Nix skrev:
[quote author=synpunkter link=1137514492/0#6 date=1137683466]Så du skulle rekommendera gipsputs på en källaryttervägg under mark?

Jag pratade precis med en fuktspecialistfirma som skall komma hit och kolla lite.
Han rekommenderade att man putsade med vanlig puts och inte gipsputs, då gipsputsen blir för tät.[/quote]

Jag förstår inte hur ett putsbruk utan organiska tillsatser kan bli för tätt??? det skall ju ändå inte fungera som melita filter ;D
Om inte väggarna är putsade sedan tidigare går det mycket väl att göra enligt "Byggarens" förslag, även om jag inte förstår vad han menar med nymodigheter i samma mening som gipsputs... ;)
 
Tack för synpunkter - den samlade kompetensen på forumet är enorm.

Uttryckte mig lite otydligt gällande vår källarkonstruktion.
Det är en suterrängkällare där vi bla bygger om det gamla garaget till gillestuga. Huset är i lättbetong från 50-talet och har inte tidigare omdränerats. Huset ligger på en ås och marken är mycket dränerande. Tidigare var garaget inrett med bla bastu och relax, uppreglat och med gullfiber och träpanel på insidan - inga fuktproblem.

Nu har jag bilat bort plattan isolerat, gjutit ny platta med golvvärme och samtidigt dränerat om! När golvet försvann så märkte jag att nedersta 40 cm av inneväggarna var i betonghålsten (de går sedan ner ytterligare 60 cm under golv). Över betonghålstenen har man sedan byggt vidare med vanliga lättbetongblock. Den delen från golv upp till att lättbetongstommen börjar är isolerad med träullsskivor. Det verkar även vara någon cemtimeter distans till betonghålstenen för jag får in handen på vissa ställen. Bilden nedan får illustrera eländet.

För satt få snyggt måste väggarna fixas till. Dels har träullspartier trillat ner och där måste det byggas ca 6 cm till färdig vägg. Dels har "vanlig" puts åkt ner och vissa delar är lös.

Min tanke är som sagt att putsa upp hela rummet med gipsputs. Även de förhållandevis små partier där träullen har rämnat. Vissa partier blir då helt utan isolering. Kanske man ska mura fast tunna lättbetongblock där!?
Synpunkter?


 
  • MVC-119X_s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja inte vet jag...

Det är ju dessvärre inte ovanligt med missuppfattningar även hos proffsen.
Fukt är ett rasande jobbigt ämne. Det blir inte mindre jobbigt i källare...

EDIT: Det var som svar på förrförra inlägget. Det kan missuppfattas om man tror att svaret är till det närmast ovanstående...
 
Hej "A"
Sätt dit nya träullsplattor, det har ju fungerat i 50år :)
Putsa sedan hela ytan till en ny struktur... att det blir tjockare vid träullsplattan gör ingen ting!
 
A skrev:
Tack för synpunkter - den samlade kompetensen på forumet är enorm.

Uttryckte mig lite otydligt gällande vår källarkonstruktion.
Det är en suterrängkällare där vi bla bygger om det gamla garaget till gillestuga. Huset är i lättbetong från 50-talet och har inte tidigare omdränerats. Huset ligger på en ås och marken är mycket dränerande. Tidigare var garaget inrett med bla bastu och relax, uppreglat och med gullfiber och träpanel på insidan - inga fuktproblem.

Nu har jag bilat bort plattan isolerat, gjutit ny platta med golvvärme och samtidigt dränerat om! När golvet försvann så märkte jag att nedersta 40 cm av inneväggarna var i betonghålsten (de går sedan ner ytterligare 60 cm under golv). Över betonghålstenen har man sedan byggt vidare med vanliga lättbetongblock. Den delen från golv upp till att lättbetongstommen börjar är isolerad med träullsskivor. Det verkar även vara någon cemtimeter distans till betonghålstenen för jag får in handen på vissa ställen. Bilden nedan får illustrera eländet.

För satt få snyggt måste väggarna fixas till. Dels har träullspartier trillat ner och där måste det byggas ca 6 cm till färdig vägg. Dels har "vanlig" puts åkt ner och vissa delar är lös.

Min tanke är som sagt att putsa upp hela rummet med gipsputs. Även de förhållandevis små partier där träullen har rämnat. Vissa partier blir då helt utan isolering. Kanske man ska mura fast tunna lättbetongblock där!?
Synpunkter?
Jag tror att du kommer att tycka att jag är rätt jobbig...

Men varför river du inte ner hela klabbet till betongen? Träullen är inte så kul att ha i källarväggen, då den är organisk. Om du har dränerat om har du väl isolering på utsidan, så det borde väl räcka för värmens skull. Dessutom säger man väl att isolering på källarvägg invändigt är bra att undvika.

Mitt förslag:
Riv ner allt. Det kan inte ta så många timmar.
Putsa på stenen. Puts kostar inte så rasande mycket och är inte så jobbigt att applicera, tycker i alla fall inte jag ;)
Även om du inte har fuktproblem idag så har du nu en till stor del ny konstruktion med nya förutsättningar och nytt användande.
Även om jag håller med dig om att risken för att det blir problem är liten så är det inte kul att få det problemet när man inrett klart.
Då hade man gärna tagit de där hängslena när man väl hade väggen halöppen.

