17 189 läst ·
101 svar
17k läst
101 svar
Slagskruvdragarens förträfflighet?
Jag kan bara instämma i kören, med rätt slagdragare är det en fröjd att arbeta.
Jag har en Makita DTD 154 som har olika lägen beroende på vad som ska skruvas. Helt underbar att arbeta med. Låter inte så överdrivet mycket heller. Jag vill dock inte ha örat för nära.
Enda gången jag använder skruvdragare nu är när det ska borras eller dras med moment, som gipsskivor t ex.
Jag har en Makita DTD 154 som har olika lägen beroende på vad som ska skruvas. Helt underbar att arbeta med. Låter inte så överdrivet mycket heller. Jag vill dock inte ha örat för nära.
Enda gången jag använder skruvdragare nu är när det ska borras eller dras med moment, som gipsskivor t ex.
Fortsätt med skruvknacken du, men till gipsskivor använder du en bitshållare, som är anpassad för just gipsmontage. Då får du samma djup oavsett moment/motstånd i materialet.Bart skrev:
Jag kan bara instämma i kören, med rätt slagdragare är det en fröjd att arbeta.
Jag har en Makita DTD 154 som har olika lägen beroende på vad som ska skruvas. Helt underbar att arbeta med. Låter inte så överdrivet mycket heller. Jag vill dock inte ha örat för nära.
Enda gången jag använder skruvdragare nu är när det ska borras eller dras med moment, som gipsskivor t ex.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...8QFnoECBEQAQ&usg=AOvVaw07XZvjUI1gy1wBwYpdFLL9
Kör man med skruvdragare och moment med vanlig bits, blir det ett himla trixande med kopplingen, för att reglera djupet. Annars går vissa i perfekt, medan nästa skriv drar igenom pga att regeln är olika hård överallt. Med bitshållaren ovan, och högre ställd koppling, blir det ju lika bra, men skruvknacken är så mkt bekvämare att använda.
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Till gips använder man en gipsskruvdragare, inget annat. Alla anledningar att köpa fler maskiner är bra anledningar, eller hur?Patrik V. skrev:
Fortsätt med skruvknacken du, men till gipsskivor använder du en bitshållare, som är anpassad för just gipsmontage. Då får du samma djup oavsett moment/motstånd i materialet.
[länk]
Kör man med skruvdragare och moment med vanlig bits, blir det ett himla trixande med kopplingen, för att reglera djupet. Annars går vissa i perfekt, medan nästa skriv drar igenom pga att regeln är olika hård överallt. Med bitshållaren ovan, och högre ställd koppling, blir det ju lika bra, men skruvknacken är så mkt bekvämare att använda.
Jag kör med "vanlig" borrskruvdragare utan momentbegränsing och lyckas dra i alla skruvar lagom långt i 99,6% av fallen. Så svårt är det inte... Men om man jobbar med det på ackord så är det såklart bra med allt som underlättar.Patrik V. skrev:
Kör man med skruvdragare och moment med vanlig bits, blir det ett himla trixande med kopplingen, för att reglera djupet. Annars går vissa i perfekt, medan nästa skriv drar igenom pga att regeln är olika hård överallt. Med bitshållaren ovan, och högre ställd koppling, blir det ju lika bra, men skruvknacken är så mkt bekvämare att använda.
Det var förmodligen Torque Test Channel grym killar å att testa knackare, ficklampor etc. Och det stämmer de tidigare GDX'erna är faktiskt inte mkt att hänga i granen, det får vara en 200 eller senare (kör själv 200 C och den är riktigt användbar)FredrikR skrev:
Här har du länk till jämförelse av generationerna
Gällande slagskruvdragarens förträfflighet, jag är lite delad, den är väldigt trevlig, ibland, främst när det är väldigt grova skruvar, eller man arbetat i konstiga och jobbiga positioner, då åker den fram. Vanlig träskruv går främst med vanliga skruvdragaren, jag slipper helst oljudet från slagskruvaren/knackaren, samt inga vibrationer.
Jag vill absolut inte vara utan den, men jag använder den inte till allt skruvande bara för att jag har en.
Jag tittade på den där filmen igår. GDX 18V-180 är den som de kallar för Gen 1.5 eller 18V-1600 (vridmomentet anges i pund-tum, lb in). 18V-1800 (Gen 2) heter 18V-200 i Europa, 1860 (Gen 3) heter 210 här.
Lite kul att de kallar GDX för Freak pga den dubbla fattningen för bits och hylsa.
Lite kul att de kallar GDX för Freak pga den dubbla fattningen för bits och hylsa.
Nej, de var inte den testen.mrVoodoo skrev:
Det var förmodligen Torque Test Channel grym killar å att testa knackare, ficklampor etc. Och det stämmer de tidigare GDX'erna är faktiskt inte mkt att hänga i granen, det får vara en 200 eller senare (kör själv 200 C och den är riktigt användbar)
Här har du länk till jämförelse av generationerna
[media]
Gällande slagskruvdragarens förträfflighet, jag är lite delad, den är väldigt trevlig, ibland, främst när det är väldigt grova skruvar, eller man arbetat i konstiga och jobbiga positioner, då åker den fram. Vanlig träskruv går främst med vanliga skruvdragaren, jag slipper helst oljudet från slagskruvaren/knackaren, samt inga vibrationer.
