Hur gör ni när ni slänger diskar från gamla datorer som inte används längre?

Jag tänkte att man börjar så här:

Demonterade hårddiskar i olika delar och skivor ligger utspridda på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

....och sedan delar jag upp detta i tre högar och kör det till ÅVCs i tre olika kommuner.

Behöver jag också vara maskerad när jag utför detta arbete? Stjäla en bil som inte kan spåras till mig?

• Haha
  • Gilla
Pen och 4 till
  • Laddar…
Jag tänker lite: Vem skulle få för sig att läsa ut datat ur mina diskar om jag gör disken + skiva oläsbar?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
tommib
Beror väl på vad som fanns på diskarna...

Skämt å sido så är det nog lugnt nu om du inte har större nationalstater som vill åt innehållet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Känner mig förföljd. Tror det är ryssen eller Trump. Eller båda. Hittade en disk till och tar inga chanser:

Sönderslagen brun CD-skiva på en grå betonggolv med spridda skärvor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Pen och 2 till
  • Laddar…
Finns många sätt att förstöra datat, men om Trump verkligen vill ha din data så kan de nog pyssla ihop dedär med.

Du måste ritsa repor i skivorna också. Annars så går de limma ihop och läsa av.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
richardtenggren
Jag brukade slå en spik igenom, men nu har vi knappt några mekaniska diskar kvar i bruk. Troligen sitter den sista i vår Xbox one s.

Annars kan man väl skriva över disken med nollor eller något typ tio gånger så ska det väl vara lugnt.(?)

P
Med vanliga snurrande diskar kan man skriva över med slumpdata ett par gånger för att vara säker. Det finns flera bra program för detta.

Med SSD är det inte lika enkelt. Där måste man använda diskens secure erase kommando. På en del diskar (oftast på Macbook) saknas detta kommando. Enklast då är att elda upp disken.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
M
Rispa hjälper väl inte, är ju magnetskivor.

Ska man med säkerhet förstöra hårddiskar så ska man lämna bort dem till någon som gör det professionellt.

Det man ska börja med är att använda en mjukvara som skriver över all data 10 gånger - då kan man som privatperson oftast hiva dem på elskroten utan någon som helst oro.
Klipper man sönder skivorna och slänger dem på lång olika ställen så får man nog vara bra intressant för att någon ska lösa det pusslet :)

Jag tror det är för sent att skriva över någon data nu....

• Gilla
beqen
  • Laddar…
Bara att börja pussla

Annars dra en rejäl magnet över skivan

Jag brukar låta disken stå ute på bakgården ett par månader innan jag lämnar den i avsedd låda på tippen. Lite oproffsigt visserligen men inbillar mig att regn & rusk förstört det mesta. Har jag fel?

Disken kanske har gått sönder men datan är nog intakt.

Jag skulle borrat på lämpligt ställe och förstört skivorna och kretskortet.

Regn och rusk räcker inte. Inte heller en magnet en gång. Stora pusselbitar går att sätta ihop.
Överskrivning med randomvärden 8-10 ggr sägs vara tillräckligt.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.