Hur gör ni när ni slänger diskar från gamla datorer som inte används längre?
Jag tänkte att man börjar så här:
....och sedan delar jag upp detta i tre högar och kör det till ÅVCs i tre olika kommuner.
Behöver jag också vara maskerad när jag utför detta arbete? Stjäla en bil som inte kan spåras till mig?
Jag tänkte att man börjar så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
....och sedan delar jag upp detta i tre högar och kör det till ÅVCs i tre olika kommuner.
Behöver jag också vara maskerad när jag utför detta arbete? Stjäla en bil som inte kan spåras till mig?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 687 inlägg
Jag tänker lite: Vem skulle få för sig att läsa ut datat ur mina diskar om jag gör disken + skiva oläsbar?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 687 inlägg
Finns många sätt att förstöra datat, men om Trump verkligen vill ha din data så kan de nog pyssla ihop dedär med.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag brukade slå en spik igenom, men nu har vi knappt några mekaniska diskar kvar i bruk. Troligen sitter den sista i vår Xbox one s.
Annars kan man väl skriva över disken med nollor eller något typ tio gånger så ska det väl vara lugnt.(?)
Annars kan man väl skriva över disken med nollor eller något typ tio gånger så ska det väl vara lugnt.(?)
Med vanliga snurrande diskar kan man skriva över med slumpdata ett par gånger för att vara säker. Det finns flera bra program för detta.
Med SSD är det inte lika enkelt. Där måste man använda diskens secure erase kommando. På en del diskar (oftast på Macbook) saknas detta kommando. Enklast då är att elda upp disken.
Med SSD är det inte lika enkelt. Där måste man använda diskens secure erase kommando. På en del diskar (oftast på Macbook) saknas detta kommando. Enklast då är att elda upp disken.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Rispa hjälper väl inte, är ju magnetskivor.
Ska man med säkerhet förstöra hårddiskar så ska man lämna bort dem till någon som gör det professionellt.
Det man ska börja med är att använda en mjukvara som skriver över all data 10 gånger - då kan man som privatperson oftast hiva dem på elskroten utan någon som helst oro.
Klipper man sönder skivorna och slänger dem på lång olika ställen så får man nog vara bra intressant för att någon ska lösa det pusslet
Ska man med säkerhet förstöra hårddiskar så ska man lämna bort dem till någon som gör det professionellt.
Det man ska börja med är att använda en mjukvara som skriver över all data 10 gånger - då kan man som privatperson oftast hiva dem på elskroten utan någon som helst oro.
Klipper man sönder skivorna och slänger dem på lång olika ställen så får man nog vara bra intressant för att någon ska lösa det pusslet
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 687 inlägg
Bara att börja pussla
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 687 inlägg
Annars dra en rejäl magnet över skivan
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 687 inlägg
Disken kanske har gått sönder men datan är nog intakt.
Jag skulle borrat på lämpligt ställe och förstört skivorna och kretskortet.
Jag skulle borrat på lämpligt ställe och förstört skivorna och kretskortet.