Hej,
Jag kom att tänka på en sak när det gäller hur en skyddsledare ska vara kopplad.
Jag har ett rum med flera eluttag på olika ställen. Där emellan är fas, neutral och skyddsjord sammankopplade från uttag till uttag. På ett ställe finns ett lamputtag emellan 2 eluttag och därför är skyddsjorden ihopkopplade i en kopplingsdosa med en wagoklämma och 3 skyddsledare går in i den. En från eluttag, en från lamputtag och sedan går den vidare till nästa eluttag.
Min fundering är om det är korrekt?
Vad är det som säger att strömmen går till el-centralen vid ett jordfel och inte "tillbaka" till uttaget innan ?
Bör inte nästa apparat bli strömförande genom skyddsledaren eftersom att de är ihopkopplade på samma tråd?
Målade en inte alltför pedagogisk bild. Hoppas ni förstår hur jag menar.
Jag kom att tänka på en sak när det gäller hur en skyddsledare ska vara kopplad.
Jag har ett rum med flera eluttag på olika ställen. Där emellan är fas, neutral och skyddsjord sammankopplade från uttag till uttag. På ett ställe finns ett lamputtag emellan 2 eluttag och därför är skyddsjorden ihopkopplade i en kopplingsdosa med en wagoklämma och 3 skyddsledare går in i den. En från eluttag, en från lamputtag och sedan går den vidare till nästa eluttag.
Min fundering är om det är korrekt?
Vad är det som säger att strömmen går till el-centralen vid ett jordfel och inte "tillbaka" till uttaget innan ?
Bör inte nästa apparat bli strömförande genom skyddsledaren eftersom att de är ihopkopplade på samma tråd?
Målade en inte alltför pedagogisk bild. Hoppas ni förstår hur jag menar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Strömmen går till elcentralen. Men vid en kortslutning, Tänk 500A. Då kommer din apparat som orsakar kortslutningen att ha ungefär lika lång matningsledning från elnätet, som returlängden via jordledaren. I elnätsänden av kretsen har du 230V, du kommer att få ungefär halva spänningen på din apparat. Och på allt annat som är kopplat till skyddsjord i huset. Därför är det väldigt viktigt att säkringar och jordfelsbrytare löser ut snabbt. Om du håller i apparaten och i ex. en jordad vattenledning, så kommer 115V att driva en ström igenom din kropp. Du räddas av att strömmen bryts inom en halv sekund. OM jordfelsbrytaren eller säkringen fungerar.
Tack för svaret.H hempularen skrev:Strömmen går till elcentralen. Men vid en kortslutning, Tänk 500A. Då kommer din apparat som orsakar kortslutningen att ha ungefär lika lång matningsledning från elnätet, som returlängden via jordledaren. I elnätsänden av kretsen har du 230V, du kommer att få ungefär halva spänningen på din apparat. Och på allt annat som är kopplat till skyddsjord i huset. Därför är det väldigt viktigt att säkringar och jordfelsbrytare löser ut snabbt. Om du håller i apparaten och i ex. en jordad vattenledning, så kommer 115V att driva en ström igenom din kropp. Du räddas av att strömmen bryts inom en halv sekund. OM jordfelsbrytaren eller säkringen fungerar.
Det är alltså helt ok att man kopplar samman skyddsledaren på sättet ovan?
Men om det inte blir kortslutning utan att istället tex lampans hölje blir strömförande vid ett jordfe, vad händer då? Eller blir det alltid kortslutning om fasen leds fel och ut i lampans hölje?
En viktig sak att förstå är skillnaden mellan strömförande och spänningsförande. Ström är något du endast har i en sluten krets. Som @hempularen påpekar får du omedelbart en sluten strömkrets mellan fasledaren och skyddsjorden. Det kallas för kortslutning och eftersom ledningsresistansen är väldigt liten blir strömmen väldigt stor och löser snabbt ut säkringen. Du har helt rätt i att alla skyddsjordade föremål i systemet under den korta tiden är spänningsförande, men någon ström flyter inte den vägen eftersom det inte finns en sluten strömkrets. Om du däremot som @hempularen skriver håller både i skyddsjord och sann jord, t.ex. ett vattenledning har du en sluten strömkrets och då går det ström den vägen också. Ström tar dock lättaste vägen och motståndet genom skyddsjordsledaren tillbaks till centralen är betydligt mindre än motstånden genom dig och vattenledningen. Därmed kommer i stort sett all ström att gå genom ledningarna iställer för genom dig. Så visst kan man få en stöt (strömgenomgång) men den är så kortvarig och med så liten ström att det i normalfallet inte är farligt.I impendill skrev:
Om ledaren för skyddsjord är hel och ansluten hela vägen till centralen så blir det alltid kortslutningen. Det är därför elektriker skall göra en så kallad kontinuitetsmätning. Det är även därför det är livsfarligt att montera jordade uttag utan att ansluta jorden, eller att säta en bygel ifrån neutralledaren till jordstiftet.I impendill skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Under förutsättning att du har skyddsjord i rummet/huset. Då blir det kortslutning när ström leds till det jordade höljet på din lampa, den står ju i kontakt med jord via ditt jordade uttag. Skulle skyddsjorden inte fungera, avbrott, aldrig inkopplad någonstans på vägen till centralen, fel på annat sätt. Då har du fortfarande förhoppningsvis en jordfelsbrytare som skydd. Den känner av att det ”fattas ström” i returen. Ström som kanske går igenom dig mot ett jordat element eller liknande. Jordfelsbrytaren jämför hur mycket ström som går in i huset med det som kommer tillbaka på riktiga vägar. Diffar det så bryts strömmen.
Klicka här för att svara