3 294 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Skyddsledare
Var inne på Bauhaus idag och frågade om de hade EKLK-kabel utan skyddsledare. Behöver några meter sådan kabel ut till ett skymningsrelä. Skymningsreläet saknar jordanslutning, så jag behöver bara fas, nolla och tändtråd. Säljaren på Bauhaus sa att all installation idag görs med skyddsledare oavsett om den används eller inte. Är det så och i så fall, vad är det för vits med att ha skyddsledare om den inte används?
Säkert ett resultat av massproduceringen.CyberStoffe skrev:Var inne på Bauhaus idag och frågade om de hade EKLK-kabel utan skyddsledare. Behöver några meter sådan kabel ut till ett skymningsrelä. Skymningsreläet saknar jordanslutning, så jag behöver bara fas, nolla och tändtråd. Säljaren på Bauhaus sa att all installation idag görs med skyddsledare oavsett om den används eller inte. Är det så och i så fall, vad är det för vits med att ha skyddsledare om den inte används?
En bekant som blev skickad att handla saker på elaffären råkade ut för det omvända, han hade bara fått i uppgift att köpa 3*1.5 för uppspikning inomhus, och kom hem med en rulle med färgerna blå, svart och brun på ledarna inne i rullen... det här var kanske fem år sedan, tillgången har kanske ändrats...
Ja.. ja tror inte jag har använt eklk utan jord någonsin så säljaren har nog rätt.. man drar oftast med jord även om den inte behövs. Du ska däremot alltid jorda flätan i kabeln, även om apparaten i andra änden ej behöver jord.
Kollade lite, en grossist hade inte kvar den i sortimentet längre, en annan verkade ha reat ut ett restlager då den kostade 6:-/m men saldot var nu 0m.
Klicka här för att svara