33 258 läst ·
86 svar
33k läst
86 svar
Slänga bråte billigt efter rivning tips
Sopor ja, men omålat trä får man elda.T Thomas_Blekinge skrev:Jag fattar inte att så många här ger tipps om olagliga metoder. I de flesta kommuner får man inte elda sopor på tomten. Punkt. Och det är helt rätt. Du kan inte uppnå optimal förbränning i oljetunna eller majbrasa. Du släpper ifrån dig en massa okontrollerade hälsofarliga ämnen.
OK, miljötänk är för andra. Jag gör som jag vill, och som är billigast.
Miljötalibaner kan inte riktigt se värdet i återbruk eller återvinning till värme utan tror att allt som är använt en ggn är avfall och måste tas om hand på speciella sätt av speciella människor med speciella tillstånd.S Strontus skrev:
Att återbruka virket som virke är sannolikt är det bästa, men att kapa ved av en omålad regel är betydligt bättre än att köra den med personbil eller lastbil till nån ÅVC
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 609 inlägg
Kan det ta typ en timme att lasta det på en släpkärra och max en halvtimme på åvc ?
Det med att elda i en tunna är ta mig fan det dummaste jag både hört och sett.
Dels tar det en evighet och dels stör det grannar, förstör deras fasad osv
Det med att elda i en tunna är ta mig fan det dummaste jag både hört och sett.
Dels tar det en evighet och dels stör det grannar, förstör deras fasad osv
Återbruk och återvinning i första hand.J Johnsson 56 skrev:
Det man ska köra iväg lastar man ju självklart på lämpligt fordon direkt, att slänga det på marken där det ej får eller kan eldas gör det inte lättare, billigare eller snabbare att bli av med.
Och lik förbannat anordnas det offentliga majbrasor i de flesta kommuner. Det är mycket kring detta som i alla fall inte jag förstår...T Thomas_Blekinge skrev:
Gissar att det kan variera från "full koll" till "vem bryr sig" beroende på vem/vilka som dragit ihop majbrasan.K Kane skrev:
Min kommentar var dock främst kring påståendet om "Du kan inte uppnå optimal förbränning i oljetunna eller majbrasa" och även om jag inte på något sätt ifrågasätter korrektheten i detta, undrar jag om problemet är ett reellt problem värt att beakta då det ordnas massor av offentliga majbrasor utan optimal förbränning.
Jag använde container till träavfall och eget släp till papp och annat. Fungerade bra. Läste i tidningen att en som eldat byggavfall med takpapp fick 50000 i böter. Alltså förbjudet att elda upp byggavfall.H Husetmittisverige skrev:
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
H Husetmittisverige skrev:
Kör till ÅVC eller om det är torrt ta bort spik och sånt och såga ner det i småbitar och elda upp i pannan. Det hade jag gjort. Endast sånt som är målat, blött eller gjort av spån jag inte eldar och självklart inte impregnerat men det var ju inget impregnerat i de där högarna. Hade varit bättre att sortera under rivningen och åkt iväg till ÅVC på en gång med det som inte går att elda.H Husetmittisverige skrev:
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Det finns väl fler ÅVC? Man måste ju inte åka till samma? Här där jag bor har jag 4 st ÅVC ungefär 3-4 mil till var och en. De har kvällsöppet en dag i veckan på var och en och som väl är (de kanske har timat det så) så är det olika dagar så jag kan åka 4 kvällar i veckan med min bråte.S surfarn skrev:Många som säger ÅVC här. Vår åvc tar betalt om man slänger rivnings eller byggmaterial över 400 liter. Som tur var ligger den nära och jag kan ta många mindre svängar dit samtidigt som jag slänger annat. Har inte direkt rivit ett hus heller så några mängder handlar det inte om.
Vad gäller tipptapp och liknande så läggs det ut ganska många bilder i våra granngrupper på fejan där de har fuldumpat grejer i skogen och liknande. Det gäller att veta antingen vem det går att lita på eller begära fotobevis vid inlämning
Vad gäller eldning så har vår kommun eldningsveckor två veckor varje höst och vår. Annars är det eldningsförbud. Skulle nån dra på en sån där brasa över några veckor tror jag nog att det skulle bli ett och annat samtal till kommunen.. Så kan det vara när man bor i förort till Stockholm
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Snarare att elda upp asfaboarden eller tjärpappen... "byggavfall" är ett vitt begrepp. Kan innefatta omålade tjocka reglar till tegelpannor och fönsterglas.Kent Bertil skrev: