Det här låter ju en aning underligt...
Farbrorn, Magnud och övriga har ju under 16 år inte nämnt ett ord om att kusinen bott i huset permanent. Han har då förmodligen trott att detta varit okej. Verkar ju som om farbror, Magnud och syskon haft full tillgång till den stora mangårdsbyggnaden?
Självklart har alla kusiner lika stor rätt till det lilla huset, men när nu kusinen bott där i så många år permanent vore det kanske rimligt av magnud att knacka på hos kusinen och diskutera saken med honom som släkt emellan, istället för att ta upp saken på det här forumet? Kanske är så att han känner sig utkastad från sitt hem, förvånad och ledsen för att hans släkt bara stövlar in och ska ha halva huset helt plötsligt? Han kanske inte har ett dugg emot att ni ska ha halva huset, bara han får lite tid på sig att ordna nytt boende, istället för att som nu bli ställd på trappen med alla sina saker? Och som några påpekat tidigare, han har förmodligen klippt en och annan gräsmatta och skött en hel del på gården under alla år. Har du, Magnud??
Och visst kan ni börja ta ut en rimlig hyra, men tänk då på att kusinen kanske vill börja ta ut lön för allt arbete han utfört på en gård som bara är hans till hälften? Och om ni kör bort honom från huset, vem sköter då om gården? Du eller farbrorn?
Han ska alltså flytta ut från sitt permanentboende så att du ska vara där nån vecka på sommaren och nån helg då och då övriga året? Hmm...
Nä, tagga ner och sätt er ner och diskutera saken som vuxna, så ska du se att saken löser sig.
M V H
Farbrorn, Magnud och övriga har ju under 16 år inte nämnt ett ord om att kusinen bott i huset permanent. Han har då förmodligen trott att detta varit okej. Verkar ju som om farbror, Magnud och syskon haft full tillgång till den stora mangårdsbyggnaden?
Självklart har alla kusiner lika stor rätt till det lilla huset, men när nu kusinen bott där i så många år permanent vore det kanske rimligt av magnud att knacka på hos kusinen och diskutera saken med honom som släkt emellan, istället för att ta upp saken på det här forumet? Kanske är så att han känner sig utkastad från sitt hem, förvånad och ledsen för att hans släkt bara stövlar in och ska ha halva huset helt plötsligt? Han kanske inte har ett dugg emot att ni ska ha halva huset, bara han får lite tid på sig att ordna nytt boende, istället för att som nu bli ställd på trappen med alla sina saker? Och som några påpekat tidigare, han har förmodligen klippt en och annan gräsmatta och skött en hel del på gården under alla år. Har du, Magnud??
Och visst kan ni börja ta ut en rimlig hyra, men tänk då på att kusinen kanske vill börja ta ut lön för allt arbete han utfört på en gård som bara är hans till hälften? Och om ni kör bort honom från huset, vem sköter då om gården? Du eller farbrorn?
Han ska alltså flytta ut från sitt permanentboende så att du ska vara där nån vecka på sommaren och nån helg då och då övriga året? Hmm...
Nä, tagga ner och sätt er ner och diskutera saken som vuxna, så ska du se att saken löser sig.
M V H
Redigerat:
Vi ska absolut försöka lösa detta på bästa sätt, är helt övertyag om att det går att lösa bra för alla parter. Kusinen kommer inte bli ställd på trappan med sina saker. Dock är det väl alltid bra att reda ut saker och ting.
Tycker att det är ganska intressant att ventilera en sådan här fundering i ett sådant forum. Det är väl det är till för? Varför skulle man inte diskutera det här?
Mvh Magnud
Tycker att det är ganska intressant att ventilera en sådan här fundering i ett sådant forum. Det är väl det är till för? Varför skulle man inte diskutera det här?
Mvh Magnud
Självklart är ett forum till för diskussioner. Och det kan vara bra att få olika synvinklar på saker och ting.
Men kanske kan vara bra att diskutera saken inom släkten först? Och se om det inte finns någon bra lösning för alla, istället för att skriva hit och be om hjälp att slänga ut honom från huset?
