Hej,
Har försökt men hur 17 stänger man av en specifik golvvärmeslinga?
Dom borde väl alla vara stängda nu då det är sommar ?
Man skall vrida på den blå:a hatten för respetive slinga, men är dom inte injusterade nu för optimalt flöde? Hur ser man ens indikering på vad den står på?
Om man har läckage av golvvärme kan det ske även fast slingorna ej är aktiva pga tempen är högre än vad den är ställd på? Sommar nu och värmen är av.
Tacksam för tips för att komma vidare i felsökningen av tappande tryck i expansionskärl som är bytt och säk-ventiler kontrollerade.
Har försökt men hur 17 stänger man av en specifik golvvärmeslinga?
Dom borde väl alla vara stängda nu då det är sommar ?
Man skall vrida på den blå:a hatten för respetive slinga, men är dom inte injusterade nu för optimalt flöde? Hur ser man ens indikering på vad den står på?
Om man har läckage av golvvärme kan det ske även fast slingorna ej är aktiva pga tempen är högre än vad den är ställd på? Sommar nu och värmen är av.
Tacksam för tips för att komma vidare i felsökningen av tappande tryck i expansionskärl som är bytt och säk-ventiler kontrollerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
För att stänga av/isolera en specifik slinga så måste man stänga ventilerna på bägge fördelarna, alltså både röda ratten (framledning, samt förinställning) samt att (blåa) ställdonet är stängt eller att man manuellt stänger med justerratt istället för ställdon.
För felsökning så är det lämpligt att använda "halveringsmetoden", alltså har man två/flera fördelare så stänger man bägge huvudventilerna till/från fördelarna.
Hur snabbt sjunker trycket?
För felsökning så är det lämpligt att använda "halveringsmetoden", alltså har man två/flera fördelare så stänger man bägge huvudventilerna till/från fördelarna.
Okej, ser märkningar på nedre lapp men ser inget som indikerar att vredet står på värde 2 tex om jag skall justera tillbaka detta. Låter kloktDemmpa skrev:
För att stänga av/isolera en specifik slinga så måste man stänga ventilerna på bägge fördelarna, alltså både röda ratten (framledning, samt förinställning) samt att (blåa) ställdonet är stängt eller att man manuellt stänger med justerratt istället för ställdon.
Hur vet jag hur jag skall justera tillbaka detta sedan?
Tappar 0,2 bar per dygn ca.
Demmpa skrev:
Jag gjorde faktiskt såhär att jag stängde av bvp:en och stängde också anslutningarna efter expansiontskärlet och innan golvvärme och elementen. Tappade faktiskt lite tryck efter ett par timmar. Sedan när jag öppnade upp igen så ökade trycket i expkärlet.
Det betyder i min värld att läckan troligen inte är i golvvärmeslingorna eller radiatorerna utan snarare mellan bvp, expansionskärlet och säkerhetsventilerna. Finns det något i bvp:en som kan läcka mån tro?
Det finns flera kopplingar i värmekretsen i en xVVP som kan läcka, finns även en säkerhetsventil som kan vara otät i ventilsätet/käglan, kan även vara avluftaren/luftningsventilen.
Öppna VPn och titta efter ärg/avlagringar.
Man kan även linda lite toa-/hushållspapper runt misstänkta kopplingar mm för att se om papperet blir blött.
Man kan även linda lite toa-/hushållspapper runt misstänkta kopplingar mm för att se om papperet blir blött.
Tack för bra tips, alla rörkopplingar och ventiler är torra på utsidan. Känns som det är insidan av BVP:en som måste ses över. Nibe F1245Demmpa skrev:
Det finns flera kopplingar i värmekretsen i en xVVP som kan läcka, finns även en säkerhetsventil som kan vara otät i ventilsätet/käglan, kan även vara avluftaren/luftningsventilen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden