Det är 50% av kostnaden för värmepumpen, men max 30 000 kr.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Han jag citerade fick bidrag för att byta sin frånluftsvärmepump vilket ju inte borde gå inom reglerna...

" Vi byte våran gamla Nibe 360p mot en Nibe s735 och fick beviljat med 30000kr 😁.
Är en hel del krav som ska infalla för att det ska gå igenom."
Våran kompressor samt expansionskärlet va trasigt. Den gick bara på ren elpatron så kanske hade något med det att göra. sen är det viktigt att man väljer en ny som är smartstyrd och uppfyller alla energideklaration.
Vi granskades och skickade in en massa uppgifter så allt har gått rätt till med handläggaren.

B Bruce_73 skrev:
Vet du säkert att det är så eller är det din tolkning av reglerna
B Bruce_73 skrev:
Vet du säkert att det är så eller är det din tolkning av reglerna?
Det är 50% på pumpen samt tillhörande material. Men max 30000kr och minimum 10000kr

• Gilla
Bruce_73
  • Laddar…
F
S Saannd skrev:
Vi byte våran gamla Nibe 360p mot en Nibe s735 och fick beviljat med 30000kr 😁.
Är en hel del krav som ska infalla för att det ska gå igenom.
S Saannd skrev:
Våran kompressor samt expansionskärlet va trasigt. Den gick bara på ren elpatron så kanske hade något med det att göra. sen är det viktigt att man väljer en ny som är smartstyrd och uppfyller alla energideklaration.
Vi granskades och skickade in en massa uppgifter så allt har gått rätt till med handläggaren.
Okej, låter märkligt. Jag skickade in en ansökan nu då vi bytade vår 20 år gamla flvp mot en ny luftvatten och sänkte förbrukningen med drygt 10 000kwh per år. Får se om jag får något.

Jag ska byta min 310p mot en 730.
Vissa säger att det är giltigt medan installatörer som nyss var här säger att det inte gäller.
Som vanligt i Sverige, vissa får andra inte...
Beror på handläggaren.

J jdaniels skrev:
Vissa säger att det är giltigt medan installatörer som nyss var här säger att det inte gäller.
Beror på handläggaren.
Men en 730 kanske inte kommer upp i den energieffekt som krävs enligt Boverket?

U
F Fideliox skrev:
Okej, låter märkligt. Jag skickade in en ansökan nu då vi bytade vår 20 år gamla flvp mot en ny luftvatten och sänkte förbrukningen med drygt 10 000kwh per år. Får se om jag får något.
Men du bytte väll för mer än 6 månader sedan? Om det är den Mitsubishin du skrivit om i andra trådar.
Ansökan måste komma in senast 6mån efter installation, annars blir det avslag. Jag missade detta med 2 veckor för vår tilläggsisolering och fick avslag för att jag var för seg med att söka.

U
J jdaniels skrev:
Beror på handläggaren.
Har du en värmepump eller kombipanna sen innan så är man berättigad bidraget om den är defekt och endast går att köpa på elpatron. Fungerar den fortfarande så får du avslag och de kan kräva intyg från installatör (genom dig) att de ska intyga att den gamla va defekt.

Jaha, då får man väl helt enkelt skriva att kompressorn är trasig.

F
U Utsliten och utdömd skrev:
Men du bytte väll för mer än 6 månader sedan? Om det är den Mitsubishin du skrivit om i andra trådar.
Ansökan måste komma in senast 6mån efter installation, annars blir det avslag. Jag missade detta med 2 veckor för vår tilläggsisolering och fick avslag för att jag var för seg med att söka.
Jaha det var synd, ja 2 år sen.

U Utsliten och utdömd skrev:
Har du en värmepump eller kombipanna sen innan så är man berättigad bidraget om den är defekt och endast går att köpa på elpatron. Fungerar den fortfarande så får du avslag och de kan kräva intyg från installatör (genom dig) att de ska intyga att den gamla va defekt.
Man kanske kan ge sig på den gamla pumpen med en tigersåg....=)

Jag har fyllt i alla uppgifter om byte värmepanna men kommer till....
Klimatskärmsåtgårder.
Där finns flera alternativ som tex, Byte fönster, Vindtätning etc...
Jag ska bara byta panna men kommer inte vidare om jag inte fyller i något alternativ.
Hur gör jag där?

J jdaniels skrev:
Jag har fyllt i alla uppgifter om byte värmepanna men kommer till....
Klimatskärmsåtgårder.
Där finns flera alternativ som tex, Byte fönster, Vindtätning etc...
Jag ska bara byta panna men kommer inte vidare om jag inte fyller i något alternativ.
Hur gör jag där?
Hej. Tyvärr kommer jag inte ihåg det. Tycker det va hur mkt som helst att kryssa i och svara på frågor att man nästan bara blandar ihop alla svar. Löste det sig?
Tänk på att bla i fakturan kan det vara bra att det står vad du hade för uppvärmningssystem innan och vad du byter till.
Eftersom att vi byte från en 19 år gammal pump så ville länsstyrelsen även ha bevis på åldern.

Nej.
Jag är fast på samma ställe.

B Bruce_73 skrev:
Jag tolkade det också som att man kan få upp till 30 000 men nu sa rörmokaren som ska installera min pump att det är 50 % av max 30 000 kr.
Min installatör säger samma sak men när jag ringde länsstyrelsen så sa de att man kan få upp till 30k i bidrag.
Tycker att det är väldigt dåligt formulerat.
Någon som vet? Har redan skickat in ansökan förstås.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.