Jag har en elak hyresvärd (hyr ett hus) som försökt blåsa en på pengar i olika avséenden.

En del av detta är att jag åker på att betala en månadshyra extra p.g.a halvdold formulering i kontraktet som går emot vad som kommit överens om tidigare.

Jag kommer flytta ut 1 månad innan hyresavtalet går ut. D.v.s ej nyttja bostaden. Jag önskar ej ha några el och vattenkostnader under denna period, men inte heller riskera att rör spricker så vatten läker in i bostaden.

Jag har ett elnätsavtal samt elleverantörs-avtal rörligt pris, som jag planerar att vara skriven på/ha igång under hela hyresperioden. Dock vill jag stänga av elen. Jag undrar:

1: Om man stänger av all elutrustning i hemmet - visst hamnar fakturan på 0 eller nästintill 0 kr eller finns det dolda utgifter bara för att man har ett elavtal?

2. Jag planerar inte hålla huset uppvärmt. Jag stänger av vattnet där det går in i huset helt enkelt och tömmer ur vattenberedaren på vatten - något annat som bör tänkas på?

Enligt hyresavtal ingår det givetvis att ta hand om bostaden, den är försäkrad via mig också, men så länge inget händer under just denna månaden som huset står tomt och kallt ska det vara OK.

V Väggtegel skrev:
Jag har en elak hyresvärd (hyr ett hus) som försökt blåsa en på pengar i olika avséenden.

En del av detta är att jag åker på att betala en månadshyra extra p.g.a halvdold formulering i kontraktet som går emot vad som kommit överens om tidigare.

Jag kommer flytta ut 1 månad innan hyresavtalet går ut. D.v.s ej nyttja bostaden. Jag önskar ej ha några el och vattenkostnader under denna period, men inte heller riskera att rör spricker så vatten läker in i bostaden.

Jag har ett elnätsavtal samt elleverantörs-avtal rörligt pris, som jag planerar att vara skriven på/ha igång under hela hyresperioden. Dock vill jag stänga av elen. Jag undrar:

1: Om man stänger av all elutrustning i hemmet - visst hamnar fakturan på 0 eller nästintill 0 kr eller finns det dolda utgifter bara för att man har ett elavtal?

2. Jag planerar inte hålla huset uppvärmt. Jag stänger av vattnet där det går in i huset helt enkelt och tömmer ur vattenberedaren på vatten - något annat som bör tänkas på?

Enligt hyresavtal ingår det givetvis att ta hand om bostaden, den är försäkrad via mig också, men så länge inget händer under just denna månaden som huset står tomt och kallt ska det vara OK.
1 kvar blir månadskostnaden på gissningsvis 400kr
2 vad säger du om han säger att något gått sönder?

Skulle inte rekommendera att stänga av värmen.
(är det vattenburen värme så glöm helt och hållet att stänga av värmen)

Minsta skada huset kan ta, från spruckna rör till fuktskador på tapeter etc blir du troligen rakt av ersättningsskyldig till. Och även om du har huset försäkrat kommer du inte att få ut en spänn om det är pga att du stängt av värmen.
Försäkringsbolag kräver ofta att hus ska vara tillräckligt varma för att klara en köldknäpp utan el.
Dvs risken du tar ekonomist (att bli ersättningsskyldig till allt vad nu den elaka hyresvärden kan tänkas hitta på, där du troligen måste bevisa att skada inte uppkom pga avstängd värme) mot att ha värmen på om än låg är så stor att jag skulle aldrig personligen göra det.

Stäng av allt som går utom värmen.
Skaffa en temperatur logger
(typ denna https://www.clasohlson.com/se/Tempe...atalogger som håller koll,och 0 till 100 % RH. )
så du kan visa på vilken temperatur huset haft ifall något skulle hända
Sänk sedan temperaturen till en 12-14 C i huset (12C skåne , 14C norrland)
Då tar inte försäkringsbolaget och nekar ersättning pga för låg temperatur.
Huset behöver klara en köldknäpp utan ström i 24? 36h? (kommer inte ihåg vad mitt försäkringsbolag sa till mig i liknande situation)
Och i Februari kan det fortfarande komma ordentliga köldknäppar.

Ang elkostnaden så har du ju den fasta kostnaden kvar på nätabonnemanget.

Då har du minimerat kostnaderna så mycket det går iaf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.