3 250 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Ansluta "europakontaktuttag" - vad göra av jorden?
Hej,
Har ett uttag som sitter lite dumt till bakom en soffa, vilket gör att det inte går att använda. Tänkte då att jag kunde ersätta det med ett platt europakontaktuttag, typ http://www.clasohlson.com/se/4-vägs-infällt-vägguttag-Schneider-Exxact/36-1780
Men, vad gör jag av jorden som är dragen till det befintliga uttaget? Bara att låta bli att koppla in?
Har ett uttag som sitter lite dumt till bakom en soffa, vilket gör att det inte går att använda. Tänkte då att jag kunde ersätta det med ett platt europakontaktuttag, typ http://www.clasohlson.com/se/4-vägs-infällt-vägguttag-Schneider-Exxact/36-1780
Men, vad gör jag av jorden som är dragen till det befintliga uttaget? Bara att låta bli att koppla in?
Avsluta skyddsjorden i en "ubåt".
Obs . Om skyddsjorden fortsätter till en annan dosa, då måste båda kablarna kopplas ihop. Att missa detta kan innebära livsfara i ett annat rum t.ex badrum eller kök
Obs . Om skyddsjorden fortsätter till en annan dosa, då måste båda kablarna kopplas ihop. Att missa detta kan innebära livsfara i ett annat rum t.ex badrum eller kök
Kombiuttaget i inlägg #3 består av bakre delen av ett alldeles vanligt jordat trend/exxakt-uttag och en annan front. Vet inte hur det är med den sorten med endast euro-kontakter. Mycket praktiskt om man har jordade trenduttag i huset att köpa några uttag av kombisorten. Bara att flytta med fronterna dit de behövs bäst när man möblerar om. Den bakre delen som sitter fast i dosan kan alltså sitta kvar.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Om han nu använder denaa Europakontakt utan jord, måste han då koppla bort alla andra jordar i samma rum? Det snackas ju mycket om att man inte får ha jordade och ojordade uttag i samma rum, och argumentationen är väl samma oavsett om det är platta eller runda uttag?
Eftersom dom platta eurokontakterna passar i jordade uttag så får man blanda eurouttag och jordade uttag, se länken i inlägg 3.Thomas_Blekinge skrev:
Nej. Europaplugg sitter bara på apparater som är dubbelisolerade och därför inte använder skyddsjordning/isolerad miljö som skyddsbarriär. Därför går det utmärkt att blanda europaplugg och jordade uttag. Det är det den är till för. Gamla runda stickproppar passar inte i jordade uttag (om man inte karvar loss bitar av dem) av denna anledning.Thomas_Blekinge skrev:
Tack för tips och hjälp!
Nu har jag lite mer kött på benen, och alternativ beroende på hur det ser ut.
Hoppas på att det sitter en blind plint på baksidan. Har inte hittat info på nätet om hur det ser ut. Får väl gå ut i verkligheten och kolla.
Som det ser ut nu är mina alternativ då:
1. Det finns en blind plint -> då kopplar jag in där! Om jorden fortsätter finns det förhoppningsvis möjlighet att använda plinten till att koppla vidare jorden. Annars koppla runt via wago eller liknande.
2. Ingen blind plint, ingen jord vidare ->Wago och lägga undan kabeln.
3. Ingen blind plint -> jord vidare ->Wago och koppla vidare.
Det där kombiuttaget är bara nästan tillräckligt bra. Vill gärna ha ut två europakontakter på vänster sida. Det är bökigt att komma åt höger sida av uttaget bakom soffan.
Alt 4. som jag helst vill undvika är att helt sonika flytta det befintliga uttaget 30 cm.
Nu har jag lite mer kött på benen, och alternativ beroende på hur det ser ut.
Hoppas på att det sitter en blind plint på baksidan. Har inte hittat info på nätet om hur det ser ut. Får väl gå ut i verkligheten och kolla.
Som det ser ut nu är mina alternativ då:
1. Det finns en blind plint -> då kopplar jag in där! Om jorden fortsätter finns det förhoppningsvis möjlighet att använda plinten till att koppla vidare jorden. Annars koppla runt via wago eller liknande.
2. Ingen blind plint, ingen jord vidare ->Wago och lägga undan kabeln.
3. Ingen blind plint -> jord vidare ->Wago och koppla vidare.
Det där kombiuttaget är bara nästan tillräckligt bra. Vill gärna ha ut två europakontakter på vänster sida. Det är bökigt att komma åt höger sida av uttaget bakom soffan.
Alt 4. som jag helst vill undvika är att helt sonika flytta det befintliga uttaget 30 cm.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Jag skulle rösta på alt 2/3 i samtliga fall, det är säkrast. Se bara till att använda en Wago med ett ledigt hål för den dag det behövs en kort ledare till uttaget.
Klicka här för att svara