Hej.
Vi ska installera downlights i ett rum vi håller på att renovera och vi ser att många downlights kommer med sådan här kopplingsbox med dragavlastning för flexrör (se bifogad bild). Sen finns det många fler downlights som inte kommer med dessa.
Min fråga, finns dessa kopplingsboxar att köpa separat? Jag har ingen aning om vad dom kallas så det är svårt att söka efter.
Eller är enda alternativet för dessa downlights utan denna box att köra med skyddsbox där man dragavlastar flexröret in i skyddsboxen istället?

• Kopplingsbox med dragavlastning för flexrör bredvid en vit downlight.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns förmuffar, tex,
[länk]

[länk]
Tack för svar. Det var nog inte riktigt muffar jag letade efter utan en sådan box där man kan koppla in en spot på ena sidan och dra in 2 flexrör på andra sidan, som på bilden. Muffarna vet jag inte riktigt hur dom skulle passa in i detta.

Vad är det för spotlights som inte kommer med en kopplingsbox? Uttrymmet ovanför spotligthen är inget godkänt kopplingsutrymme även om man dragavlastar slangen in i montageboxen.

Müssli Müssli skrev:
Vad är det för spotlights som inte kommer med en kopplingsbox? Uttrymmet ovanför spotligthen är inget godkänt kopplingsutrymme även om man dragavlastar slangen in i montageboxen.
Tänkte precist samma..

Müssli Müssli skrev:
Det var konstigt, jag har spotlights i mitt badrum som elektriker monterat upp utan skyddsbox på detta vis. Flexslang med fk-kabel in i boxen, och sen en ut ur den vidare till nästa spotlight.

Vad jag förstått så är problemet att inkoppling ska vara dubbel isolerad hela vägen, med andra ord så måste flexröret avslutas in i någon form av isolerad box där man kopplar in FK kabeln.

Här är ett exempel på spotlight utan sådan kopplingsbox.
https://www.ledgrossisten.se/belysn...-92/led-7-w-downlight-6500k-kallvit-ny-p-1095

Finns en hel uppsjö där det sitter en kopplingsplint på spotlighten istället, och vissa kommer med bara en sladd ut ur den utan kopplingsplint eller liknande

Redigerat:
Du kommer väl ifrån kravet på kapslad box om du kör med led-potta och har anslutit flexslangarna till pottorna. För det handlar ju om brandskydd avseende denna kapsling, det vill säga att spottar som är godkända utan potta och kan monteras direkt i undertak har kapslad box/anslutning. Men man måste vara noga med att läsa monteringskraven och akta sig för att köpa kina-spottar som det finns gott om på marknaden.

T trojlee skrev:
Du kommer väl ifrån kravet på kapslad box om du kör med led-potta och har anslutit flexslangarna till pottorna. För det handlar ju om brandskydd avseende denna kapsling, det vill säga att spottar som är godkända utan potta och kan monteras direkt i undertak har kapslad box/anslutning. Men man måste vara noga med att läsa monteringskraven och akta sig för att köpa kina-spottar som det finns gott om på marknaden.
Jo det är jag med på. Men i detta avseende är det inget som kan ta fyr där dessa ska monteras. De ska montera in i en trumma som ska byggas för att dölja en del rör i vår källare. Trumman byggs med stålreglar och gips och monteras mot betongtak och betongvägg. I bästa fall värmer det upp vattnet till våra element.
Därför tänkte jag att det hade varit enklare och mer underhållsvänligt med sådana kopplingsboxar.
Men det går kanske inte att köpa sådana separat?
Jag var inte införstådd i att de led downlights som har sådana kopplingsboxar var speciellt godkända för att monteras utan skyddsbox.

G Gralov skrev:
Här är ett exempel på spotlight utan sådan kopplingsbox.
[länk]

Finns en hel uppsjö där det sitter en kopplingsplint på spotlighten istället, och vissa kommer med bara en sladd ut ur den utan kopplingsplint eller liknande
I den armaturen och många andra så ska man gå in med en kabel och inte två enkelledare, alltså blir kopplingsutrymmet inne i armaturen.

Demmpa Demmpa skrev:
I den armaturen och många andra så ska man gå in med en kabel och inte två enkelledare, alltså blir kopplingsutrymmet inne i armaturen.
Jo precis. Men det var ju därför jag undrade om det finns sådana boxar att köpa separat. Kabel från spott till box, och sedan flexslang till boxen.
Och i de fall det kommer ut en fast kabel från spotten, så ansluter man denna till boxen och flexslang därifrån

Demmpa Demmpa skrev:
Muffarna jag föreslog plus kopplingsbox samt dragavlastning.
[bild]
Okey, men är en sådan kopplingsdosa godkänd att lägga i innertaket tillsammans med en spotlight? Eller måste den vara fast monterad?
Om jag förstår det rätt så den boxen som kommer med spotlights lägger man bara i innertaket.
Om en kopplingsdosa kan läggas på samma sätt så blir det ju likvärdigt förutsätt att man kan få in och ut den ur hålet för spotlighten

Demmpa Demmpa skrev:
Muffarna jag föreslog plus kopplingsbox samt dragavlastning.
[bild]

Edit:
Gjorde bildsök på "din" box, fick bl.a. följande träff,
[länk]
Sedär, teknikens under. Att jag inte testade det 🤦‍♂️
Då finns det alltså att köpa separat, så bra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.