nikasp nikasp skrev:
Kan säga att jag som jobbade hemma mycket förra och förrförra sommaren hade lust att mörda de som byggde terass hos grannen. Ett jävla oväsen dagarna i ända.

Har känt att jag villahöver en sån men som amatör utan Peltor och bom-mikrofon och god granne la jag ner det där. Har mutterknack till bilarna och släpet och det får nog räcka. Kan dra feta franskskruv med den vid behov men har en stark 18V Bosch utöver lilla 12V.
Jo, de kan nog vara irriterande att lyssna på.
Men gå runt med Peltor och dra slagdragare är trevligare än att dra sönder handlederna.
Jag hade riktigt ont på kvällarna efter 15 års skruvande med vanlig skruvdragare, så om inte slagskruvdragaren dykt upp, kanske jag inte kunnat jobba idag.
Vi får kräva det till nästa val, Peltor till folket ;):crysmile::crysmile::crysmile:

Redigerat:
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Det kommer att komma ett peltorstöd från försäkringskassan i höst.

• Haha
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Patrik V. Patrik V. skrev:
Sedan kan man glömma att man får 120 Nm med en 19 mm hylsa på en slagskruvdragare med ¼" bitshållare. Det är dock en helt annan nivå av matematiska beräkningar, för att påvisa dessa moment.
Det finns ju massor med tester som direkt bevisar att du kan nå betydligt högre moment med en slagskruvare, med adapter och hylsa så varför ens komma med ett sånt påstående? De med förmodligen bäst tester och flest testade maskiner som jag kommer på är torque test channel, deras kompletta rankningslistor är en betaltjänst så den vill jag inte dela ut här. Men all info går även att hitta på deras youtubekanal.
Här är en screeni från ett av deras test av ett par slagskruvare, Makita, Dewalt och Milwaukee, MED ADAPTER OCH HYLSA, och de presterar i scenariot mellan ca 220-260nm.

Instrument visar vridmoment; diagram ovan jämför verktyg; teknisk utvärdering eller testscenario.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Nej jag skrev att du inte kan få momentet när du drar åt, när du använder den kombinationen. Gör dig dum om du vill, men det borde kunna vara en högre nivå här inne än det.
Det skrev du ju inte riktigt, det är väl dock skitsamma. Men varför skulle man inte kunna få det momentet när man drar åt?

Patrik V.
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Det finns ju massor med tester som direkt bevisar att du kan nå betydligt högre moment med en slagskruvare, med adapter och hylsa så varför ens komma med ett sånt påstående? De med förmodligen bäst tester och flest testade maskiner som jag kommer på är torque test channel, deras kompletta rankningslistor är en betaltjänst så den vill jag inte dela ut här. Men all info går även att hitta på deras youtubekanal.
Här är en screeni från ett av deras test av ett par slagskruvare, Makita, Dewalt och Milwaukee, MED ADAPTER OCH HYLSA, och de presterar i scenariot mellan ca 220-260nm.

[bild]
Som sagt var. Om du nu har koll, fattar du nog också, att momentet med hylsa direkt, ger högre moment, än med adaptrar och förlängningar. Har du inte koll på att det är så, kan du kolla in fler tester från just Torque Channel, där de både visar och bevisar det. Att ingen skruvknackare kan nå upp till 120 Nm är inte vad jag sa.

Begriper inte varför det är så enormt vanligt förekommande här inne, att förvränga och misstolka det som skrivs? Det är nog hälften av alla svar i trådar, som är helt bortkastade och onödiga, när de som svarar, tror att någon menade de, eller menade något helt annat, än vad som faktiskt har skrivits. WHY???

nikasp
Isakare Isakare skrev:
Jo, de kan nog vara irriterande att lyssna på.
Men gå runt med Peltor och dra slagdragare är trevligare än att dra sönder handlederna.
Jag hade riktigt ont på kvällarna efter 15 års skruvande med vanlig skruvdragare, så om inte slagskruvdragaren dykt upp, kanske jag inte kunnat jobba idag.
Vi får kräva det till nästa val, Peltor till folket ;):crysmile::crysmile::crysmile:
Det är lite det jag tänker att är man amatör så sliter man knappast ut sig om man bygger en lekstuga, lägger trall, bygger dass eller skruvar lite gips. Fradgar nästan när jag tänker på när de skruvade ca 20 meter från mitt fönster, mycket möten via Teams och Zoom och riktigt irriterande var det.

Samma som en granne som är pensionär och har sin kap/ger ca 8 meter från grannen, tighta tomter. Han har jobbat på sitt parkettgolv i ett par år och sågar dagligen. Och grannen är också pensionär

• Wow
Patrik V.
  • Laddar…
nikasp
useless useless skrev:
Det kommer att komma ett peltorstöd från försäkringskassan i höst.
Ju högre man låter i onödan desto mer bidrag :crysmile:

• Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Patrik V.
Alatan Alatan skrev:
Det skrev du ju inte riktigt, det är väl dock skitsamma. Men varför skulle man inte kunna få det momentet när man drar åt?
Om du nu har säg 150 Nm max med din skruvknackare, så är med en bits och efter en lång tid (10-20) sekunder knackande, när skruven har bottnat. Sätter du en bitshållare och hylsa sänks max Nm, sätter du på en förlängning och sedan hylsan, sänks momentet ytterligare. Det pga av att en knackare skruv/mutter, behöver en fast kontakt med objektet, för att knacket ska ge effekt. Förlängare och hylsa, gör att du motverkar knacket i maskinen, till att bli ändå ner till 0 Nm ute vid objektet skruv/bult/mutter. Momentstavar fungerar precis på det sättet, men ner till det moment som staven är på. Tom olika hylsor påverkar Nm. Korta och långa hylsor, av samma storlek, har olika Nm på objektet, trots att de är direkt på mutterdragaren. På precis samma sätt, är en skruvknackare med långa bits/bitshållare med hylsa/kort bits svagare, än om skruvknackaren kör med korta bits direkt i maskinen.

Att ingen skruvknackare kan nå upp till 120 Nm är inte vad jag sa.
Det var väl precis det du sa?!

Sedan kan man glömma att man får 120 Nm med en 19 mm hylsa på en slagskruvdragare med ¼" bitshållare.
Som sagt var. Om du nu har koll, fattar du nog också, att momentet med hylsa direkt, ger högre moment, än med adaptrar och förlängningar.
Varken jag eller någon annan i tråden har hävdat något annat? Det är klart att du förlorar moment med förlängare och adaptrar med en knackare/slagskruvare....

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Som sagt var. Om du nu har koll, fattar du nog också, att momentet med hylsa direkt, ger högre moment, än med adaptrar och förlängningar. Har du inte koll på att det är så, kan du kolla in fler tester från just Torque Channel, där de både visar och bevisar det. Att ingen skruvknackare kan nå upp till 120 Nm är inte vad jag sa.
Ok, så vad är det du menar då? Att det som skrivs misstolkas kanske beror på att det som skrivs inte är tydligt? Och om det drabbar dig ofta kanske du ska fundera på hur du skriver.

Du skrev
Sedan kan man glömma att man får 120 Nm med en 19 mm hylsa på en slagskruvdragare med ¼" bitshållare. Det är dock en helt annan nivå av matematiska beräkningar, för att påvisa dessa moment.
Det står inget annat där än att man inte kan få 120Nm med en 1/4" bitshållare och en 19mm hylsa på det. Vill du att det ska tolkas som att det inte går att få med fjorton förlängare och adaptrar efter denna bitshållare så får du kanske skriva det. Nu läser vi ju bara exakt det du skriver och inte det du tänkte när du skrev det.

Att det går att få 120Nm under exakt dessa förutsättningar med en helt vanlig slagskruvdragare visas här:

Dessutom visar den (och flera andra) videos att denna maskin ger ett högre moment med bitshållare än med hylsan direkt på 1/2" fästet.

Maskinen man testar antar jag är den vi kallar 210C här hemma.

• Gilla
trojlee och 4 till
  • Laddar…
nikasp
Finns det några maskiner som upplevs så tysta att man kan skruva sent på sommarkvällar utan att hamna på grannarnas dödslista eller är alla varianter mer eller mindre RATATATATATAATATATATAAAA!!!

A
Begriper inte varför det är så enormt vanligt förekommande här inne, att förvränga och misstolka det som skrivs? Det är nog hälften av alla svar i trådar, som är helt bortkastade och onödiga, när de som svarar, tror att någon menade de, eller menade något helt annat, än vad som faktiskt har skrivits. WHY???
Dina egna inlägg ger en ledtråd till din upplevelse du beskriver här. Ingen har hävdat det du tar strid mot. Läs igenom vad du själv skriver, vad andra skriver, och kom inte med påhopp om andras bristande intellekt. Försök istället lära av det andra skriver och förmedla sakligt vad du själv vill ha sagt.

• Gilla
  • Haha
Alatan och 2 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Finns det några maskiner som upplevs så tysta att man kan skruva sent på sommarkvällar utan att hamna på grannarnas dödslista eller är alla varianter mer eller mindre RATATATATATAATATATATAAAA!!!
Nä. Jag använde hjärnan när jag byggde min altan för 10 år sen, började inte före 9 och slutade runt 19 utan att grannen klagat.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Tycker jag känner mig mer proffsig när det låter. Alla hantverkare man har hemma för ett helvetes liv med skruvdragarna, ochdå vill jag inte vara sämre. Det ska riktigt skaka i huset.

• Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Isakare Isakare skrev:
Nä. Jag använde hjärnan när jag byggde min altan för 10 år sen, började inte före 9 och slutade runt 19 utan att grannen klagat.
Känns som ganska begränsande för oss weekend warriors som bara har kvällar och helger till att snickra. Men som jag råkade ut för altanbygge i flera veckor hela dagarna så kan det ju vara sjukt störande även på dagen i tätbebyggt område. Klurigt med Zoom-möten när det smattrar i bakgrunden :D

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.