Jag vill absolut inte vara utan den, men jag använder den inte till allt skruvande bara för att jag har en.
De testade flera olika maskiner, men körde inte bara långa skruvar i ekstockar, utan även användarvänlighet, känsla och finlir. I det senare momentet fick den testade Bosch 1, några andra maskiner 3, Hikoki 4 och Makita 5.
Ska leta i kväll, för de är ju intressant vilka modeller som testades.
Ja du tillhör de som gillar att jobba svårt. Inget fel med det, men det finns som sagt betydligt enklare sätt att göra, än det som ditt sätt är.useless skrev:
Har en 210C och en 18-60FC. Har bara hunnit köra slagdragaren några få gånger. Nu inledningsvis är det lite störande att de går olika fort. Jag kör hela tiden för fort med slagskruvdragaren när jag ska börja skruva tex.
I övrigt tycker jag den är smidig tex när jag drar läkt i taket med lite större skruv, då behöver jag kämpa lite mindre även om det går utmärkt med vanliga skruvdragaren också. Betongskruv (till karmhylsor) var MYCKET trevligare att dra med slag, jag slapp dra armbågen ur led.
Var sak har sin plats helt enkelt. För sådant jag gör blir det mer skruv än slag, men var sak har sin plats och det är trevligt att kunna välja "rätt" verktyg för jobbet.
I övrigt tycker jag den är smidig tex när jag drar läkt i taket med lite större skruv, då behöver jag kämpa lite mindre även om det går utmärkt med vanliga skruvdragaren också. Betongskruv (till karmhylsor) var MYCKET trevligare att dra med slag, jag slapp dra armbågen ur led.
Var sak har sin plats helt enkelt. För sådant jag gör blir det mer skruv än slag, men var sak har sin plats och det är trevligt att kunna välja "rätt" verktyg för jobbet.
Eller vana och övning. Jag skruvar dagligen i trä, all slags metall, plast. Träskruv, plåtskruv, maskinskruv, 3-12 mm. Har inte sen 2010 använt borrmaskinen för att skruva med.MathiasS skrev:
Har en 210C och en 18-60FC. Har bara hunnit köra slagdragaren några få gånger. Nu inledningsvis är det lite störande att de går olika fort. Jag kör hela tiden för fort med slagskruvdragaren när jag ska börja skruva tex.
I övrigt tycker jag den är smidig tex när jag drar läkt i taket med lite större skruv, då behöver jag kämpa lite mindre även om det går utmärkt med vanliga skruvdragaren också. Betongskruv (till karmhylsor) var MYCKET trevligare att dra med slag, jag slapp dra armbågen ur led.
Var sak har sin plats helt enkelt. För sådant jag gör blir det mer skruv än slag, men var sak har sin plats och det är trevligt att kunna välja "rätt" verktyg för jobbet.
Använder aldrig några inställningar, allt på max, mina fingrar, öron och ögon ser till att skruven/muttern blir rätt dragen.
Av samma anledning har jag inga borrbits, för jag borrar inte med skruvmaskinen.
Klart att det är vana och övning. Man bygger snabba kopplingar i hjärnan för saker vi gör ofta (muskelminne, "sitter i ryggmärgen") och då går det tillslut lätt.
Dock vet jag inte varför man skulle använda en slagskruvdragare till allt, oavsett vana är ju maskinerna bra på olika saker.
Dock vet jag inte varför man skulle använda en slagskruvdragare till allt, oavsett vana är ju maskinerna bra på olika saker.
Tja, att borra med den är rätt smidigt i 1-8 mm (som brukar finnas i hex-borrset) eftersom den varvar >4000 rpm. Tex väldigt bra för pilothål i cumaro-trall då hastigheten gör att borret biter direkt utan att glida iväg.MathiasS skrev:
Jag kör en Gen 1, men används mest till däckskifte och till det funkar den utan problem.mrVoodoo skrev:
Det var förmodligen Torque Test Channel grym killar å att testa knackare, ficklampor etc. Och det stämmer de tidigare GDX'erna är faktiskt inte mkt att hänga i granen, det får vara en 200 eller senare (kör själv 200 C och den är riktigt användbar)
Här har du länk till jämförelse av generationerna
[media]
Gällande slagskruvdragarens förträfflighet, jag är lite delad, den är väldigt trevlig, ibland, främst när det är väldigt grova skruvar, eller man arbetat i konstiga och jobbiga positioner, då åker den fram. Vanlig träskruv går främst med vanliga skruvdragaren, jag slipper helst oljudet från slagskruvaren/knackaren, samt inga vibrationer.
Jag vill absolut inte vara utan den, men jag använder den inte till allt skruvande bara för att jag har en.
Har dock inte testat till nå direkt finlir, bytte knivdisc på svärmors gräsklippare men det va mer åt däckbytarhållet än finlir.