Så tänker i alla fall jag i min källarrenovering...
Man hittar ständigt nya grejer när man river.
Bland annat en radiatorstam som inte tålde mitt tigersågsblad. Allergisk tror jag ;)

Det kostade bara 3000 kr i jourrörmokare.
Det är kul att göra själv...
 
LyckeKonsult skrev:
Hej "A"
Sätt dit nya träullsplattor, det har ju fungerat i 50år :)
Puts sedan hela ytan till en ny struktur... att det blir tjockare vid träullsplattan gör ingen ting!
Kul!

Vi föreslår helt olika åtgärder...
Grattis A ;)
 
Det finns ju i det här fallet inget rätt eller fel... bara mer eller mindre jobbigt... :-/
Träullsplattor innehåller ju trä men de ställer aldrig till några problem... jag tror det är något elektroniskt ;)
Och som "A" skriver så har han inga förutsättningar för att få problem... måste vara den enda tomten i hela landet ;D
 
Nej, jag håller med.
Givet de indata vi har så kommer det säkerligen att funka alldeles utmärkt med träullsplattor. Jag höjer dock ett varningens finger för de nya förutsättningarna.
Risken får "A" bedöma själv.

Jag har förresten ett råd till:

Riv huset, bygg ett nytt...

Det är alltid ett alternativ. Dock inte alltid det mest ekonomiska.
 
Gipsbruk tex Gypsum är rena magin för oss lekmän och väldigt väldigt lätt arbetad, gäller det att fylla putsa använder jag alltid Gypsum. Den har grym vidhäftning på alla material jag provat på och snyggt blir det.
 
Byggaren skrev:
[quote author=LyckeKonsult link=1137514492/0#19 date=1139316272]

---

Om inte väggarna är putsade sedan tidigare går det mycket väl att göra enligt "Byggarens" förslag, även om jag inte förstår vad han menar med nymodigheter i samma mening som gipsputs... ;)
Det är väl bara jag som är 'allergisk' mot nya oprövade material i relation till gamla, som jag av erfarenhet vet funkar utmärkt. Har därför alltid haft inställningen: att låta andra prova först och lära av deras misstag. Speciellt i sådana här sammanhang där fukt är inblandat. Men då får det gå en fem-tio år så att jag med säkerhet vet att de fungerar. (För oftast gör de inte det.) Det brukar bli 'billigare' i längden  ;)


8-)[/quote]

Gypsum gipsbruk har funnits på marknaden i sverige sedan 80-talet... och har historiskar rötter som går nästan lika långt tillbaka som kalkbruket ;)
Enligt "A" har han ju också rivit ner reglar och isolering från väggarna utan att finna några problem, så vi får nog förutsätta att han har goda förutsättningar.
Att kalla lösningen i "A:s" hus för snålbygge är lite tufft det har ju varit ett garage och det är byggt på 50-talet... man gjorde så och jag kan inte se att det finns några problem med det ;)
Använd inte mer våld än nöden kräver :)
 
Kul debatt denna! ´Snålbygge eller inte - jag tyckert huset är välbyggt i övrigt!

Håller med byggaren om att "rikig" cementbaserat puts säkert är det tekniskt bästa.
Esteten i mig säger dock att cement aldrig blir jämn och fin, då måste den bredspacklas. Om man ändå ska spackla kan man lika gärna använda gipsputs från början - slutresultatet bli lika dåligt ur funksynpunkt och lika slätt och fint ur estetisk symvinkel??
Skillnaden blir då dubbelt så mycket jobb med det förstnämnda alternativet.
 
sjalvdrag skrev:
Gipsbruk tex Gypsum är rena magin för oss lekmän och väldigt väldigt lätt arbetad, gäller det att fylla putsa använder jag alltid Gypsum. Den har grym vidhäftning på alla material jag provat på och snyggt blir det.
Frågan är vad prisskillnaden är mellan 'Gypsum' och vanligt putsbruk?
 
Ja, den här tråden blev lång... hoppas det är många som kommer att ha nytta av våra ansträngningar... :P
Priset per kvm och millimeter tjocklek är något högre för gipsbruk än för KC-bruk.
En säck är ungefär dubbelt så dyr som KC-bruket, men du får ut ca 30liter jämfört med 13 liter på en säck bruk.
Kolla länken...
http://optiroc.lithoteknik.se/pid/data_sheet/pdf/2095_1.pdf
 
Men är det möjligt att få KC-bruket lika slätt och fint som gipsbruket. Vi håller som sagt på med att bygga bort "källarkänslan"??
 
Nej... ett filtat eller brädskurat putsbruk blir inte slätt, utan behöver i så fall spacklas, men antagligen kommer du också att behöva göra en viss justering av gipsputsen med spackel... :-/
Men du har ju redan gjort ett rum så du vet ju hur det blev...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.