Hej! Hittade precis det här forumet så testar en fråga. Tänkte sätta upp två lamparmaturer i en ”Walk-in”-garderobs tak. Har dock inget takuttag då förra ägaren aldrig installerat något, så funderar lite på hur jag ska göra. Däremot finns vägguttag framdraget på bra avstånd.

Armaturerna är dubbelisolerade och vad jag förstår ska sladden då inte vara jordad heller. Har hittat sladdställ med platt vägguttag och brytare. Sladdstället är dubbelisolerat precis som armaturen. Funkar det att sätta upp armaturerna och hänga sladstället till första armaturen och sen dra samma typ av kabel (RKK 2x0,75) vidare till nästa armatur?

Armaturerna ser ut så här:

• Vit, modern lampa eller armatur för väggmontage, synlig metallkontakt, isolerad på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där armaturen har ingen dragavlastning på anslutningsladden, utan den armaturen är gjort för fast montage/installation över ett rörutlopp.
Eventuellt kan den ha "nockout" för utanpåliggande kabel.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den där armaturen har ingen dragavlastning på anslutningsladden, utan den armaturen är gjort för fast montage/installation över ett rörutlopp.
Eventuellt kan den ha "nockout" för utanpåliggande kabel.
Precis, den har det sistnämnda, eller brytväggar som tillverkaren själv kallar det. Hade en idé om att nyttja denna för sladdstället och sätta ett par clips så sladdstället sitter där det ska, men kanske blir helt fel? Utseendet spelar mindre roll då det ändå är i en garderob och jag har armaturerna liggandes sen tidigare.

Njaa. Armaturen är avsedd att kopplas in fast. Alltså inte via stickpropp. Då skall man använda kabel som är avsedd för fast installation. Vanlig lampsladd är inte avsedd för det. Utan det skall vara en installationskabel, ex. EKRK, men det finns många olika typer att välja på.

Om detta inte är i ett våtrum, och kabeln inte kommer att gå så den är utsatt för mekanisk åverkan. Så duger det mesta i form av installationskabel (alltså inte lampsladd).

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Regelmässigt är det fortfarande fel.

Låt göra en ruktig fast installation med utanpåliggande installationskabel, utanpåliggande strömbrytare och med rätt uttag/förhöjningsram så att det går att gå ut med en installationskabel från baksidan av uttaget.

Köp en led plafond från Jula för 70 spänn så slipper du bry dig, den kan du koppla till vägguttag med vanligt sladdställ med brytare...

D Dilato skrev:
Köp en led plafond från Jula för 70 spänn så slipper du bry dig, den kan du koppla till vägguttag med vanligt sladdställ med brytare...
Det beror på om armaturen har dragavlastning för lös anslutningsladd.
Har den ingen dragavlastning (som troligast saknas) så är det lika fel med plafonden som IFÖ-sockeln.

Tack för alla svar, uppskattar det verkligen! Blir att slå en signal till elektrikern och få en bra installation från början.

Försöker förstå mer ingående vad problemet är. Inte enbart att jag tänkte fel, utan varför. Tolkar Demmpa's svar som att det just är avsaknad av dragavlastning som är problematiskt. Armaturen är inte gjord för lös anslutningssladd och ska därför installeras fast med allt vad det innebär. Är det just avsaknad av dragavlastning som är problemet? Alltså att en lös anslutningskabel bara sitter i ledarna på plinten och därmed kan dras ur och orsaka skada? Den funktionen borde väl kunna lösas genom att sätta en dragavlastning vid armaturen? Eller tänker jag fel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.