Hej, Källaren består av ett stort öppet utrymme mestadels under mark på 50m2 samt ett pannrum på 10m2,takhöjden är 225 cm. Väggar av lecablock och Golvet består av gjuten platta, vet inget om isolering under denna men huset är byggt 1984 (typhus från Animonhus). Ytterväggarna har isolerats med frigolit sedan det byggdes, ca 10 cm och är fortfarande torra och inga synliga fuktgenomträngningar. Vill få till ett trevligt och torrt utrymme av enklare slag med mycket begränsad budget. Tror Slammade väggar är ettt bra alternativ och golvet, ja, där vill jag ha goda råd. Funderar på att sätta in några vattenradiotorer alt. en luft/luft värmepump, öppet för goda råd här också. Är pensionär och kan inte jobba själv längre så behöver hantverkshjälp till det hela.

Hej, och välkommen..

Det låter väl som en bra lösning.
Har du ett vattenburet värmesystem, så är en fläktradiator ett bra förslag för enkel uppvärmning.
Glöm inte heller ventilation av utrymmet.

GoForIt GoForIt skrev:
Hej, och välkommen..

Det låter väl som en bra lösning.
Har du ett vattenburet värmesystem, så är en fläktradiator ett bra förslag för enkel uppvärmning.
Glöm inte heller ventilation av utrymmet.
Tack för svar. Har öppnat upp lite fler ventiler så det är fixat. Frågan är 6 vattenburna element eller 1 luft/luft pump, samt vad göra åt den gjutna plattan. Vattenburen golvvärme tror jag blir dyrt särskilt när jag inte vet ifall det är isolerat under denna. Och elslingor går nog bort av samma anledning, men behöver i alla fall göra något åt golvet som är grovt och tråkigt som det ser ut nu. Bra förslag?

En vattenburen fläktradiator, som jag föreslog, är som en luft/luftvärmepump invändigt, men istället för en eldriven kompressor på utsidan, så får den värmen ifrån ditt befintliga vattenburna system.
Den har fördelen att du får ett helt annat klimat i rummet, i förhållande till vanliga radiatorer.

Gällande golvet, så är det väl beroende på förutsättningar och vad du tänkt använda utrymmet till.
En vanlig väg är ju att flytspackla för att göra golvet mer jämt. Större avvikelser spacklas manuellt före.
Vill man ha snyggare yta på golv, så är klinker rätt väg.

GoForIt GoForIt skrev:
En vattenburen fläktradiator, som jag föreslog, är som en luft/luftvärmepump invändigt, men istället för en eldriven kompressor på utsidan, så får den värmen ifrån ditt befintliga vattenburna system.
Den har fördelen att du får ett helt annat klimat i rummet, i förhållande till vanliga radiatorer.

Gällande golvet, så är det väl beroende på förutsättningar och vad du tänkt använda utrymmet till.
En vanlig väg är ju att flytspackla för att göra golvet mer jämt. Större avvikelser spacklas manuellt före.
Vill man ha snyggare yta på golv, så är klinker rätt väg.
Känns som en bra idé med klinker ovanpå flytspackel. Hela utrymmet ska vara lite fältmässigt "rått" och den dag har har råd med lite extravagans kan jan själv mura upp lite väggar till en "vinkällare". Tack för fina råd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.