Halloj,

Har dragit en ny PEM-slang till stugan och misstänker eventuellt att jag blev felrekommenderad produkter på Bauhaus för en PEM-installation med värmeslinga. 🤔

Fråga 1: Personalen på Bauhaus sa att jag inte behövde några stödhylsor till PRK-kopplingarna eftersom tryckmuttern är konad, men efter lite googlande så har jag sett att det finns stödhylsor till PEM-slang och misstänker att de är avsedda just för PRK kopplingarna? Tänker främst eftersom de också är från varumärket "TA"?

Eftersom jag ska ha invändig värmeslinga oroar jag mig att tryckskruven kanske expanderar vid värme och sedan går tillbaka vid kyla vilket eventuellt kan orsaka läckage, och då bör väl en stödhylsa kunna minimera den risken? Eller behöver jag inte oroa mig?
Fråga 2: Om jag nu adderar stödhylsor måste jag då kapa slangen och köpa nya tryckskruvar eller kan jag återanvända gamla tryckskruvarna och fortfarande få en pålitlig installation? Har nämligen lite kort om slang då allt redan blivit installerat.

Fråga 3: På ett ställe i installationen så har jag en plastkoppling av sorten nämnd i början av tråden. Nu när jag läser på nätet så står det "maximal temperatur på 20 grader Celsius", kommer detta bli ett problem när man har värmeslinga igenom kopplingen eller kommer man aldrig upp i dom temperaturerna?

S
1 Stödhylsorna är till för prk kopplingarna så vitt jag vet.
2 Du kan demontera/montera kopplingen utan problem om du ändå vill ha hylsa.
3 I sällsynta fall kan det bli varmare än 20, men då är det nog något fel på kabeln, jag har sett kabel smälta pemslangen, och då spelar det inger roll om kopplingen är metall eller plast.

Har satt tusental prk kopplingar utan stödhylsa, det behöver du ej. Tryck in dem ordentligt i kopplingen och dra åt plastmutter. Snabbkoppling i plast ska du kona slangen innan så tätningsringen hamnar rätt. Använt invändig värmekabel tusentals meter i både metall och plastkopplingar och aldrig varit problem förutom när värmekabel lägger av och det fryser.

Tack för bra och utförliga svar @Svammlet & @Karl-E

Som jag förstår det så är stödhylsorna avsedda för detta men påverkar nödvändigtvis inte kopplingarnas täthet nämnvärt. Kanske ett unikt fall där man kan bortse från "Monteringsanvisningen skall alltid följas."?

Detta oavsett om kopplingarna utsätts för temperaturvariationer eller inte.

B
När det gäller vvs så bör man följa anvisningarna. Däremot har jag många gånger gjort mindre avvikelser från dessa utan läckage. Men jag skulle inte rekommendera något annat än det som står i anvisningarna, då det kan bli väldigt dyra vattenskador.

Gällande plastkopplingen så skulle jag skippa den. Skulle i alla fall inte gräva ner den eller placera den i ett utrymme som inte tål att den läcker. Jag har haft problem med läckage i dessa. Det finns motsvarande t koppling i prk eller från beulco som man kan lita på.

M
Jag har jobbat med PRK i +30 år och aldrig hört talas om stödhylsor till dessa. Är det nått nytt påfund? Vi brukar använda stödhylsor till sdr17 på större dimensioner på PEM men då ihop med multifixkopplingar.

Rickard.
M Markarbetaren skrev:
Jag har jobbat med PRK i +30 år och aldrig hört talas om stödhylsor till dessa. Är det nått nytt påfund? Vi brukar använda stödhylsor till sdr17 på större dimensioner på PEM men då ihop med multifixkopplingar.
Jag har också relativt nyligt hört om detta och som jag förstått det har det inget med själva kopplingen att göra utan det är slangen som förändrats som är orsaken. Finns ju så många olika varianter nu så det är inte så lite förvirrande ;)

Rörkopplingsbilder, informationstext om tåliga installationer, orange bakgrund, PRK-koppling, SDR rörklasser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K Karl-E skrev:
Har satt tusental prk kopplingar utan stödhylsa, det behöver du ej.
Har du fler exempel på vilka av tillverkarens anvisningar man kan strunta i? Man behöver kanske inte skruva åt muttern fast det står att man ska göra det?

"OBS! Till SDR 11 Dy 20-50 mm och till SDR 17 Dy 32-63 mm ska TAs kompensationshylsa användas. Se Tillbehör."
https://www.imi-hydronic.com/sv-se/product/prk

Men ja det är ett ganska nytt påfund, så bara för att du har sett tusentals gamla kopplingar utan hylsa betyder inte det att det är ok vid nyförläggning.

M
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har också relativt nyligt hört om detta och som jag förstått det har det inget med själva kopplingen att göra utan det är slangen som förändrats som är orsaken. Finns ju så många olika varianter nu så det är inte så lite förvirrande ;)

[bild]
Jag vet att vi vid vissa bodetableringar har haft en snål bas som beställt sdr17 och då har prk-muttrarna tappat greppet om slangen vid nått enstaka fall. Har hänt ibland att jag dragit i en slang med prk med grävmaskin och då går slangen av bakom muttern och det sitter kvar en några cm lång slangbit ur kopplingen. Har aldrig lyckats att slangen släpper från muttern om den är dragen i botten.

Men det kanske är nya tillverkare på marknaden av slang med låg kvalitet som gör att TA vill skydda sitt varumärke prk och gör dessa rekommendationer.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.