Dum fråga kanske, men om jag vill styra en ytterlampa med skymningsrelä typ steinel nm3000, men även kunna tända/släcka med en vanlig strömbrytare, hur gör man då?

Jag tänker mig typ en vanlig trappkoppling, men skymningsrelät verkar inte ha någon trappfunktion vad jag kan se i manualen? Finns det skymingsreläer som har det? Eller finns det någon annan enkel lösning? Man vill ju inte bryta strömmen till själva relät...
 
NEXA .

sänt from my fån
 
Den fasta fasen som du matar skymningsreläet med, den drar du ner till en brytare, tändtråden, lägger du på samma tändtråd som skymningsreläet har. Du parallellkopplar helt enkelt.
 
Eftersom du vill både tända och släcka så behöver du en dubbeltrappströmbrytare.

I stora drag följande:
Fas och tändtråd från ljusrelä till strömbrytaren. Fasen in på ena dubbeltrappen, tändtråd från första dubbeltrapp och från ljusrelä in på andra dubbeltrappen, ut från andra dubbeltrappen till lamporna.
 
Tack, då går det att lösa iallafall.

Demmpa, klart man vill kunna släcka helt också. Då bryter en av knapparna tändtråden från relät?

Får nog skissa upp detta, för att jag skall förstå det i mitt sega huvud.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.