R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har hållit datakurser en gång tidigare i mitt liv.

En gång hade jag ett litet gäng tekniker från F21, flygbasen i Luleå.

Vi kom in lite på datasäkerhet och sånt, en av killarna berättade att han hade en gång en HD på jobbet som skulle skrotas, undrade hur han skulle gå tillväga.
De hittade att försvaret faktiskt hade ett reglemente för skrotning av hårddisk.

Han berättade att:
Enligt reglementet skulle skivorna demonteras ur och båda sidor på varje disk skulle slipas ner till ett visst min djup, sen skulle skivorna klippas upp i max 3 mm breda remsor.
När han kom ner i verkstan med disken i handen tyckte han det hela kändes lite jobbigt och tidsödande, så han tände skärbrännaren och smälte ner hela disken till en metallklump.
Men lite orolig var han, detta skulle ju i praktiken faktiskt kunna leda till krigsrätt, om det varit krigstider skulle han kunnat bli arkebuserad :).
Trams

R RapidSledge skrev:
Trams
Nej.
Försvarsmakten har ett reglemente för förstöring av sekreressklassade hårddiskar. Däremot blir det inte "krigsrätt" om man inte följer det, snarare åtal och tingsrätten.

R
Fotografen Fotografen skrev:
Nej.
Försvarsmakten har ett reglemente för förstöring av sekreressklassade hårddiskar. Däremot blir det inte "krigsrätt" om man inte följer det, snarare åtal och tingsrätten.
Varenda större företag och offentlig verksamhet har reglemente för det.

Tramset gäller hur det skulle gå till.
Det har funnits program för att skriva sönder diskar i sålänge hårddiskar har funnits.
Och procedurer hur de skall slängas.

Mikael_L
Det där med krigsrätt, och arkebusering var mest skämtsamt från hans sida.
Dock med en liten allvarlig underton. Försvaret är ju en lite speciell arbetsplats. Vid krigstillstånd blir det ett helt annat rättsläge, faktiskt.

han klarar livhanken för dödsstraffet i krigstid avskaffades 1972
t

• Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Tramset gäller hur det skulle gå till.
Nej, det är inte trams. I vissa fall skall diskarna förstöras fysiskt, enbart överskrivning är inte tillräckligt.

• Gilla
Gukken
  • Laddar…
Det är inte första gången militären är konstiga regelverk. Den som hittade på proceduren visste sannolikt inte hur det funkade och tog i så mycket han orkade. Inte första gången regelverk blir till på det viset.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
R
Nej, det är inte trams. I vissa fall skall diskarna förstöras fysiskt, enbart överskrivning är inte tillräckligt.
"Och procedurer hur de skall slängas."
Du tror inte en procedur kan innehålla hur en destruktion skall gå till?

Jag "tror" ingenting i detta fall, jag vet faktiskt hur det tillgår. Vart vill du komma?

R
Jag "tror" ingenting i detta fall, jag vet faktiskt hur det tillgår. Vart vill du komma?
Så bra då! Jag har också skrivit ett antal instruktioner hur hårdiskar/minnen skall hanteras vid service/skrotning/migrering osv.

C Christoffer85 skrev:
Magneterna i gamla hårddiskar är riktigt fina att ha som kylskåpsmagneter :) våran familjekalender sitter på kylskåpet med hjälp av en gammal hårddiskmagnet. Har hittills inte lyckats få för många papper under samma magnet så de börjat glida.

Vill du inte ha de själv kan jag ta dem. ;)
Det är lätt att skruva isär sina gamla hårddiskar och plocka magneterna. Själva diskarna passar man ju på och slår sönder eller värmer upp i ugnen så att de avmagnetiseras.

L
Håller med om att magneterna är extremt starka och bra att ha. Sist hade jag nytta av dem när jag skulle göra håltagning i vägg för att detektera var man ska sätta dosfräsen på rätt ställe. En magnet i väggen tejpad på ett instucket vp-rör och en för att leta med utvändigt.

tommib
R RapidSledge skrev:
Så bra då! Jag har också skrivit ett antal instruktioner hur hårdiskar/minnen skall hanteras vid service/skrotning/migrering osv.
Jo, men har du skrivit några för Försvarsmakten?

Ett av syftena med reglementet kan vara att det aldrig ska uppstå några diskussioner om att återanvända diskar osv. Vad finns det annars för anledning att inte fysiskt destruera dem?

Försvarsmakten har många spännande sidor. Utan att säga för mycket har jag en kompis som förut jobbade på den icke uniformsbärande delen. Han beskrev en hel del praktiker som kan betraktas som totalt over the top men jag misstänker att det fanns anledning till dem. Ett exempel är extensiv användning av fiberoptik till periferiutrustning.

Tittade på en Israelisk laptop en gång i tiden. På den var det utmärkt var pipan skulle peka för att förstöra innehållet med ett skott ...

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Hårddisk
(Substantiv) Svårt nedsmutsade köksattiraljer/utensilier

Exempel: När Gunnar och Rollo kom upp till jaktstugan i oktober fanns i pentryt ett berg med hårddisk sedan förra året att blötlägga och gnugga opp.

Synonymer:
starkvask (finlandssvenska)

Redigerat:
  • Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.