I mitt tycke är slagskruvdragare en helt förträfflig uppfinning. Har inte skruvat en skruv med borrskruvdragaren sedan jag inhandlade en med slag. Grova franskingar går som smör i hårt trä.

Sen använder jag den till alla skruvar jag kommer åt på tex bil och skoter, så skönt att smälla loss en skruv på 2 sekunder istället för att stå med spärrskaftet och jucka i en minut.

Bifogar ett litet test jag gjorde med Milwaukeen.
 
Patrik V.
Ja om man vill förstöra sin slagskruvdragare, är hjulskruvar väldigt bra att jobba med. Mutterdragare använder man till att byta hjul, om man inte gillar att köpa ny slagskruvdragare då och då.
 
Patrik V. Patrik V. skrev:
Ja om man vill förstöra sin slagskruvdragare, är hjulskruvar väldigt bra att jobba med. Mutterdragare använder man till att byta hjul, om man inte gillar att köpa ny slagskruvdragare då och då.
Den har hållit i fyra år nu, och då används den ofta och till liknande applikationer. Inga glapp eller något, fungerar lika bra som ny. Verktyg ska användas.
 
Patrik V.
Alatan Alatan skrev:
Den har hållit i fyra år nu, och då används den ofta och till liknande applikationer. Inga glapp eller något, fungerar lika bra som ny. Verktyg ska användas.
Absolut. Till korrekt ändamål. Varför tror du att det tillverkas mutterdragare?
 
Patrik V. Patrik V. skrev:
Ja om man vill förstöra sin slagskruvdragare, är hjulskruvar väldigt bra att jobba med. Mutterdragare använder man till att byta hjul, om man inte gillar att köpa ny slagskruvdragare då och då.
Patrik V. Patrik V. skrev:
Absolut. Till korrekt ändamål. Varför tror du att det tillverkas mutterdragare?
För att det är lite opraktiskt med 1/4" hex-fattning om man mestadels använder hylsor och måste arbeta med en adapter där du både förlorar slagmoment samt bygger på längden/gör verktyget otympligare.

Slagskruvdragare och mutterknackare är ju samma maskiner, undantaget själva fattningen. Kan inte se varför det skulle vara problem att använda de i olika applikationer, största risken med slagskruvare och 1/4" hex -> fyrkant brukar vara att du drar av adaptrar. Över ett visst moment blir det ju också ohållbart med 1/4" hex, men att maskinen skulle ta skada av det har jag väldigt svårt att se. Finns en anledning till att "vridmomements-rallyt" planat ut lite vad gäller slagskruvdragare, det är inte rimligt att kräma ut mer ur 1/4" hex.

Med logiken att det är olika typer av maskin torde framförallt Bosch GDX'en vara en omöjlighet :p
 
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
Patrik V. Patrik V. skrev:
Absolut. Till korrekt ändamål. Varför tror du att det tillverkas mutterdragare?
För skruvar slagskruvdragaren inte klarar. Jag har en Milwaukee på 800nm som jag använder när slagskruvdragaren går bet. Men den är betydligt otympligare att handskas med, så varför göra det jobbigt för sig om man har ett smidigare verktyg som även det klarar uppgiften? CBLID slagen är dessutom specad till 180nm, ungefär vad valfri nätdriven billighetsknack märkt 300nm ger i verkligheten.

Jag tror inte att Milwaukee utvecklat den för att skruva gips direkt.

I tredje hand tar jag fram luftknacken på 1450nm när Milwaukee knacken går bet. Varför använder jag inte den i första hand? Jo för att den är tyngst av de tre och kräver dessutom en tillkopplad otymplig luftslang.
 
Jag vet inte hur mycket vridmoment ett hexfäste kan klara, bara konstaterar att Milwaukees hex-adapter till deras lilla smidiga M12 FIWF-12 halvtums 340 Nm mutterdragare funkar fint även på fullt blås. Givetvis kör man bara detta med Torx T40 och grövre annars lär nog bitset brytas av, men det funkar hur bra som helst och håller fint i längden.

Jag skruvade i dussintals långa 8 mm och litet kortare 10 mm BigDog vid ett altanbygge nyligen, det enda som hände med det skitbilliga svarta Biltema-bitset var att en pytteliten flisa naggades av på en av spetsarna vilket inte påverkade funktionen alls. Enastående effektivt men självklart måste man ha hörselskydd.
 
Heij83
Kör till 99% med min Makita slagskruvdargare.
Då har jag byggt ett helt hus med allt ifrån stora franska, 140mm skruv, ankarskruv, till små fina skruv.
För övrigt när det skruvats mycket gips då kommer Festool skruvautomat fram.

Men jag skulle aldrig vilja vara utan min slagmaskin som ligger bra i handen och har en jäkla känsla på avtryckaren som gör att det går att skruva i den mista lilla skruv med stor precision.
 
  • Gilla
Dheri och 2 till
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Slagskruvdragare och mutterknackare är ju samma maskiner, undantaget själva fattningen. Kan inte se varför det skulle vara problem att använda de i olika applikationer, största risken med slagskruvare och 1/4" hex -> fyrkant brukar vara att du drar av adaptrar. Över ett visst moment blir det ju också ohållbart med 1/4" hex, men att maskinen skulle ta skada av det har jag väldigt svårt att se. Finns en anledning till att "vridmomements-rallyt" planat ut lite vad gäller slagskruvdragare, det är inte rimligt att kräma ut mer ur 1/4" hex.

Med logiken att det är olika typer av maskin torde framförallt Bosch GDX'en vara en omöjlighet :p
Tror det var någon här som drog av en hex till fyrkantsadapter och resten fastnade kvar i dragaren som då blev obrukbar. Men det verkar ovanligt och är inget som hindrar mig från att köra adaper+hylsa på rimligt stora skruv och mutter.
 
Vad gäller adaptrar, ex halvtum fyrkant mutterdragarfäste till hex el vice versa: väldigt viktigt att detta är någon skit för att inte inbjuda till helt onödiga bekymmer. Dessa adaptrar behöver vara av bra spec, annars blir det inte bra.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Patrik V.
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
För att det är lite opraktiskt med 1/4" hex-fattning om man mestadels använder hylsor och måste arbeta med en adapter där du både förlorar slagmoment samt bygger på längden/gör verktyget otympligare.

Slagskruvdragare och mutterknackare är ju samma maskiner, undantaget själva fattningen. Kan inte se varför det skulle vara problem att använda de i olika applikationer, största risken med slagskruvare och 1/4" hex -> fyrkant brukar vara att du drar av adaptrar. Över ett visst moment blir det ju också ohållbart med 1/4" hex, men att maskinen skulle ta skada av det har jag väldigt svårt att se. Finns en anledning till att "vridmomements-rallyt" planat ut lite vad gäller slagskruvdragare, det är inte rimligt att kräma ut mer ur 1/4" hex.

Med logiken att det är olika typer av maskin torde framförallt Bosch GDX'en vara en omöjlighet :p
Bosch ligger inte direkt i framkant med sina maskiner, jämfört med DeWalt, Milwaukee, Makita och de har försökt få in fler funktioner i en i övrigt sub par produkt.

Feel free att använda fel produkt till arbeten, men det går både lättare, fortare, billigare och i långa loppet med mindre skador, om man använder en mutterdragare med hylsor till muttrar och grövre applikationer och en slagskruvdragare med bits, utan adaptrar, till skruvar och mindre dimensioner.

Bara för att det går att spela fotboll, med foppatofflor, innebär det inte att de funkar lika bra som ett par fotbollsskor. Samma förhållanden gäller verktyg.
 
…..jag förstår inte riktigt detta med att använda slagskruvarn till ALLT, men jag ser heller inte problem med att använda den till ett hjulbyte. Det är moment i storleksordningen 50% av vad den orkar dra och när jag lossar ett hjul jag själv monterat (dvs med hyggligt korrekt moment) så slår den kanske tre fyra slag innan skruven lossnar. Vid åtdragning så läggerbb nu jag an och sedan slår jag tre slag till ungefär, då blir det cirka 120Nm. Tror du verkligen att livslängden påverkas av detta? Det tror inte jag. Trots att det egentligen är en uppgift för min Ingersoll-luftpicka….


Den blåa maskin jag har har ju dessutom både 1/4” och 1/2” fäste. Jag tror man kan använda det senare utan att köra sönder maskinen….
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Patrik V. Patrik V. skrev:
Bosch ligger inte direkt i framkant med sina maskiner, jämfört med DeWalt, Milwaukee, Makita och de har försökt få in fler funktioner i en i övrigt sub par produkt.

Feel free att använda fel produkt till arbeten, men det går både lättare, fortare, billigare och i långa loppet med mindre skador, om man använder en mutterdragare med hylsor till muttrar och grövre applikationer och en slagskruvdragare med bits, utan adaptrar, till skruvar och mindre dimensioner.

Bara för att det går att spela fotboll, med foppatofflor, innebär det inte att de funkar lika bra som ett par fotbollsskor. Samma förhållanden gäller verktyg.
Jag blir nyfiken vad Dewalt släppt sista tiden som anses ligga i framkant?
 
  • Wow
Patrik V.
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag blir nyfiken vad Dewalt släppt sista tiden som anses ligga i framkant?
Deras stackade batterier ligger väl rätt bra till.
 
C Cerb skrev:
Deras stackade batterier ligger väl rätt bra till.
Ok, Bosch Procore och BiTurbo har funnits några år..
 
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.