Man kan tolka den rubriken på flera sätt :D

Är det inte lite väl petigt med denna sanktionsavgift, om man bott i huset?
Samma regel gäller ju inte om man bygger ut ett befintligt hus och kan knappast göra så mycket om husägarna flyttat in i det nya huset innan slutsamråd är avklarad.

Kan ni förklara för en dum finne varför ni har en sån där avgift till att börja med? Tycker ni inte att samhället har lite väl mycket insyn i privatlivet redan som det är?

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Kan ni förklara för en dum finne varför ni har en sån där avgift till att börja med? Tycker ni inte att samhället har lite väl mycket insyn i privatlivet redan som det är?
Jag kan tänka mig att det är en rädsla från myndigheterna, att folk flyttar in och aldrig färdigställer husbygget. Likt det som förekommer i Grekland, där man bygger två våningar, men "väntar" med att avsluta den tredje!

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Det handlar om skatt.

VI svennar har ofta för stor respekt för myndigheter och politikers beslut ang lagar och bestämmelser tex som denna. Vi rättar in oss i ledet och tiger. Då fortsätter allt som vanligt på samma linje som det alltid varit. Men, nu verkar de senare generationerna iaf börjat ledsna på all byråkrati, men det är en lång väg och tar lång tid att ändra detta. Jag flyttar gärna till Finland, när kan jag komma? :)

Finndjävel skrev:
Tidigare, innan lagen ändrades på den här punkten, så var det många byggen som aldrig avslutades. Folk flyttade in, skulle färdigställa, kunde ta både 5 och 20 år.

Så länge det bara är golvlisterna som inte monteras förrän dagen före visning när man vill sälja om 25 år, så gör det väl inte så mycket. Men det var rätt vanligt att hus saknade trappräcken, hade öppna oskyddade eldragningar, provisorisk stege till sovrummet i 5 - 10 år.

Sådant vill myndigheterna hindra med den här regeln.

Observera att regeln gäller även utbyggnad och ombyggnad. De delar av huset du bygger om får inte användas innan slutbeviset är utfärdat. Dock blir ju gränsdragningen mer luddig.

Finndjävel skrev:
Nej, tyvärr. Jo, tyvärr.

K
hempularen skrev:
Tidigare, innan lagen ändrades på den här punkten, så var det många byggen som aldrig avslutades. Folk flyttade in, skulle färdigställa, kunde ta både 5 och 20 år.

Så länge det bara är golvlisterna som inte monteras förrän dagen före visning när man vill sälja om 25 år, så gör det väl inte så mycket. Men det var rätt vanligt att hus saknade trappräcken, hade öppna oskyddade eldragningar, provisorisk stege till sovrummet i 5 - 10 år.

Sådant vill myndigheterna hindra med den här regeln.

Observera att regeln gäller även utbyggnad och ombyggnad. De delar av huset du bygger om får inte användas innan slutbeviset är utfärdat. Dock blir ju gränsdragningen mer luddig.
Jag förstår vad du menar, men jag förstår inte varför det är myndigheternas problem. Får sjukvården besök av personer skadade av icke färdigställda hus till den grad att det krävs sanktionsavgifter för att stävja det?

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Nej, inte nu längre. Men det är väl fortfarande så att de flesta olyckor sker i hemmet?

Om jag börjar med att bygga garage första året och sedan börjar bygga huset något år senare (samma bygglov) får man då använda garaget för att förvara bilar? Får man skruva på bilarna i garaget?

Du kan få ett tillfälligt slutbesked för just garaget

Valkyr skrev:
Nej, inte nu längre. Men det är väl fortfarande så att de flesta olyckor sker i hemmet?
Ja, men det är väl inte för att det saknas barnspärr på knivlådan och låsbart medicinskåp?

Utan för att folk inte sätter barnskydd på spisen, grind för trappan till övervåningen,
skållnings-skydd på kaffebryggaren osv.

Det har ju inget som helst med bostadens färdigställande att göra!

Småbarn trillar ner från möbler, gamlingar snubblar och vanliga vuxna skär och klämmer sig.
Beror inte så mycket på byggnaden.

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/20962.pdf
Fall är den vanligaste skademekanismen i samtliga åldersgrupper utom i åldrarna 13-44 år. I denna åldersgrupp är kläm- eller skärskador vanligast. I den äldsta åldersgruppen (80 år eller äldre) orsakas nio av tio skador av ett fall.
I de yngre åldersgrupperna (0-6 år) är fall från låg höjd (sängar och stolar) vanligast.
I yrkesverksam ålder (20-64 år) är fall i trappor en av de vanligaste fallolyckorna medan det
i de äldre åldersgrupperna är vanligast att man snubblar/snavar, drabbas av yrsel, trampar fel eller tappar balansen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.