MVH
Men kanske kan vara bra att diskutera saken inom släkten först? Och se om det inte finns någon bra lösning för alla, istället för att skriva hit och be om hjälp att slänga ut honom från huset?
MVH
Helt OK att ta upp frågan här tycker jag, klart man vill få input och åsikter innan man agerar och diskuterar sakfrågan med berörda.
Tycker själv att alternativet med att börja ta ut hyra är att fundera vidare på, eller alternativt att kusinen får köpa loss huset från fastigheten. Kusinen måste ju förstå att han åkt i gräddfilen under dessa år då han gratis disponerat en bostad som egentligen tillhör släkten. Visst är det förståeligt att han vill hävda att allt det han gjort under dessa år skall räknas honom tillgodo, men det får väl isåfall visa sig på den hyra som tas ut eller det som blir köpeskilling.
Tycker själv att alternativet med att börja ta ut hyra är att fundera vidare på, eller alternativt att kusinen får köpa loss huset från fastigheten. Kusinen måste ju förstå att han åkt i gräddfilen under dessa år då han gratis disponerat en bostad som egentligen tillhör släkten. Visst är det förståeligt att han vill hävda att allt det han gjort under dessa år skall räknas honom tillgodo, men det får väl isåfall visa sig på den hyra som tas ut eller det som blir köpeskilling.
Fortfarande är det ju dock så att det är upp till ägarna att besluta om vem som nyttjar bostaden och om det skall kosta något.
Vore intressant att få veta varför de övriga barnen skulle ha några rättigheter. "Rättvisa" mellan kusiner är inget jurdiskt bärande argument. Möjligen kan detta användas som ett emotionellt argument gentemot fäderna.
Vore intressant att få veta varför de övriga barnen skulle ha några rättigheter. "Rättvisa" mellan kusiner är inget jurdiskt bärande argument. Möjligen kan detta användas som ett emotionellt argument gentemot fäderna.
Det är en sak man inte får glömma, vilket redan berörts men inte nog kan tryckas på: Det är ägarna till gården som bestämmer över den, vem som får bo och vara där och om hyra skall tas ut eller inte. Oavsett vilka som är släkt med vilka. Om det skall ske någon ändring på det som varit i 16 år så är det bröderna som skall bestämma detta, ingen annan.injonil skrev:
Tala med Din far och farbror, och ta allt genom dem. Det är de och ingen annan som givit tillstånd till boendet (om än tyst medgivande) och bara de som kan ändra på det. Men Du skall prata med båda. Att Din far bett Dig tala med kusinen är bara för att han inte vill ta diskussionen med sin bror, men hoppas att kusinen skall flytta frivilligt om Du talade med honom (=smidig lösning, slipper konflikt). Vill inte Din far och farbror ändra på nuvarande situation eller kanske inte ens tala om den, är det bara att acceptera läget. Allt annat luktar illa och Ni har ju som sagt egentligen inte rätt till någonting alls där. Det är inte Er gård, utan Din fars och farbrors !
Jag har själv ett färskt exempel på mycket nära håll där barnen började tala om sina föräldrars gård som sin egen, trots att föräldrarna/ägarna fortfarande var i livet och vid sinnenas fulla bruk (om än lite skröpliga). Barnen hade väldigt svårt att förstå varför det skulle vara ett problem, de skulle ju ändå ärva den. Jo, men så länge föräldrarna är i livet så har man ingen rätt att bestämma någonting över den typen av egendom. Det är i mina ögon t.o.m. att kraftigt kränka människor och förringa dem bara för att de kommit upp i åren.
Ingper --> Får man fråga var det slutade?
Ingper skrev:Jag har själv ett färskt exempel på mycket nära håll där barnen började tala om sina föräldrars gård som sin egen, trots att föräldrarna/ägarna fortfarande var i livet och vid sinnenas fulla bruk (om än lite skröpliga). Barnen hade väldigt svårt att förstå varför det skulle vara ett problem, de skulle ju ändå ärva den. Jo, men så länge föräldrarna är i livet så har man ingen rätt att bestämma någonting över den typen av egendom. Det är i mina ögon t.o.m. att kraftigt kränka människor och förringa dem bara för att de kommit upp i åren.
