda skillnaden är obromsat/bromsat.
För släpvagnen
- samma påfrestning på släpvagnen. Egentligen ligger det en påskjutande kraft som bromsarna tar upp men den betyder inte så mycket för vagnens konstruktion.
För dragbilen
- större påfrestning på dragbilens bromsar men eftersom dessa är konstruerade för att hålla så betyder det inte så mycket. Dessutom är det så lite som man bromsar och om man kör försiktigt så bromsar man mindre än "blådåren" utan släpvagn.
Detta måste väl innebära att det är en fördel att köpa en obromsad släpvagn eftersom en sådan är både billigare i inköp och kommande besiktningar samt att bromsarna inte kan krångla vilket är den vanligaste felorsaken vid besiktningen.
Lycka till!
Hej!
Köpte mitt REKO-släp hos http://www.rpbil.com/slapvagnar.htm
mkt bra service och kunnande, men även priset var prutat och klart i listan. Även hemkört ingick. Det där sista lät lite konstigt va?
900 Tipp 280x135 för 13000:- inkl moms för snart ett år sedan.
Magnus
Köpte mitt REKO-släp hos http://www.rpbil.com/slapvagnar.htm
mkt bra service och kunnande, men även priset var prutat och klart i listan. Även hemkört ingick. Det där sista lät lite konstigt va?
900 Tipp 280x135 för 13000:- inkl moms för snart ett år sedan.
Magnus
Allvetare
· Härifrån
· 787 inlägg
Hehe, kul att denna tråden dök upp igen
.
Jag kan väl meddela att släpkärran varit inköpt sedan i somras och det blev en bromsad Reko 750T Med lockkapell (press), stödhjul och lås.
Allt som allt gick det på 11370:- (inkl. moms)
...fick förresten skattekvittot idag (185kr/år)
Jag kan väl meddela att släpkärran varit inköpt sedan i somras och det blev en bromsad Reko 750T Med lockkapell (press), stödhjul och lås.
Allt som allt gick det på 11370:- (inkl. moms)
...fick förresten skattekvittot idag (185kr/år)
Står också inför inköp av släp, och har tittat lite på den obromsade "Caravan 1250 XL" som K-rauta har för dryga 7 000 kr. Någon som har erfarenhet av en sådan?
Och vad kostar cirka ett släp att försäkra och besiktiga?
(Skatten läste jag var cirka 185 kr/år)
Och vad kostar cirka ett släp att försäkra och besiktiga?
(Skatten läste jag var cirka 185 kr/år)