16 365 läst ·
122 svar
16k läst
122 svar
Slänga hårddiskar
Alla skruvar i dessa diskar, invöndigt och utvändigt var samma torx. Jag satte bara den i skruvdragaren och la i vxl #2 så var diskarna i småbitar på några minuter.imported_Benno skrev:
Jag föutsätter att alla i den här tråden inte har datorn ansluten till något nätverk. Eller vänta nu....
Den paranoian kan man nog skruva ner några hack, det där var väl av allt att döma en tidningsanka. Inte för att det vore omöjligt, men även en del experter som tillfrågades av journalisterna protesterar och menar att Bloomberg har kokat soppa på en spik. Man har pekat på teoretiska scenarion, men också på skäl till varför det är osannolikt att någon skulle välja en sådan metod. Mig veterligen har ingen heller hittat några belägg (d v s hittat de utpekade chippen) för att de specifika angrepp man rapporterar om verkligen hänt.R RapidSledge skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag gör det enda säkra, jag slutförvarar mina gamla diskar hemma på en hylla, där kommer inte Trump åt dem.
Sedan att Matias har nakenbilder på sin fru är ju bara beklagligt, han skulle aldrig tagit bilderna och nu har han problem.
Nu kommer Mattias att vara kränkt iom att den bistra sanningen kom fram men han har väl bunten med kränktblanketterna.
Prutte
Sedan att Matias har nakenbilder på sin fru är ju bara beklagligt, han skulle aldrig tagit bilderna och nu har han problem.
Nu kommer Mattias att vara kränkt iom att den bistra sanningen kom fram men han har väl bunten med kränktblanketterna.
Prutte
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Om jag var VÄLDIGT mån om att inte datan skulle kunna återskapas så hade jag gett diskarna till sossarna. Dom om någon kan förstöra saker.
Jag köpte en begagnad kamera en gång och funderade på om det skulle gå att återskapa bilderna som tidigare legat på minneskortet. Det gick och efter en stund satt jag och funderade på varför jag olovandes satt och tittade på okända människors semesterbilder. Så jag raderade allt igen och jobbar på att skriva över det genom att fylla minneskortet med egna bilder.
När jag slängt hårddiskar har jag inte ansett att det jag lagrat på dem är hemligt nog för att disken skall behöva förstöras. När jag någon gång slängde en hårddisk på jobbet fann jag det tillräckligt att bryta bort ett chip från den och skada kretskortet.
När jag slängt hårddiskar har jag inte ansett att det jag lagrat på dem är hemligt nog för att disken skall behöva förstöras. När jag någon gång slängde en hårddisk på jobbet fann jag det tillräckligt att bryta bort ett chip från den och skada kretskortet.
Själva skivorna är förvånansvärt tåliga, se dessa två videos t.ex. Speciell nummer 2, eld, termit, syra, sprängdeg...
DEFCON 19: And That's How I Lost My Eye: Exploring Emergency Data Destruction
DEFCON 23: And That's How I Lost My Other Eye...Explorations in Data Destruction
Så länge det finns bitar går data att återställa. Vill man vara säker, och har tid, skull jag demontera skivorna, sätta dem i skruvstädet och slipa ner dem med vinkelslipen... Och på liknande sätt skulle jag göra med en SSD.
DEFCON 19: And That's How I Lost My Eye: Exploring Emergency Data Destruction
DEFCON 23: And That's How I Lost My Other Eye...Explorations in Data Destruction
Så länge det finns bitar går data att återställa. Vill man vara säker, och har tid, skull jag demontera skivorna, sätta dem i skruvstädet och slipa ner dem med vinkelslipen... Och på liknande sätt skulle jag göra med en SSD.
Slänger de i källarens betonggolv, sen låter de som maracas. Äldsta SSDn är från 2010, still going strong. Ingen av de 6 SSD vi har i familjen har hittills pajat. När det händer får det bli ett besök i mikrougnen för kretskortet.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Plasmaskärare skärbrännare kanske kan funka blir iallafall svårt att pussla ihop 
Jag har hållit datakurser en gång tidigare i mitt liv.
En gång hade jag ett litet gäng tekniker från F21, flygbasen i Luleå.
Vi kom in lite på datasäkerhet och sånt, en av killarna berättade att han hade en gång en HD på jobbet som skulle skrotas, undrade hur han skulle gå tillväga.
De hittade att försvaret faktiskt hade ett reglemente för skrotning av hårddisk.
Han berättade att:
Enligt reglementet skulle skivorna demonteras ur och båda sidor på varje disk skulle slipas ner till ett visst min djup, sen skulle skivorna klippas upp i max 3 mm breda remsor.
När han kom ner i verkstan med disken i handen tyckte han det hela kändes lite jobbigt och tidsödande, så han tände skärbrännaren och smälte ner hela disken till en metallklump.
Men lite orolig var han, detta skulle ju i praktiken faktiskt kunna leda till krigsrätt, om det varit krigstider skulle han kunnat bli arkebuserad
.
En gång hade jag ett litet gäng tekniker från F21, flygbasen i Luleå.
Vi kom in lite på datasäkerhet och sånt, en av killarna berättade att han hade en gång en HD på jobbet som skulle skrotas, undrade hur han skulle gå tillväga.
De hittade att försvaret faktiskt hade ett reglemente för skrotning av hårddisk.
Han berättade att:
Enligt reglementet skulle skivorna demonteras ur och båda sidor på varje disk skulle slipas ner till ett visst min djup, sen skulle skivorna klippas upp i max 3 mm breda remsor.
När han kom ner i verkstan med disken i handen tyckte han det hela kändes lite jobbigt och tidsödande, så han tände skärbrännaren och smälte ner hela disken till en metallklump.
Men lite orolig var han, detta skulle ju i praktiken faktiskt kunna leda till krigsrätt, om det varit krigstider skulle han kunnat bli arkebuserad