Jag håller också med Ingper till 100%, i princip...
Dock är det så att det i verkligheten sällan är så rättfram att man bara kan visa upp lagfarten för att bestämma vad folk får tycka och inte. Farbroderna kanske är starkare än sin bror vilket gör att pappan blivit övertalad (överkörd) att låta kusinen bo i huset gratis. Pappan kanske inte tycker om att det är på det här sättet men har inte kraft nog att göra något åt saken. I ett sånt läge är det inte så roligt att som barn bara sitta och titta på när ens far blir utnyttjad, det är nog t.o.m. ganska frustrerande, så jag förstår att de vill göra något åt saken, för sin fars skull om inte annat.
Jag håller också med om att barnen inte har någon rätt till gården på något sätt, men det har ju inte kusinen heller så jag förstår mycket väl att magnud vill göra något åt saken. Och det verkar som att fadern också vill göra något åt saken, men är konflikträdd så han tycker att barnen själva ska hantera det.
Barnen verkar ha sin far på sin sida i att bli av med kusinen, det gäller bara att se till att det görs lagligt. Dvs magnud behöver idéer på hur detta ska hanteras för att sedan diskutera detta med sin far som sen får stå för utförandet gentemot mot sin bror och kusinen.
Dock är det så att det i verkligheten sällan är så rättfram att man bara kan visa upp lagfarten för att bestämma vad folk får tycka och inte. Farbroderna kanske är starkare än sin bror vilket gör att pappan blivit övertalad (överkörd) att låta kusinen bo i huset gratis. Pappan kanske inte tycker om att det är på det här sättet men har inte kraft nog att göra något åt saken. I ett sånt läge är det inte så roligt att som barn bara sitta och titta på när ens far blir utnyttjad, det är nog t.o.m. ganska frustrerande, så jag förstår att de vill göra något åt saken, för sin fars skull om inte annat.
Jag håller också med om att barnen inte har någon rätt till gården på något sätt, men det har ju inte kusinen heller så jag förstår mycket väl att magnud vill göra något åt saken. Och det verkar som att fadern också vill göra något åt saken, men är konflikträdd så han tycker att barnen själva ska hantera det.
Barnen verkar ha sin far på sin sida i att bli av med kusinen, det gäller bara att se till att det görs lagligt. Dvs magnud behöver idéer på hur detta ska hanteras för att sedan diskutera detta med sin far som sen får stå för utförandet gentemot mot sin bror och kusinen.
Redigerat av moderator:
jag klipper gladeliggen vemsomhellsts gräsmatta i utbyte mot gratis boende i ett litet hus i resten av livet.
Sen kan jag tycka att kusinen borde vara tacksam och inte protestera efter 16 års gratis boende
Sen kan jag tycka att kusinen borde vara tacksam och inte protestera efter 16 års gratis boende
Ledsen för att ta upp en gammal tråd, men normalt får man inte lyfta moms för att bygga boende.Swetrot skrev:
Kanske är så att om Magnud talat med sin kusin och förklarat hur det ligger till, att de inte vill att han ska bo i huset gratis, och att de också vill ha tillgång till det, så hade det aldrig blivit nån släktfejd?
Har någon under alla år kusinen bott i huset andats ett ord om att de är missnöjda? Sen bara en dag slå på stort och be honom dra?
Kusinen borde självklart vara VÄLDIGT tacksam som bott gratis i så många år, och borde verkligen dela med sig, men vanligtvis brukar saker och ting vara lättare att lösa om man talar om det och förklarar saker och ting istället för att överraska nån.
Har någon under alla år kusinen bott i huset andats ett ord om att de är missnöjda? Sen bara en dag slå på stort och be honom dra?
Kusinen borde självklart vara VÄLDIGT tacksam som bott gratis i så många år, och borde verkligen dela med sig, men vanligtvis brukar saker och ting vara lättare att lösa om man talar om det och förklarar saker och ting istället för att överraska nån.
