För att göra frågan enkel.

1) Brukar ljusrelän behöva en nolla för att fungera?

2) Behöver ljusrelät dessutom kontinuerligt en inkommande fas/nolla för att reglera strömmen utifrån ljusnivån, eller klarar den att "börja mäta" när fasen slås på av ett annat relä, en timer i detta fallet?

Om inte hade jag tänkt koppla såhär för att kunna styra garagebelysningen både från brytare och automatiskt via timer/ljusrelä. Men det ska bara lysa under de tider jag bestämt via timern, inte alltid då det är mörkt.

• Koppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljusrelä och timer ska ha kontinuerligt fas och nolla.
Lägg timern efter ljusreläet.
Använd en trappbrytare. Fas in på en av pil ut och timer-ljusrelä in på den andra pil ut. Anslut sedan belysningen till L på brytaren.

Tack för ditt svar.

Grefen skrev:
Ljusrelä och timer ska ha kontinuerligt fas och nolla.
Bra klargörande. Det är enkelt fixat.

Grefen skrev:
Lägg timern efter ljusreläet.
Men timern måste ju har kontinuerlig fas och nolla för att kunna fungera. Lägger jag dessa i serie som du föreslår får jag ju ingen kräm i timern. Min andra fråga var ju just om detta, om ett ljusrelä behöver kontunuerlig fas (och nolla) för att "ställa in sig" eller kan den börja mäta ljusnivå direkt då strömmen slås på (av timern)?

Grefen skrev:
Använd en trappbrytare. Fas in på en av pil ut och timer-ljusrelä in på den andra pil ut. Anslut sedan belysningen till L på brytaren.
Och detta vill jag göra för att? Är det klokt att inte belasta de inbyggda reläerna i ljusrelä/timer bakvägen? Borde väl inte spela någon roll, eller?

Är det mekaniska relän i timern och ljusrelät så behöver du inte trappbrytare, en vanlig enpolig fungerar.

Ljusrelät och timer behöver fas och nolla för att fungera sedan så sitter det ett relä med kontakter som inte är anslutna internt till något så då kopplar du fas in till ljusrelät kontakter sedan till timerns kontakter och vidare till lampan och den enpoliga från fas till lampa.

Nu kan det vara så att ljusrelät redan är internt kopplat att fas går in på reläkontakten och då är det lämpligt att lägga ljusrelät först.

Protte

Timer har en egen kontakt för till och från. Använder man bara timer får man bygla mellan L på timer och kontakten. Nu ansluter du tändtråden från ljusreläet på kontakten istället.

Ljusreläet måste ha kontinuerlig fas. Annars tänds lampan och lyser i ca. 1 min innan ljussensorn hunnit mäta ljusnivån varje gång den får spänning.

Ok, tack.

Grefen skrev:
Timer har en egen kontakt för till och från. Använder man bara timer får man bygla mellan L på timer och kontakten. Nu ansluter du tändtråden från ljusreläet på kontakten istället.

Ljusreläet måste ha kontinuerlig fas. Annars tänds lampan och lyser i ca. 1 min innan ljussensorn hunnit mäta ljusnivån varje gång den får spänning.
Om jag tolkar er båda rätt så talar vi om separata styrkretsar och brytande/slutande kretsar i både timer och ljusrelä. Då är det ju bara att mata dem med en kontinuerlig fas, skiljd från den brytande/slutande kretsen. Den senare är den som är i serie, först ljusrelät sedan timern sedan till lampan som dessutom kan matas från en brytare.

Nåt åt det hållet jag kladdat ihop nedan (ursäkta kluddet, men CAD-licensen hade gått ut).

Kanske vore klokast att kolla upp hur själva prylarna ser ut innan man ställer en sådan här fråga inser jag nu :)

• Koppling II.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, helt rätt.

Protte

Kollade upp att ljusrelät har en inkommande kontakt för såväl kontiunerlig fas och relästyrd fas, medan timern har separata kretsar. Det ställer till det på det sättet att timern naturligtvis sätts i centralen medan ljussensorns sätts ute på fasadsida men ljussensorn ska ändå då sitta först i serien. Ställer till kabeldragningen lite extra, men det ska nog gå att lösa. Skissade upp detta på smartboard (håller på att lära mig).

Vad tror ni?

Japp, rätt igen även om det fattas en liten bit av ett streck.

Protte

ett astronomiskt ur från theben. med denna kan man tvångs tända/släck enligt önskemål.

Behövs inget ljusrelä då.

Mycke enklare....

Tar de astronomiska uren hänsyn till mörka moln och ovanligt klart?

Protte

vill du att lampan ska slockna om det blir lite klart på himlen?

Uret följer solen´s upp/ner tider.

Anledningen till att jag vill ha både timerstyrning och ljusrelä är att jag bor i Norrbotten och skillnaden i ljusa timmar mellan sommar och vinter är gigantisk och med endast en enkel timer får man justera denna minst 2 ggr/månad. Ett astronomiskt ur är säkert bra ur den synpunkten men kan jag göra några inställningar i det, justera tid som det inte ska lysa? Dessutom har jag både timer och ljusrelä i dagsläget, kostar gratis så att säga. Kan tänka mig att ett "astronomiskt ur" också har något av ett astronomskt pris ;)

Jag vill inte heller att det ska lysa hela den mörka delen av dygnet, utan bara den tid jag bestämmer att jag behöver lyse, t.ex. 16:00-01:00 eller nåt sånt. De flesta andra kombinerade modeller jag sett har någon form av dusk-to-dawn-funktion, som slår igång när det blir tillräckligt mörkt och sedan kör 8-10 timmar. I decemer i Norrbotten räcker detta inte, då blir det mörkt kl 13:30 och ljusnar igen 09:30.

Med fullt inställbar timer kombinerat med ljusrelä får jag styra detta som jag vill.

Redigerat:
Jag återkommer till denna tråd om ljusreläkoppling.

Jag har nu fått tag i ett ljusrelä av denna typen:
http://www.bygg-strom.se/bruksanv/Pdf-format/1903061.pdf

Men om man tittar på kopplingsschemat i fig 2 så uppfattar jag det som om att såväl tändtråd och nolla går internt inom ljusrelät och sedan över lampan/belastningen. Är det så dessa fungerar. Varför gör man det så besvärligt att man ska tillbaka med nollan till ljusrelät?

Ljusrelät behöver nollan för att få ström internt. Skulle man bara seriekoppla på fasen som en vanlig strömbrytare så skulle ljusrelät inte ha någon spänning/ström att arbeta på när lampan är tänd. Troligen behöver du inte koppla lampans nolla direkt till relät, för de båda noll-anslutningarna i mitten är nog sammankopplade.

/Hasse

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.