10 819 läst ·
6 svar
11k läst
6 svar
Skymningsrelä med strömbrytare
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Dum fråga kanske, men om jag vill styra en ytterlampa med skymningsrelä typ steinel nm3000, men även kunna tända/släcka med en vanlig strömbrytare, hur gör man då?
Jag tänker mig typ en vanlig trappkoppling, men skymningsrelät verkar inte ha någon trappfunktion vad jag kan se i manualen? Finns det skymingsreläer som har det? Eller finns det någon annan enkel lösning? Man vill ju inte bryta strömmen till själva relät...
Jag tänker mig typ en vanlig trappkoppling, men skymningsrelät verkar inte ha någon trappfunktion vad jag kan se i manualen? Finns det skymingsreläer som har det? Eller finns det någon annan enkel lösning? Man vill ju inte bryta strömmen till själva relät...
Eftersom du vill både tända och släcka så behöver du en dubbeltrappströmbrytare.
I stora drag följande:
Fas och tändtråd från ljusrelä till strömbrytaren. Fasen in på ena dubbeltrappen, tändtråd från första dubbeltrapp och från ljusrelä in på andra dubbeltrappen, ut från andra dubbeltrappen till lamporna.
I stora drag följande:
Fas och tändtråd från ljusrelä till strömbrytaren. Fasen in på ena dubbeltrappen, tändtråd från första dubbeltrapp och från ljusrelä in på andra dubbeltrappen, ut från andra dubbeltrappen till lamporna.
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Tack, då går det att lösa iallafall.
Demmpa, klart man vill kunna släcka helt också. Då bryter en av knapparna tändtråden från relät?
Får nog skissa upp detta, för att jag skall förstå det i mitt sega huvud.
Demmpa, klart man vill kunna släcka helt också. Då bryter en av knapparna tändtråden från relät?
Får nog skissa upp detta, för att jag skall förstå det i mitt sega huvud.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
I dessa två trådar finns lite exempel:
http://www.byggahus.se/forum/el/76036-hur-styra-utebelysningen-med-veckour-skymningsrela-knapp.html
http://www.byggahus.se/forum/el/120724-garageljus-koppling.html
Om du vill kunna tända och släcka helt oberoende av skymningsrelät så behövs två strömbrytare.
En som kopplar in/ur skymningsrelät och en som kopplar in/ur lampan direkt, ung som den första bilden i det andra inlägget visar, fast med en strömbrytare till mellan L och timern.
http://www.byggahus.se/forum/el/76036-hur-styra-utebelysningen-med-veckour-skymningsrela-knapp.html
http://www.byggahus.se/forum/el/120724-garageljus-koppling.html
Om du vill kunna tända och släcka helt oberoende av skymningsrelät så behövs två strömbrytare.
En som kopplar in/ur skymningsrelät och en som kopplar in/ur lampan direkt, ung som den första bilden i det andra inlägget visar, fast med en strömbrytare till mellan L och timern.
Enklaste lösningen är en glödlampa med inbyggt skymningsrelä. Bara att skruva i befintlig armatur. Så länge du inte behöver ha tänt på dagen(!) så fungerar det utmärkt.
T ex http://www.clasohlson.com/se/Energisparlampa-med-skymningsrelä/Pr363610000
T ex http://www.clasohlson.com/se/Energisparlampa-med-skymningsrelä/Pr363610000
Klicka här för att svara
