Hej!

Numera finns det ju skymningsrelä i glödlampan (Osram har i alla fall), någon som har koll om denna produkt är bra. Jag funderade på att ha detta istälelt för strömbrytare då jag skulle slippa jordfelbrytare. Någon som vet något om denna produkt?!

/henrikoz

Har en sådan i lampan på frambron, den första höll 5 år, är inne på den andra.
Lågenergilampa med skymningsrelä i sockeln.
Funkar fint, tänder även vid -20

henrikoz skrev:
Hej!

Numera finns det ju skymningsrelä i glödlampan (Osram har i alla fall), någon som har koll om denna produkt är bra. Jag funderade på att ha detta istälelt för strömbrytare då jag skulle slippa jordfelbrytare. Någon som vet något om denna produkt?!

/henrikoz

Varrför skulle du skippa JFB:n bara för att du inte har en strömbrytare?????Lamparmaturen kan ju ändå bli felaktig och strömförande vilket är vanskligt specielt om den sitter utomhus.

//Matte

Det var min elektriker som sa att det inte behövdes jordfelsbrytare om man inte hade strömbrytare. Jag litar blint på han, han utbildar elektriker :-)

Men varför skulle man, enligt dig, behöva det ändå?

henrikoz skrev:
Men varför skulle man, enligt dig, behöva det ändå?
Som MatteFalun skriver så kanske armaturen kan bli strömförande, t ex om en isolering går sönder och tråden kommer mot höljet. När man då tar i det när man ska byta lampa får man ström genom kroppen och det är ju alltid faligare utomhus. En JFB löser ut i detta fall.

Ofta är lampan dubbelisolerad (t ex med plasthölje) och då sker i regel inte detta. Är den inte det så bör den vara jordad och då går troligtvis säkringen. Men, det finns fall då det iallafall kan vara farligt.

Personligen så anser jag att det finns ingen anledning till att INTE ha JFB.

den skyddar mot såväl person skador som brand som kan uppstå i elinstallationer.

I mina öron så låter det märkligt då det är större fara för jordfel i en Armatur än i en strömbrytare och då borde man ju vilja JFB fast man skippar strömbrytare.

Men jag kan ju ha fel//Matte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.