5 184 läst ·
33 svar
5k läst
33 svar
Slagskruvdragare utan slag?
Vad har du för slagdragare? Det finns modeller med fantastisk känsla även för små skruv. Har läst/sett att bla Milvåkej är lite sämre, typ on/off, relativt settA andersmc skrev:Går skruven väldigt lätt så slår den inte. Men då går den å andra sidan väldigt fort. Det är som om man skruvar i borrläget på en vanlig skruvdragare. Eller kanske ännu snabbare.
Detta gör att motståndet ändå snabbt blir stort, så den börjar att slå.
Jag tycker inte alls om att använda slagskruvdragare till mindre skruv, typ gipsskruv eller trallskruv. Den är för bullrig och man har dålig kontroll.
Bosch GDR tror jag att den heter.nanowire skrev:
Om slagskruvdragarna är så olika så återstår bara för TS att på något sätt få prova fler olika modeller.
Tycker kontrollen på slagskruvdragaren är helt ok. Min kan dock inte skruva lika extremt långsamt som min borrskruvdragare.
vad jag minns slår den inte alls när man dra i gipsskruv och mindre träskruv, ev ett sista slag innan skruven försänker sig själv i materialet om det är av hårdare slag.
vad jag minns slår den inte alls när man dra i gipsskruv och mindre träskruv, ev ett sista slag innan skruven försänker sig själv i materialet om det är av hårdare slag.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Så rådet till TS är att det finns slagskruvdragare som inte har så bra koll och slår hela tiden och det kan kanske finnas sådana som har bra kontroll, vilka kan man inte veta, men om han köper sig en Hikoki/Makita så vet man i alla fall säkert att den antingen har bra kontroll eller inte?nanowire skrev:
Jag kan inte gå i god för hur alla olika slagskruvdragare presterar. Har provat ett fåtal själv och använder Hikoki så de vet jag är bra. Har sett tester där där det påpekats att vissa andra fabrikat har sämre kontroll än Hikoki och Makita som verkar likvärdiga på den punkten. Om det finns maskiner som slår redan från start vet jag inte men det låter ju dumt om det är så.A andersmc skrev:
Tror du missförstod mig, jag menade att det inte behöver vara bäst för TS då det ju beror på en massa andra faktorer också.
Redigerat:
Byggveteran
· Norrland
· 342 inlägg
Slagskruvdragare är det mest överskattade verktyget som finns. Finns ingen anledning att köpa en om man har en ordentlig skruvdragare. Dagens skruvdragare är så pass starka så en slagskruvdragare är i det närmaste helt onödig. Den enda fördelen med en slagskruvdragare är att den är smidigare (kortare) vilket ts efterfrågade. Men då håller ja med Alfredo att det är bättre att leta efter en mindre dragare som passar till dina batterier.
Clear as mud!A andersmc skrev:
Nja nu är du kanske lite hård. Jag använder den för att den är smidig och inte skadar handlederna när man skruvar i alla möjliga konstiga vinklar.S Snickarkirre skrev:Slagskruvdragare är det mest överskattade verktyget som finns. Finns ingen anledning att köpa en om man har en ordentlig skruvdragare. Dagens skruvdragare är så pass starka så en slagskruvdragare är i det närmaste helt onödig. Den enda fördelen med en slagskruvdragare är att den är smidigare (kortare) vilket ts efterfrågade. Men då håller ja med Alfredo att det är bättre att leta efter en mindre dragare som passar till dina batterier.
Jag måste ha haft tur för min Makita funkar riktigt bra på låg fart med små skruvar.