Jag har en tryckreduceringsventil:
https://www.ahlsell.se/products/var...utomatiska-ventiler/reducerventiler/5084141/#
Som är kopplad på ingående vattenledning innan ackumulatortanken. Jag håller på att testa att köra med timdebitering på elen då jag laddar tanken på natten samt under "billigare" timme mitt på dagen. Det betyder att temperaturen cyklar över ett mycket större temperaturområde än när jag tidigare körde med värmepumpen igång under alla dagens timmar.

Det har fått mig att fundera. FInns det risk att jag bygger upp ett mycket större vattentryck i tanken om den hinner bli riktigt kall innan värmepumpen slår igång? Eller kommer den ventilen jag länkade till ovan att släppa tillbaka vatten i vattenledningen som jag har till huset för att utjämna trycket?

tack.

Bästa svaret

Nej det kommer den inte utan du ska om det är en förrådsberedare ha en säkerhetsventil oftast på 9 bar som släpper ut trycket om det blir över det

• Gilla
Axiotrade
  • Laddar…
Tack så mycket! Jag skall genast åka och köpa en sådan.

...men har du inte en på anläggningen redan då? Brukar ju sättas in när man monterar......

V Vector skrev:
...men har du inte en på anläggningen redan då? Brukar ju sättas in när man monterar......
Jo när jag tittade vidare så såg jag att jag hade monterat en, men det var inne närmre acktanken. Hade glömt av den :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.