1 891 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Skymningsrelä
Hej
Har ett gamalt Novum Skymningsrelä som jag inte kan justera på rätt tider troligen fel i reglaget. Den styr 6 st glödlampor på carporten. Ingen brytare. Tänker byta den till en ny relä Steinel nightmatik 3000 vario. Elkabeln har 5 ledare. Som det ser ut nu på Novum relä har man inte kopplat grå och gul/grön ledarna men de andra 3 ledare kopplats på sina platser. Gul/grön vet jag att man ska koppla för jordning. Men vad är den gråa ledaren för någonting?
På Steinel
relä kommer man koppla blå, brun och gul/grön bara som på bilden ovan. Kan någon ge mig råd hur ska jag koppla ledarna så att det blir rätt. Tack på för hand.Nasse/
Spontant är den grå inget om du inte mäter på den. Och det är inte säkert att gul grön är jord innan du mätt.
Så du har N och L in och en L (tänd) ut på dit gamla relä. Eftersom du har en dosa någonstans som du förbinder jord och nolla ut på belysnings slingan.
På den nya kan du göra lika. Skippa N ut som är på bilden bara.
Så du har N och L in och en L (tänd) ut på dit gamla relä. Eftersom du har en dosa någonstans som du förbinder jord och nolla ut på belysnings slingan.
På den nya kan du göra lika. Skippa N ut som är på bilden bara.
Klicka här för att svara