3 522 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Bosch GDR Sladdlös slagskruvdragare
Gokväll gott folk!
Någon som äger/har provkört Boschs slagskruvdragare GDR 12/14,4V??
Hur uppför den sig i jämförelse med exempelvis Hitachin?
Har inte hittat den hos någon lokal ÅF än, man vill ju gärna klämma och prova lite innan man slår till.

http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...guage=sv-SE&ccat_id=9530&prod_id=8977
Någon som äger/har provkört Boschs slagskruvdragare GDR 12/14,4V??
Hur uppför den sig i jämförelse med exempelvis Hitachin?
Har inte hittat den hos någon lokal ÅF än, man vill ju gärna klämma och prova lite innan man slår till.
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...guage=sv-SE&ccat_id=9530&prod_id=8977
Har använt makitas och dewalts sådana och de e starka osv, men man står inte ut med oljudet de för någon längre tid.
De fyller eg, bara sin funktion när man skruvar tjocka & långa skruvar, men ja tar då hellre fram en lite större maskin som orkar.
Använder mig en hel del av 2-400 mm långa skruvar och de jag kör med nu klarar min Festool tdk 12:a lika bra.
De fyller eg, bara sin funktion när man skruvar tjocka & långa skruvar, men ja tar då hellre fram en lite större maskin som orkar.
Använder mig en hel del av 2-400 mm långa skruvar och de jag kör med nu klarar min Festool tdk 12:a lika bra.
Fast vitsen med slagdragare är ju att du slipper åka runt med dragaren när du drar i skruven. Du drar ju med lätthet i en dundergrov franskskruv med en hand med slagdragaren, eller byter däck på bilen för den delen - något du inte fixar med skruvdragaren utan att riskera att bryta handleden.sville skrev:Har använt makitas och dewalts sådana och de e starka osv, men man står inte ut med oljudet de för någon längre tid.
De fyller eg, bara sin funktion när man skruvar tjocka & långa skruvar, men ja tar då hellre fram en lite större maskin som orkar.
Använder mig en hel del av 2-400 mm långa skruvar och de jag kör med nu klarar min Festool tdk 12:a lika bra.
Nä, det vet jag. Använder min dw 18voltare till "dunder" franska osv, men om man inte är helt borta när det gäller att köra med en skruvdragare KAN man faktiskt släppa avtryckaren när det behövs.
Säger bara en gång till, att använda en mutterknackare till skruvning tar på psyket pga. oljudet den för.
Säger bara en gång till, att använda en mutterknackare till skruvning tar på psyket pga. oljudet den för.
Slagskruvdragarens för och nackdelar har jag koll på då jag använder en Hitachi WH12 dagligen. Det här oljudet som du beskriver tycker inte jag är något problem, man har väl hörselskydd????? :-?sville skrev:Nä, det vet jag. Använder min dw 18voltare till "dunder" franska osv, men om man inte är helt borta när det gäller att köra med en skruvdragare KAN man faktiskt släppa avtryckaren när det behövs.
Säger bara en gång till, att använda en mutterknackare till skruvning tar på psyket pga. oljudet den för.
Frågan var alltså, har någon något att säga om boschs slagskruvdragare?
/AB
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Ursäkta om jag kapar tråden lite - men jag tycker det är så onödigt att lägga upp massa nya trådar för småfrågor..
Så här är det..
Jag fick idag en Milwaukee slagskruvdragare (import USA) som skall ge 158nm
http://www.milwaukeetool.se/int\sv\...45C1257121006BDBC3?OpenDocument&nav1=pro#
Eftersom lilleman här hemma sover och det är kallt som fasiken ute kan jag inte provköra den på något rejält.
Men jag kan däremot hur lätt som helst hålla emot den helt när jag kör den "i handen" om man så säger.. Visserligen brukar folk säga att jag har björnnävar, men inte håller jag emot 158nm..
Hur är det med er andra som har slagskruvdragare/mutterdragare, har ni provat att hålla emot dem med handen - och i så fall - hur gick det.????
Så här är det..
Jag fick idag en Milwaukee slagskruvdragare (import USA) som skall ge 158nm
http://www.milwaukeetool.se/int\sv\...45C1257121006BDBC3?OpenDocument&nav1=pro#
Eftersom lilleman här hemma sover och det är kallt som fasiken ute kan jag inte provköra den på något rejält.
Men jag kan däremot hur lätt som helst hålla emot den helt när jag kör den "i handen" om man så säger.. Visserligen brukar folk säga att jag har björnnävar, men inte håller jag emot 158nm..
Hur är det med er andra som har slagskruvdragare/mutterdragare, har ni provat att hålla emot dem med handen - och i så fall - hur gick det.????
Visst, inga problem att hålla emot det vanliga grunddraget som kanske ligger på en 10NM eller så, men sedan...
Prova att sätt dit något som du får grepp om och gaaasa, typ en 17-19 hylsa. Då den går över "gränsen", då börjar det slå och då kan du inte hålla emot.
// Edit
Jo, det kittlar i handen om man gasar bara lite.. Vill ju inte vibrera sönder
// Edit 2
Nu måste vi justera lite. Har du köpt vad länken pekar på så är det en mutterdragare och inte en skruvdragare. Inte relevant att köra en 1/2" mutterdragare med små bits, för högt vrid. En slagskruvdragare med samma NM klarar inte samma storlekar på bultar även om man skaffar konverters. En mutterdragare har mer kraft att sätta större massa i rörelse.
Prova att sätt dit något som du får grepp om och gaaasa, typ en 17-19 hylsa. Då den går över "gränsen", då börjar det slå och då kan du inte hålla emot.
