7 207 läst ·
36 svar
7k läst
36 svar
Slangkoppling till trädgård
Men om dessa två delar går att dela på vad är då problemet?M magnoz skrev:Ja, den går att dela men den fastklämda biten sitter där den sitter. Optimalt hade ju varit något som har samma gänga fast som passar med den gamla, fast med en slang ände som också funkar mot en trädgårdsslang
Har också klurar på hur bra det är att sätta slang i en sån här pip. Men det har varit så i 60 år, så jag tänker jag provar lite till![]()
https://static.byggahus.se/attachments/images/large/950/950759-37e1c82bdd202be314c5cec592d48aeb.jpg
Instämmer. Plan B vore annars att grena av tvättmaskinsanslutningen till ytterligare en tappkran. Behövs inte många rördelar för att få ihop det snyggt.tommib skrev:
Om du skulle sätta en utkastare genom väggen där under fönstret, hamnar den på en vettig plats då? I så fall skulle jag gjort det i första hand. I andra hand skulle jag ordnat med en egen kran för slangen från tvättmaskinsanslutningen.
Slangen till tvättmaskinen borde nog avlastas lite, annars är det risk för en spricka där den går över till den pressade metallen.
Själv tycker jag det inte är optimalt att ansluta slangar till blandare med lång svängbar pip. Då det riskerar bli lite onödigt stor belastning.
Redigerat:
Du menar som jag skrev i andra meningen 😉mexitegel skrev:
Håller med om att det är suboptimalt med slang på lång pip. Delvis av samma skäl som tvättmaskinsslangen.
Ärligt talat skulle jag nog göra om det också om jag ändå meckade med rören.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
En fördel med att koppla till en blandare är ju att man får varmvatten vilket är roligt om man vill tvätta något. Utkastaren och sjövattnet är ju bara kallvatten. Jag brukar skruva av duschslangen och sätta en gardenakoppling där.
Mangoz: Du har ju en bit som sitter kvar på kranen och är ditsatt med gängtejp. Den är inte original och går att ta bort. Under sitter en utvändig gänga som nog passar Gardenas krankoppling. Kanske att det behövs en adapter men kranen är så pass gammal att det nog är tum-gänga.M magnoz skrev:
Men som andra sagt, en mer permanent installation som inte belastar pipen är bättre. Beror på hur du vattnar och vad som finns runtomkring men det kan bli blött om du tex kopplar in vattenspridaren och inte upptäcker ett brott omedelbart.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Utkastaren hade då hamnat på fel sida av huset ;-) (Jag bor i radhus, så det går inte heller att enkelt dra slang runt till baksidan..)tommib skrev:
Om du skulle sätta en utkastare genom väggen där under fönstret, hamnar den på en vettig plats då? I så fall skulle jag gjort det i första hand. I andra hand skulle jag ordnat med en egen kran för slangen från tvättmaskinsanslutningen.
Slangen till tvättmaskinen borde nog avlastas lite, annars är det risk för en spricka där den går över till den pressade metallen.
Bra feedback med avlastning, jag har inte tänkt på det, men ser ju faktiskt inte kanon ut. Det var ett hastigt jobb av en VVS-firma när vi akut behövde fixa lite för en ny tvättmaskinsinstallation.
Du får inte koppla ngn slang på en sådan blandare. Pipen är inte avsedd för ngt tryck. Vill det sig illa far pipen av blandaren. Då blir det blött!M magnoz skrev:Hej! Jag har ingen utkastare på utsidan av huset, så när jag skall vattna drar jag en slang till tvättstugan och kopplar på blandaren. Nu har jag bytt slangen till en slangvinda med inbyggd slang (exakt modell: [länk])
Tyvärr passar inte den nya slangen på min slangadapter på blandaren, trots att det skulle vara "universal fit" ;-)
Såhär ser kranen ut:
[bild]
Det är alltså nån slags fastklämd ring och en gängad adapter. Blandarens mynning är 19 mm diameter.
[bild]
Mått på adaptern är som följande:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Den nya slangvindan har en 9mm slang (3/8")
[bild]
[bild]
.. men den passar som sagt inte. Och jag känner mig förtvivlad! Den gamla slangen har en lite annorlunda koppling:
[bild]
[bild]
Jag provade att transplantera kopplingen från gamla slangen till nya, men det gick inte för den nya slangen har en mindre dimension än den gamla. Dessutom läcker den gamla kopplingen, så den vill jag helst bli av med.
Vad kan jag göra för att detta skall fungera? Jag kan tänka mig att byta koppling på kranen, byta eller addera en koppling på slangen. Var på Bauhaus och frågade men personalen bara tittade förvirrat på mig och sa att de nog inte hade nått som skulle passat.
Har ni några idéer?
Jag har också konstaterat att metallkoppling hade en annan form än adapter till trädgårdsslang. Verkar vara skillnaden mellan de runda metallkulorna och plastklackarna i plastadaptern som spelar mest roll. Nu finns det ju lite olika plastadaprar också. Gardena, Hozelock och typ Biltema har liiite skillnad men brukar gå att trycka ihop med lite våld. Min bild är att Gardena åassar inte så bra i Hozelock men tvärs om verkar funka. Vet ej vad slangvindan i detta fall passar bäst med.Christer G.V. skrev:
Det kan nog vara så att man ska vara försiktig med trycket dvs lång slang eller mycket pådrag kan vara olämpligt. Men själv har jag använt kökskranen för att ansluta en trädgårdsslang. Dock en ganska kort, ca sex meter, bara för att få ut vatten genom köksfönstret. Jag har då använt mig av två olika adaptrar. Först den längst till höger, som passar på "vilken kran som helst" då den är lite flexibel och fästs med slangklämman dvs bara friktion mot kranen. Går bäst om kranen har någon liten vidgad kant längst fram. Fick senare tag i mässingadaptern som passar om man skruvar av stråldämparen på kranen och då kommer åt den fingängade delen av kranen. I detta fall kanske mittenadaptern skulle kunna passa, om den nuvarande adaptern går att skruva isär. Den gula helt i plast är ju gjord för vanlig rörgänga.
Om jag väljer byta hela blandaren, skulle något i den här stilen av fäste fungera, om jag monterar den "upp och ned" (eftersom rören kommer uppifrån):
https://www.jemfix.se/blandarfaeste-utanpaaliggande/8104/9029252/
.. och sen montera valfri blandare med kran, som också har en slangkoppling? T.ex denna:
https://www.hornbach.se/p/forspolni...vangbar-med-backventil-krom-8322737/10673128/
https://www.jemfix.se/blandarfaeste-utanpaaliggande/8104/9029252/
.. och sen montera valfri blandare med kran, som också har en slangkoppling? T.ex denna:
https://www.hornbach.se/p/forspolni...vangbar-med-backventil-krom-8322737/10673128/
Vart har du köpt denna? Måste dubbelkolla vad det är för koppling mot tvättmaskinen, men den är ju rätt ny så borde vara nån slags standard?R Rolf Öhman2 skrev:
Mins inte var jag köpte den, men googlaM magnoz skrev:Om jag väljer byta hela blandaren, skulle något i den här stilen av fäste fungera, om jag monterar den "upp och ned" (eftersom rören kommer uppifrån):
[länk]
[länk]
Vart har du köpt denna? Måste dubbelkolla vad det är för koppling mot tvättmaskinen, men den är ju rätt ny så borde vara nån slags standard?
Y förgrening, så får du upp en massa produkter.