I
Hej!

Jag tänkte byta ut skymningsrelä't till en liten fjärrströmbrytare istället.
Jag tycker om att kunna släcka och tända när vill och även schemalägga av/på.

Fjärrströmbrytaren har en Fas och Nolla, frågan är vad jag gör av den gråa L'?

Tack för hjälpen!

• En hands håller en öppen elektrisk kapsling med trådar och anslutningar för en fjärrströmbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I IngaGrönaFingrar skrev:
Hej!

Jag tänkte byta ut skymningsrelä't till en liten fjärrströmbrytare istället.
Jag tycker om att kunna släcka och tända när vill och även schemalägga av/på.

Fjärrströmbrytaren har en Fas och Nolla, frågan är vad jag gör av den gråa L'?

Tack för hjälpen!
Hur ser fjärrströmbrytaren ut?

Fjärrströmbrytaren har fas och nolla, men det måste väl komma ut ström också, oftast kallad tändtråd. Där ska den grå sitta.
Ljusrelät sitter ju oftast ute av förklarliga skäl, men fjärrströmbrytaren mår mycket bättre att sitta inne i värmen. Kyla kan få den att sluta fungera.
Protte

I
Vad är egentligen din fråga, schema finns ju.
Svaret kanske att grå = L' = L output
Man får hoppas att N input är förbunden med N output, kan du kontrollmäta om det finn förbindelse.

Protte

Vattentät låda KAN vara farligt, fukten kommer in men inte ut.

I
Frågan är

Skymningsrelä

L
L'
N

Fjärrströmbrytaren
IN
L
N
UT

En kabel för lite :) :)

Nollan ut kan du lämna tom med all sannolikhet.

Bästa svaret

I IngaGrönaFingrar skrev:
Frågan är

Skymningsrelä

L
L'
N

Fjärrströmbrytaren
IN
L
N
UT

En kabel för lite :) :)

L - L in
L' - L out
N - N in (N out lär inte behöva kopplas i detta fall men lär vara sammankopplad med N in)

tommib
Nej, nollan ska nog inte lämnas "tom". Koppla enligt schemat, det är minst risk för missförstånd.

Om du inte reder ut funktionen i denna väldigt enkla koppling så bör du nog lämna det till någon som kan bättre. Du kan givetvis få "rätt svar" här, vilket du redan fått. Problemet är att den i det närmaste totala oförståelsen för denna koppling gör mig misstänksam på nivån på övriga kunskaper och förmågan att identifiera och korrigera ev andra problem. Förstår du t.ex vad som behöver göras med skyddsjord? Hur resten av installationen kontrolleras?

Edit: Korrigering, efter att ha kollat på kretskortet för Sonoff basic så är nollan byglad rakt igenom. Det går alltså att bara göra en drop-in replacement av skymningsreläet. Jag vidhåller dock andra stycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.