// Edit
Jo, det kittlar i handen om man gasar bara lite.. Vill ju inte vibrera sönder
// Edit 2
Nu måste vi justera lite. Har du köpt vad länken pekar på så är det en mutterdragare och inte en skruvdragare. Inte relevant att köra en 1/2" mutterdragare med små bits, för högt vrid. En slagskruvdragare med samma NM klarar inte samma storlekar på bultar även om man skaffar konverters. En mutterdragare har mer kraft att sätta större massa i rörelse.
hehe..
Jo det är den som är på länken jag köpt...
Men - skall jag kunna hålla emot den då.???
Jag satte dit en 13-hylsa och sög tag i den med näven - visst försöker den snurra - men när den väl börjar försöka slå så "kuggar den över" eller hur man skall uttrycka det - jag kan alltså hålla emot...
Edit. Jag skall ha den till muttrar - sätter en del staket och stängsel och där är det mycket mutterdragande så jag hoppas den går fint till det..
Jo det är den som är på länken jag köpt...
Men - skall jag kunna hålla emot den då.???
Jag satte dit en 13-hylsa och sög tag i den med näven - visst försöker den snurra - men när den väl börjar försöka slå så "kuggar den över" eller hur man skall uttrycka det - jag kan alltså hålla emot...
Edit. Jag skall ha den till muttrar - sätter en del staket och stängsel och där är det mycket mutterdragande så jag hoppas den går fint till det..
... vilket är hur den fungerar. Svara mig ärligt, visserligen säger du att du kan hålla emot men den fjädrar allt efter litegrand eftersom handen inte är stum.
Lite samma princip att slå med hammare mot en hand, lagomt hårt alltså. Det går utmärkt, men prova att slå med något hårt under handen som håller emot, då #"¤%&#¤%
Samma gäller för slagdragare eller mutterdragare. Den börjar banka då det blir stumt eller går trögt. Du måste ju testa på rätt sätt. En sådan är ju idealiskt för stor franskskruv samt däcksbytet... testa och återkom
En slagdragare snurrar inte som en vanlig dragare, den slår axeln runt.
En slagdragare kommer till sin rätt då det börjar gå trögt... du måste testa
Lite samma princip att slå med hammare mot en hand, lagomt hårt alltså. Det går utmärkt, men prova att slå med något hårt under handen som håller emot, då #"¤%&#¤%
Samma gäller för slagdragare eller mutterdragare. Den börjar banka då det blir stumt eller går trögt. Du måste ju testa på rätt sätt. En sådan är ju idealiskt för stor franskskruv samt däcksbytet... testa och återkom
En slagdragare snurrar inte som en vanlig dragare, den slår axeln runt.
En slagdragare kommer till sin rätt då det börjar gå trögt... du måste testa
Jag skall testa - first thing in the morning...
Men förstår jag dig rätt så är det det faktumet att jag inte kan hålla handen blickstilla - det "fjädrar" ju lite i huden - som gör att den kuggar..
För att dragaren skall börja slå krävs alltså absolut stumt om jag förstår dig rätt...
Men förstår jag dig rätt så är det det faktumet att jag inte kan hålla handen blickstilla - det "fjädrar" ju lite i huden - som gör att den kuggar..
För att dragaren skall börja slå krävs alltså absolut stumt om jag förstår dig rätt...
Nja, inte riktigt stumt men tillräckligt trögt för att den skall "kugga" eller slå som den egentligen gör.
Se en mutterdragare så här: Du vill dra en stor bult riktigt hårt med en kort ringnyckel och har ingen mutterdragare tillgänglig, gör då så här; dra bulten tills du blir blå
sedan plockar du fram hammaren eller handsläggan och börjar slå eftersom du gått över gränsen för vad du själv orkar. Då skall du se att ringnyckeln (skall egentligen inte slå på en sådan men iafa) kommer att dra bulten ännu hårdare. Dina slag på nyckeln; så fungerar en mutterdragare/slagskruvdragare.
Under denna gräns där den slår över så är en slagskruvdragare den snabbaste skruvdragare du kan hitta för pengar, över denna gräns så är den inte lika snabb som från början men den slår så snabbt att den iallafall kör ifrån allt. Och det utan att du behöver bryta handleden. Slagdragaren nyttjar trögheten i massan, dvs vikten i dragaren för att kunna slå snabbt och hårt och därigenom indirekt dra hårt.
En slagskruvdragare fungerar dessutom sensationellt bra som borrmaskin i trä för mindre dimensioner om man bara inte borrar för stort och med för snabb matning, borrar och dess material gillar inte att man slår runt borren, det blir rätt skumma resultat då. Men tills dess så är det en fantastisk sak som kompletterar den vanliga dragaren väl. Ingen ersättare men bra komplement.
Vet inte om det blev så mycket klarare...
Se en mutterdragare så här: Du vill dra en stor bult riktigt hårt med en kort ringnyckel och har ingen mutterdragare tillgänglig, gör då så här; dra bulten tills du blir blå
Under denna gräns där den slår över så är en slagskruvdragare den snabbaste skruvdragare du kan hitta för pengar, över denna gräns så är den inte lika snabb som från början men den slår så snabbt att den iallafall kör ifrån allt. Och det utan att du behöver bryta handleden. Slagdragaren nyttjar trögheten i massan, dvs vikten i dragaren för att kunna slå snabbt och hårt och därigenom indirekt dra hårt.
En slagskruvdragare fungerar dessutom sensationellt bra som borrmaskin i trä för mindre dimensioner om man bara inte borrar för stort och med för snabb matning, borrar och dess material gillar inte att man slår runt borren, det blir rätt skumma resultat då. Men tills dess så är det en fantastisk sak som kompletterar den vanliga dragaren väl. Ingen ersättare men bra komplement.
Vet inte om det blev så mycket klarare...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden