33 258 läst ·
86 svar
33k läst
86 svar
Slänga bråte billigt efter rivning tips
I sthlmskommunerna (som detta handlarP Pippi Viktualia skrev:
om) är det ganska så uppstyrt. Dina 3-4 ÅVC med någon mil emellan ligger här i samma kommun och därmed samma kostnad. De andra kommunerna har olika system för hur de ska veta att man bor i kommunen. Tex intilliggande kommuner har ett kort som man får om man är skriven i kommunen etc.
Finns också privata aktörer men det kostar det med.
Ingen här som vill hämta de då?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Du får elda rivnings avfall som är är obehandlat och är av trä och kallas då maj bål.Magnus E K skrev:
Eller så sågar man upp det och eldar i kaminen\pannan.
Målat och tryckt trä eller annat får man inte elda.
Sen vad man får och gör är en annan sak.
Själv funderar jag över de 400l, är de staplat eller stjälpt mått Avfall skall sorteras, tycker det är sjukt att man begränsar mängden. Det vi alla vill är det kommer till rätt ställe och inte dumpas i naturen för det är enklare/billigare.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
400 liter låter lite och konstigt att ha som gräns för det är ju ingenting.
På min åvc kör jag in med fullt släp modell större med bland avfall utan kostnad.
Fick dock betala 400 kr för 2 år sen när jag kom med 6 kubik ensilageplast för det räknas som industri avfall.
På min åvc kör jag in med fullt släp modell större med bland avfall utan kostnad.
Fick dock betala 400 kr för 2 år sen när jag kom med 6 kubik ensilageplast för det räknas som industri avfall.
Nivån om 400L är väl knappast skriven i sten. Men det är ju vad en normal bagagelucka rymmer ungefär. Så det är iallafall enkelt att se skillnad på en bagagelucka med byggavfall och ett stort släp/stor skåpbil.
Att just byggavfallet kostar är inte så konstigt. Det är dyrare för ÅVC att hantera och det finns (mig veterligen) inget som säger att kommunen ska ta hand om byggavfall gratis. Innan hade de en regel att företag sak betala, men med alla "omålade" bilar och folk som bluffar m.m. på ÅVC så blir det så klart ohållbart för personalen att veta vilka bilar som hör till företag eller är privata. Då blir det ju enklare i praktiken att säga att alla med stora mängder byggavfall skall betala.
Ja det är sugt att betala 2400kr för att bli av med avfallet för renoveringen. Men hade jag velat att några personer sätter det i system att slänga enorma mängder avfall på ÅVC för att det är gratis och därmed ta av kommunala kassan ? Nej
Alla kommer få betala mer för att bli av med sitt avfall framöver. Tidigare har kostnaden legat på de som hanterar avfallet, de som städar. Men nu jobbar man aktivt för att istället låta avfallet belasta de som faktiskt skräpar ner (vi).
Att just byggavfallet kostar är inte så konstigt. Det är dyrare för ÅVC att hantera och det finns (mig veterligen) inget som säger att kommunen ska ta hand om byggavfall gratis. Innan hade de en regel att företag sak betala, men med alla "omålade" bilar och folk som bluffar m.m. på ÅVC så blir det så klart ohållbart för personalen att veta vilka bilar som hör till företag eller är privata. Då blir det ju enklare i praktiken att säga att alla med stora mängder byggavfall skall betala.
Ja det är sugt att betala 2400kr för att bli av med avfallet för renoveringen. Men hade jag velat att några personer sätter det i system att slänga enorma mängder avfall på ÅVC för att det är gratis och därmed ta av kommunala kassan ? Nej
Alla kommer få betala mer för att bli av med sitt avfall framöver. Tidigare har kostnaden legat på de som hanterar avfallet, de som städar. Men nu jobbar man aktivt för att istället låta avfallet belasta de som faktiskt skräpar ner (vi).
Jag tror inte det. Skulle alla laglydiga Svenssons börja elda majbrasor överallt för att man inte kan ta en kostnad på 600kr ?Alfredo skrev:
Hur som så kan man inte backa från problem för att några isåfall kommer bryta mot lagen. Lagen kring illegal avfallshantering kommer också skärpas, NOA rankar det i Sverige som 2:a mest lukrativa illegala handeln i Sverige. Så det blir nog mer ordning och reda där också.
Självklart finns det någon idiot som dumpar skräp olagligt. Det är svårt att komma ifrån. Men netto så är jag övertygad om att förändringen är till det bättre för samhället.Alfredo skrev:
Frågan är större än så, men ja. Att det blir dyrare för oss konsumenter att konsumera avfall samt att lagar skärps upp för att hantera illegal och oetisk avfallshantering. Att flera kommuner inte nått fram dit handlar om en tidsfråga, stora förändringar tar tid. Men jag börjar tvivla om du har möjlighet eller vilja att inse det.Alfredo skrev:
Det ena utesluter inte det andra. Men allt i världen blir inte sämre, även om det för vissa individer gör tillvaron enklare att tro det. Det sitter delar av bolagsstyrelser i häktet i skrivande stund för brott kopplat till avfallshantering som inte hade suttit för 5 årsedan.Alfredo skrev: