Viktor.J Viktor.J skrev:
Att elda upp en står hög med bråte av varierande format och kemisksammansättning är det nog få som gör i sitt villa område eller lägenhet :)
Kan erkänna att jag inte granskat bilderna med lupp men jag tycker det verkar vara mer eller mindre enbart rent trä och ska man vara krass ser det heller inte ut att ligga i en lägenhet.

Men visst, förhållandena måste naturligtvis vara sådana att en försenad majbrasa fungerar, vilket var det jag syftade på med "praktisk möjlighet".

• Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Många som säger ÅVC här. Vår åvc tar betalt om man slänger rivnings eller byggmaterial över 400 liter. Som tur var ligger den nära och jag kan ta många mindre svängar dit samtidigt som jag slänger annat. Har inte direkt rivit ett hus heller så några mängder handlar det inte om.

Vad gäller tipptapp och liknande så läggs det ut ganska många bilder i våra granngrupper på fejan där de har fuldumpat grejer i skogen och liknande. Det gäller att veta antingen vem det går att lita på eller begära fotobevis vid inlämning

Vad gäller eldning så har vår kommun eldningsveckor två veckor varje höst och vår. Annars är det eldningsförbud. Skulle nån dra på en sån där brasa över några veckor tror jag nog att det skulle bli ett och annat samtal till kommunen.. Så kan det vara när man bor i förort till Stockholm

Jag har egentligen inget bra svar men personligen hade jag tagit vara på så mycket som möjligt och återanvänt för framtida reparationer av huset och byggande av arbetsbänk med mera.

Och tagit ett mindre lass då och då till återvinning när jag skall dit, man behöver kanske inte återvinna altt på en gång.

Göran.W
H Husetmittisverige skrev:
Som rubriken lyder hur hade ni gjort er av med bråtet på bilderna som billigast?
Enkelt.
Ved bortskänkes på Blocket.

Stickan56
J jonaserik skrev:
ingen kamin i huset, går bra att stycka upp och elda för värme.
Vill man förstöra en kamin så eldar man board och målat trä.

Stickan

• Haha
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Göran.W
Stickan56 Stickan56 skrev:
Vill man förstöra en kamin så eldar man board och målat trä.

Stickan
Det funkar utmärkt att elda i en vedpannan om man blandar in det i veden eller staplar det som en kloss i pannan.
Kamin funkar med om man lägger in lite åt gången så det inte brinner för häftigt.

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Lägg ut en annons på FB Marketplace. "Byggmaterial Gratis självplock", och du är garanterat av med 20-30% av materialet, ser tex en hel del långa brädor där :-)

Jag hade beställt en container. Vi gjorde samma resa när vi rev. Vi betalade 4900kr inkl moms till Sita och fick då en 12 tons container i 5 dagar. Passa på att fylla med annat skräp också.. men det beror på vart du bor antar jag. Vi fick den utkörd till landet söder om sthlm

• Gilla
Husetmittisverige och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan erkänna att jag inte granskat bilderna med lupp men jag tycker det verkar vara mer eller mindre enbart rent trä och ska man vara krass ser det heller inte ut att ligga i en lägenhet.

Men visst, förhållandena måste naturligtvis vara sådana att en försenad majbrasa fungerar, vilket var det jag syftade på med "praktisk möjlighet".
Jag har inte heller lupp men nog ser väl en stor del ut att vara målat eller behandlat på annat sätt, typ skivmaterial. Och sånt är väl inte tillåtet(?) att elda upp (oavsett om man är inne i en lägenhet eller ute på landsbygden).

M
S Simonstahl skrev:
Räknar ingen sin tid i pengar? Enklast hade varit att beställt en container och slängt direkt i den , sen ringa för tömning.

Den tiden du nu ska lägga på att frakta bort materialet och sortera , hade du kunnat lagt på någonting annat.
S Simonstahl skrev:
Räknar ingen sin tid i pengar? Enklast hade varit att beställt en container och slängt direkt i den , sen ringa för tömning.

Den tiden du nu ska lägga på att frakta bort materialet och sortera , hade du kunnat lagt på någonting annat.

Ta till vara, återbruka eller återvinn på rätt sätt. Det är att räkna tid i pengar. Vinsten tillfaller de som kommer efter oss.

• Gilla
Husetmittisverige och 4 till
  • Laddar…
En idé kanske vore att bygga någon slags skulptur av virket, bli berömd, utveckla sin konst mot ett provokativt håll, bli hotad, få polisskydd och åka bepansrad bil resten av livet?

Inspiration hur jag tänkte mig

Nimis_torn_2002.jpg

• Gilla
  • Haha
shtob och 7 till
  • Laddar…
S
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ska man vara krass så är det ganska liten del av våra invånare som bor på landsbygden. Att elda upp en står hög med bråte av varierande format och kemisksammansättning är det nog få som gör i sitt villaområde eller lägenhet :) Men det är klart, kan man elda upp skiten på sin egna tomt utan att grannarna blir sura så är det nog både enklast och billigast.
Ja då får nån annan andas in föroreningarna.

• Gilla
b3astie
  • Laddar…
Magnus E K
Det är inte tillåtet att elda rivningsavfall ens ute på vischan.
Beställ nästa gång en container att lägga det i innan rivningen påbörjas.

• Gilla
b3astie
  • Laddar…
Jag hade en sådan hög för ett tag sedan. Virke som gick att elda upp sågade jag och la upp under tak. Det andra åkte jag och slängde.

Men jag ångrade mig angående virket. Jag tänkte inte på det då. Virket jag eldade upp var av högsta kvalitet (från ett hus runt 1920), jag har inte sett så täta årsringar. Den typ av virke går inte att få tag på idag. Så jag föreslår sortering: 1) bra virke som kan användas till bygge 2) virke att elda 3) slänga resten.

• Gilla
MariaT75 och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Eller bränn upp "skräpet" som de övriga 99,9% gör om de har praktisk möjlighet.
Jag fattar inte att så många här ger tipps om olagliga metoder. I de flesta kommuner får man inte elda sopor på tomten. Punkt. Och det är helt rätt. Du kan inte uppnå optimal förbränning i oljetunna eller majbrasa. Du släpper ifrån dig en massa okontrollerade hälsofarliga ämnen.
OK, miljötänk är för andra. Jag gör som jag vill, och som är billigast.

• Gilla
SNf och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.