Satte in LVVP för 6 mån sen..... Hur kunde jag missa detta....

Vi byte våran gamla Nibe 360p mot en Nibe s735 och fick beviljat med 30000kr 😁.
Är en hel del krav som ska infalla för att det ska gå igenom.

S Saannd skrev:
Fan min bergvärmepump fyller snart 20år, synd att man såg detta nu hade ju kanske gjort det mer ekonomiskt försvarbart att byta ut den :/

F
D _DE skrev:
Fan min bergvärmepump fyller snart 20år, synd att man såg detta nu hade ju kanske gjort det mer ekonomiskt försvarbart att byta ut den :/
Du får ingen bidrag ändå, du har ju VP?

F
S Saannd skrev:
Hur lyckades du med det? Isåfall ska jag också prova..

F Fideliox skrev:
Du får ingen bidrag ändå, du har ju VP?

Vad kan du få bidrag för?​

Du kan få bidrag för att täcka materialkostnader för vissa värmesystemsåtgärder och klimatskärmsåtgärder. För att få bidrag till klimatskärmsåtgärder behöver du ha fått ett positivt beslut om bidrag till värmesystemsåtgärder för samma småhus.

Exempel på värmesystemsåtgärder är

• anslutning till fjärrvärme
  • installation av anordning för uppvärmning med biobränsle
  • en installation av en styrbar frånlufts-, luft–vatten-, berg-, sjö- eller
    jordvärmepump

Dock står det följande några rader senare

• om ditt hus redan har värmepumpsteknik kan du bara få bidrag om du har luft–luftvärmepumpar som är äldre än tio år

Står inget om bergvärme man borde ju vara samma regler, dock vet jag inte om jag orkar dra igång detta lilla projekt om det nu bara är 10 dagar kvar.

Edit

Ringde precis och frågade, jag kunde inte få bidrag för min bergvärmepump så länge den fungerade.

Redigerat:
D _DE skrev:

Vad kan du få bidrag för?​

Du kan få bidrag för att täcka materialkostnader för vissa värmesystemsåtgärder och klimatskärmsåtgärder. För att få bidrag till klimatskärmsåtgärder behöver du ha fått ett positivt beslut om bidrag till värmesystemsåtgärder för samma småhus.

Exempel på värmesystemsåtgärder är

• anslutning till fjärrvärme
  • installation av anordning för uppvärmning med biobränsle
  • en installation av en styrbar frånlufts-, luft–vatten-, berg-, sjö- eller
    jordvärmepump

Dock står det följande några rader senare

• om ditt hus redan har värmepumpsteknik kan du bara få bidrag om du har luft–luftvärmepumpar som är äldre än tio år

Står inget om bergvärme man borde ju vara samma regler, dock vet jag inte om jag orkar dra igång detta lilla projekt om det nu bara är 10 dagar kvar.

Edit

Ringde precis och frågade, jag kunde inte få bidrag för min bergvärmepump så länge den fungerade.
Hur kan dom kontrollera om min luft luft värmepump är äldre än 10 år? Min är 9...

Redaktionen Redaktionen skrev:
Har du ett hus som värms upp med el eller gas? Då kan du vara berättigad till bidrag för energieffektivisering, men snart slutar det gälla. Skynda, skynda att ansöka.

Du kan läsa artikeln här: Skynda söka bidraget för energieffektivisering av småhus - senast 1 juni
Har en gammal pelletspanna som är ca 30 år. Skulle gärna installera bvp. Är det möjligt att få bidrag för det? Har ej kört pelletspannan i vinter pga lågt elpris.

F
D _DE skrev:
om ditt hus redan har värmepumpsteknik kan du bara få bidrag om du har luft–luftvärmepumpar som är äldre än tio år
Han jag citerade fick bidrag för att byta sin frånluftsvärmepump vilket ju inte borde gå inom reglerna...

" Vi byte våran gamla Nibe 360p mot en Nibe s735 och fick beviljat med 30000kr 😁.
Är en hel del krav som ska infalla för att det ska gå igenom."

Redigerat:
En fråga om hur man ska tolka regelerna:

"Du kan få bidrag för högst 50 procent av materialkostnaderna för åtgärderna, dock högst 30 000 kronor för värmesystemsåtgärder och högst 30 000 kronor för klimatskärmsåtgärder."

Avser "högst 30 000" det maximala bidrag eller den maximala kostanden som du kan täckas till 50 % i bidraget?

Dvv, om jag installerar en värmepump, kan jag maximalt få 30 000 kr i bidrag, om pumpen kostar minst 60 000 kr eller är det maximala bidraget 15 000 kr (dvs 50% av 30 000 kr)?

B Bruce_73 skrev:
En fråga om hur man ska tolka regelerna:

"Du kan få bidrag för högst 50 procent av materialkostnaderna för åtgärderna, dock högst 30 000 kronor för värmesystemsåtgärder och högst 30 000 kronor för klimatskärmsåtgärder."

Avser "högst 30 000" det maximala bidrag eller den maximala kostanden som du kan täckas till 50 % i bidraget?

Dvv, om jag installerar en värmepump, kan jag maximalt få 30 000 kr i bidrag, om pumpen kostar minst 60 000 kr eller är det maximala bidraget 15 000 kr (dvs 50% av 30 000 kr)?
Du kan max få 30 000 för värmepump

C
Max 50% av materialkostnaderna. Köp för 50K -> bidraget blir 25K vilket är 50%.
Köper man för mer än 60K, säg 80K så blir bidraget ändå bara max 30K som jag uppfattar det.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Jag tolkade det också som att man kan få upp till 30 000 men nu sa rörmokaren som ska installera min pump att det är 50 % av max 30 000 kr.

Discoman Discoman skrev:
Du kan max få 30 000 för värmepump
Vet du säkert att det är så eller är det din tolkning av reglerna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.