På mitt jobb sparar vi alla gamla hårddiskar. Nån gång per år kommer IL med sin krossbil och mal ner dom. Om du skickar disken med alla hemligheter till mig så kanske jag lovar att den blir förstörd...

För ett antal år sen skrev jag ett program som skrev över datat enligt en algoritm som Amerikanska säkerhetsmyndigheter hade tagit fram. Den gick ut på att man skrev med olika bitmönster som gjorde att skrivhuvudena skrev så långa sekvenser av ettor och nollor som möjligt (så låg frekvens på till/frånslag av skrivhuvudet som möjligt) . I och med det så skulle magnetiseringsenergin bli lite högre och magnetiseringen trängde lite djupare in i skivan.
Då minimerar man problemet med att man kan återskapa överskrivet data genom att mäta små variationer i magnetiseringen och därmed avgöra om det var en etta eller nolla innan den skrevs över.
Datat som skrivs till själva skivan kodas av olika anledningar (för långa sekvenser av ettor eller nollor gör att läshuvudet kan gå vilse, det behövs lite checksummebitar, etc) så det räcker inte att mata disken med en massa ettor eller nollor i rad. I stället hade man tagit fram ett antal olika mönster som skulle passa olika typer/tillverkare av diskar. Dessutom skrev man först en gång med ett mönster, sen skrev man en gång till med ett mönster som så att säga fasförskjöt signalen en halv våglängd för extra bra penetration.

Programmet användes under några år för att radera diskar innan man donerade datorer till skolor t ex. Nu för tiden är datorer så billiga så ingen vill ha en begagnad...

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Två paneler fr tv-serie, överst advokat som håller upp papper, nederst klient som säger han hellre erkänner mord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Jag skrev tidigare om att man ju kunde kasta in hårddisken i en tillräckligt varm ugn så försvinner allt läsbart från disken.
Hur varm ugn måste man ha innan magnetmediet går åt fanders? Är det högre temperaturer än vad plastmaterial, lödtenn och halvledare klarar av?
Jag har en fungerade gammal IDE-disk om 40 GB som jag kan offra: den är alive and kicking i en dator nära mig. Det skulle vara intressant att tjonga in den i köksugnen i tillräcklig hög temperatur, sätta tillbaks den i datorn och se om det finns läsbara spår kvar.
Räkna med 1200 grader beroende på vilken ytbeläggning de har använt

Empiriska tester har iallafall visat att min metod verkar fungera. Jag har ännu inte blivit bortförd och transporterad till ett annat land. Ej heller har de ÅVC's jag besökte mystiskt exploderat i ett försök att dölja att visst material avlägsnats. Ännu.

hsd
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Jag skrev tidigare om att man ju kunde kasta in hårddisken i en tillräckligt varm ugn så försvinner allt läsbart från disken.
Hur varm ugn måste man ha innan magnetmediet går åt fanders?
769 grader Celsius

Enligt USA's försvar, så ska diskarna först skrivas över med ett random mönster, sedan malas sönder till delar mindre än 10mm i diameter och eldas i minst 2600 celcius för att kunna "garantera" att disken är oläsbar.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
W Webbax skrev:
Enligt USA's försvar, så ska diskarna först skrivas över med ett random mönster, sedan malas sönder till delar mindre än 10mm i diameter och eldas i minst 2600 celcius för att kunna "garantera" att disken är oläsbar.
Bra, nu vet vi nivån på kasering

hsd
Löjligt, vill någon åt innehållet så hackar de disken innan den är uttjänt

Det finns ju historier (skrönor?) om att datorer som folk slängt har hamnat hos skrotföretag i ex. Afrika, där folk påstås sitta och försöka hitta komprometterande material på diskarna, och att folk sedan fått ett "Nigeriabrev" med lite mer substantiellt innehåll.

Jag tror att det finns anledning att ta problemet på stort allvar. Mycket beror givetvis på vad man kan tänkas ha på disken, som någon kan vilja ha. Men också på vem du är eller blir. Är du ex. USA's nästa president, så kan antagligen även lite semesterbilder från "springbreak" i Florida under studenttiden bli problem fast du krossar disken. Även om du är en vanlig ingenjör, eller administratör, så kanske du om 10 år sitter och utvecklar, eller administrerar något rejält hemligt.

Nej, en krossad disk återställer man inte även om informationen finns kvar.

Det skulle jag inte lita på, om informationen är tillräckligt värdefull för någon, så är jag övertygad om att det går. Skyddet ligger i att jag har ingen information som är så värdefull för någon att det skulle vara intressant att spendera de resurser som behövs för att få ut något från min disk. Problemet i det resonemanget är att du vet inte vilken position du är i om 10 år. Även om du själv inte håller på med något känsligt, så kanske din fru, eller någon kompis har skyddsvärd information då.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
R
H hempularen skrev:
Det skulle jag inte lita på, om informationen är tillräckligt värdefull för någon, så är jag övertygad om att det går. Skyddet ligger i att jag har ingen information som är så värdefull för någon att det skulle vara intressant att spendera de resurser som behövs för att få ut något från min disk. Problemet i det resonemanget är att du vet inte vilken position du är i om 10 år. Även om du själv inte håller på med något känsligt, så kanske din fru, eller någon kompis har skyddsvärd information då.
Allt du har skrivet är ändå lagrat på molnet..
Kineserna katalogiserar det för fullt..

R RapidSledge skrev:
Allt du har skrivet är ändå lagrat på molnet..
Kineserna katalogiserar det för fullt..
Nej.

Folk överskattar sin lagrade data, det finns ingen som lägger pengar eller tid på att göra hårdiskar läsbara om dem inte vet att det finns värdefull information på dem.

Slå en spik igenom hela paketet och släng dem sedan i metallskrot.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Med risk för att någon redan har skrivit det jag kommer att skriva...

Att skriva över hårddisken med specifika byte-mönster eller random data garanterar att din data inte går att läsa tillbaka.
Att strimla en hårddisk är i teorin inte lika säkert som ovan nämnda exempel.

...Så... om du vill vara 100% säker på att din data inte går att läsa tillbaka ska du både sanitera och strimla din hårddisk...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.