Planerar att bygga växthus av gamla fönster som sedan tidigare är målade med linoljefärg. Vill nu att dessa helst ska målas med falu rödfärg såsom panel och knutbrädor. Frågan är om färgen kommer att fästa om man skrapar trärent? Dels är väl trät hyvlat och sen så har väl en del linolja trängt in i träet. Någon som har erfarenhet?

Det som händer om det inte fungerar är att det försvinner från ytan snabbare än du hade förväntat dig. Det är helt beroende på hur underlaget är rent mekaniskt. Ytstrukturen är det enda som spelar roll. Det är därför man bör ha finsågad panel och inte hyvlad. Då finns det en yta med mikroskopiska porer som slammet (i slamfärgen Falu Rödfärg) kan fastna i. En hyvlad yta har färra sådana porer och en skrapad tidigare målad yta än färre.

Det är alltså en chansning, men fördelen är att ett negativt utfall inte skadar några byggnadsdelar. Det är bara att måla om eller tvätta bort. Det är bara slam. Det kan också fungera alldeles utmärkt.
Jag noterade t.ex. att de ytor som jag målade med Flügger Wood Tex 02 grundfärg fick spilld rödfärg att bita stenhårt. Hade för avsikt att tvätta bort spillet från rödfärgsmålningen, men det var lönlöst. Fick istället måla om det vita. Med linoljefärg eller alkydoljefärg var aldrig detta ett problem. Det öppnade ju också för stt man kan måla rödfärg på andra underlag, men det skall jag låta vara osagt. Har ett par testpaneler stående i utsatt läge för att de hur det utvecklar sig.

Sedan finns det faktiskt helmatta akrylatfärger av god kvalitet i korrekt kulör (NCS S 5040-Y80R) som kanske är bättre för ett växthus. Linoljefärg i samma kulör är också ett bra alternativ.

Redigerat:
Det har nog enorm betydelse huruvida fönstren sitter vända uppåt, dvs på taket, eller normalt vertikalt på en vägg. Slitaget som sker om det är fönster som sätts i taket och därmed utsätts för direkt regn samt inte minst snö och is som sedan smälter och glider nedåt är av en helt annan kaliber. Där är man glad om ens den tuffaste färgen överlever några år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.