TRJBerg
Ibland kan det vara värt att betala en rörmokare även om det blir avsevärt dyrare. (Erfarenhet.)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M magnoz skrev:
Hej! Jag har ingen utkastare på utsidan av huset, så när jag skall vattna drar jag en slang till tvättstugan och kopplar på blandaren. Nu har jag bytt slangen till en slangvinda med inbyggd slang (exakt modell: [länk])

Tyvärr passar inte den nya slangen på min slangadapter på blandaren, trots att det skulle vara "universal fit" ;-)

Såhär ser kranen ut:
[bild]
Det är alltså nån slags fastklämd ring och en gängad adapter. Blandarens mynning är 19 mm diameter.
[bild]

Mått på adaptern är som följande:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Den nya slangvindan har en 9mm slang (3/8")
[bild]
[bild]
.. men den passar som sagt inte. Och jag känner mig förtvivlad! Den gamla slangen har en lite annorlunda koppling:
[bild]
[bild]
Jag provade att transplantera kopplingen från gamla slangen till nya, men det gick inte för den nya slangen har en mindre dimension än den gamla. Dessutom läcker den gamla kopplingen, så den vill jag helst bli av med.

Vad kan jag göra för att detta skall fungera? Jag kan tänka mig att byta koppling på kranen, byta eller addera en koppling på slangen. Var på Bauhaus och frågade men personalen bara tittade förvirrat på mig och sa att de nog inte hade nått som skulle passat.

Har ni några idéer?
Ingen bra lösning, oavsett hur du gör. Du kommer att dra sönder kranen. Installera en riktig utkastare genom väggen. Kostar mindre än en ny kran och fungerar tusen gånger bättre.

En sådan här jag i garaget. Smidigt om man inte vill hålla på och skruva.

• Gilla
magnoz
  • Laddar…
Såhär blev det tillslut, en ny koppling för slang. Funkar kanon! Tack för alla tips

• Vattenblandare med metallrör och två vred ovanför en diskho, omgiven av äldre rör och en tvättsvamp på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
tommib
Jag skulle nog försöka hänga upp den där tvättmaskinsslangen i något, eller sätta en liten konsol under. Bara för att den inte ska böjas sådär. Trist ställe att få en spricka på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.